Schweisstræning
Fra : ~ Susanne ~

Dato : 15-07-02 15:30

Hej!

Jeg er begyndt at gå lidt spor med min cairn terrier og er ved at blive lidt
bidt af. Alene det er se min hund være så engageret og ivrig er en oplevelse
i sig selv.
Jeg går derfor og tænker lidt på at føre det videre til noget
schweisstræning. MEN jeg har intet kunnet finde på nettet om kurser i
schweiss-træning.

Jeg håber derfor at I vil kunne hjælpe mig med ideer til hvilke
klubber/foreninger jeg kan henvende mig til med mit ønske om
schweisstræning? Jeg bor i kbh men vil da gerne køre en lille times tid om
nødvendigt.

På forhånd tak for hjælpen!

Med venlig hilsen

Susanne

Fra : John

Dato : 15-07-02 19:07

"~ Susanne ~" <MunkeboSLETDETTE@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> klubber/foreninger jeg kan henvende mig til med mit ønske om
> schweisstræning? Jeg bor i kbh men vil da gerne køre en lille times tid om

Hej Susanne

Prøv at tage et kig inde på http://www.schweiss.dk/
hvor du blandt kan finde tips, mødekalender, specialklubber
og andet relation til schweisstræning.

Jeg skal sige at jeg har intet med siden at gøre, men hjælper
dig blot på vej :).

Venlig hilsen
Jhn
www.nethundeguiden.dk
www.nethundeguiden.dk/forum/dbh.asp

Fra : ~ Susanne ~

Dato : 15-07-02 21:01

Hej John!

Tak for svaret! Jeg har været inde på hjemmesiden og kigge lidt, men har
ikke rigtig kunnet finde noget for mig. Jeg er ikke jæger og af de
specialklubber som jævnligt afholder kurser i schweisstræning er Dansk
Terrier Klub desværre ikke inkluderet :(

Men hvis der er nogen som kender til et kursus hvor alle racer er velkomne
(eller bare et hvor jeg må møde op med min cairn terrier), så er jeg meget
interesseret!

Med venlig hilsen
Susanne

PS. Ved svar til min e-mail adresse, fjern da venligst "SLETDETTE".

Fra : Mette N. Sørensen

Dato : 16-07-02 20:53

"~ Susanne ~" <MunkeboSLETDETTE@post6.tele.dk> wrote in message news:<3d32dc67$0$13944$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
> klubber/foreninger jeg kan henvende mig til med mit ønske om
> schweisstræning? Jeg bor i kbh men vil da gerne køre en lille times tid om

Hej!
Jeg kender ikke så meget til Schweiss spor, men jeg prøv at gå ind på
www.schnauzers.dk, jeg mener at hende der har denne hjemmeside træner
en del schweiss, måske du der kan læst hvor hun træner om ikke andet.
Held og lykke med det.

Mvh

Mette

Fra : ~ Susanne ~

Dato : 17-07-02 19:06

Tak for svaret

Susanne

Fra : ChiChi

Dato : 07-08-02 08:23

Hej Susanne (Og Mette)

JA, det er så mig der har Schnauzers.dk og Kennel Sváva, og vi træner
ganske rigtig vores hunde i Schweiss!! Da jeg har haft 3 ugers hektisk
sommerferie, har jeg desværre ikke set spørgsmålet før idag

Som dig måtte jeg sande at man måske IKKE altid er lige velkommen som
schweiss-hund/fører når man ikke er jæger.

MEN det kan lade sig gøre at træne selv. og det er faktisk dejligt nemt,
når man først har fået hold på det.
Jeg tog kontakt til Beagleklubben, som træner en del schweiss og gerne
tager andre racer med på holdet.
Gravhundeklubben er måske også en mulighed!

Jeg ahr fået hjælp til at ligge sporet de første 2 gange og har så selv
overtaget både sporlægning og træning af alle vores 3 hunde. Jeg får
stadig ind imellem mere erfarne schweisslæggere til at lægge "prøve"
spor til os.
vores hanhund går pt. 1 km/8 timers spor uden problemer, selv et 24 t.
spor tager han dog med lidt mere slinger i valsen.

Så det kan helt sikkert anbefales!

Hvis du har tid og lyst kan jeg da også lave et præsentationsspor for
dig og din hund, samt hjælpe jer igang med at gå sporene! Mail endelig
hvis du vil vide mere på ssj@schnauzers.dk

Med venlig hilsen
Sussan
http://schnauzers.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : ChiChi

Dato : 07-08-02 08:24

Hej Susanne (Og Mette)

JA, det er så mig der har Schnauzers.dk og Kennel Sváva, og vi træner
ganske rigtig vores hunde i Schweiss!! Da jeg har haft 3 ugers hektisk
sommerferie, har jeg desværre ikke set spørgsmålet før idag

Som jeg måtte sande at man måske IKKE altid er lige velkommen som
schweiss-hund/fører når man ikke er jæger og har jagthunderacer.

[...]

Jeg har fået hjælp til at ligge sporet de første 2 gange og har så selv
[...]

Hvis du har tid og lyst (og bor på sjælland) kan jeg da også lave et

http://www.kandu.dk/

Fra : Per Herholdt

Dato : 09-09-02 14:01

ChiChi skrev i news:LO349.5505$G3.786542@news010.worldonline.dk :
> [...]
>
> Som jeg måtte sande at man måske IKKE altid er lige velkommen som
> schweiss-hund/fører når man ikke er jæger og har jagthunderacer.

Hej
Jeg ved ikke om det forholder sig som du siger, men får den tanke at
schweiss-arbejde tit medfører af et såret dyr må aflives, og så er det jo
praktisk at det er en jæger der er i den anden ende af snoren.
I polen har jeg set en meget dygtig gravhund arbejde med schweiss, mest
efter vildsvin, så det kan sagtens lade sig gøre med andet end de store
jagthunde. Når det drejer sig om råvildt tror jeg dog nok at mange
foretrækker en hund der er stor nok til at holde et såret/anskudt dyr til
jægeren kommer frem.

--
MVH Per Herholdt Andersen
Odense

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 09-09-02 14:33

Uden dog at være helt sikker, så gætter jeg på at alle schweisshundeførere i
schweissregistret er (skal være) jægere. Og så er der jo ikke problemer med
aflivning af et dyr.
Der er da ikke noget i vejen for at træne schweiss med andre (ikke
jagthunde-) racer, det er da altid god træning i at bruge næsen. Men jeg
tvivler på at man kan blive optaget i schweissregistret.
Hilsen Vibeke
P.S. Schnauzere findes da også i stor størrelse.

Fra : Gaardsøe

Dato : 09-09-02 23:39

"Per Herholdt" <per.herholdt@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jagthunde. Når det drejer sig om råvildt tror jeg dog nok at mange
> foretrækker en hund der er stor nok til at holde et såret/anskudt dyr til

Hej.
Jeg ved det faktisk heller ikke om, det er et krav for at blive optaget i
Schweiss-registret, at man er Jæger.
og har sendt spørgsmålet til Schweiss.dk

Jeg træner selv Schweiss med min Amstaff og er ikke jæger, mest fordi
hunden fra start var født med næsen i jorden, og det derfor blev lidt sjovt
og se hvad det kan blive til, der er intet til hindring for, at jeg med min
hund kan gå op til prøve / få godkendt min hund som Schweisshund. og der er
i DK, en Amstaff der har 3 timer´s 400m prøve...

Mht..

Er jeg af samme opfattelse..
og mange jæger ikke selv " orker" at bruge tiden på træning.. da det er
meget tidskrævende.. de vælger det fra..

Der bliver afholdt, ELITESCHWEISSPRØVE d. 29.09.2002 .
1000 meter / 20 & 40 t. spor. i Gribskov..
Det er ikke for Tøsehunde´ !!

Mvh. Lars