Lyn og torden
Fra : LejfM

Dato : 15-07-02 13:43

Hej NG
Jeg så et glimt af sejlervejret på TV2 forleden, hvor de talte om hvordan
man forholder sig i tordenvejr når man er til havs.
Desværre fik jeg ikke set de muligheder der er for at aflede m.m., er der
nogen her der har gode råd til en "torden sky# familie, der gerne vil
sikkert ud og hjem

MVH
LejfM

Fra : Alis og Michael

Dato : 15-07-02 15:36

"LejfM" <lejfm@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Desværre fik jeg ikke set de muligheder der er for at aflede m.m., er der
> nogen her der har gode råd til en "torden sky# familie, der gerne vil

Hej Leif

Prøv det her link: http://www.dmi.dk/nyt/ og se under Lyn og Torden

Selv ville jeg ikke til at rive startkablerne ud af bilen og så smide dem i
vandet. Når man så kommer hjem risikerer man at skulle til at skaffe nye
startkabler til bilen søndag aften.
Jeg ville købe et stykke kæde der kan nå fra forstaget og 0,5-1 meter ne i
vandet og så sjækle det fast til forstaget ved optræk til torden. Det
øverste stykke kan man evt. beklæde med et stykke vandslange for at det ikke
ridser.
Man kan også vælge at sætte kæden i det ene vant men så vil det være en
risiko for at når tordenbyden kommer vil kæden blive løftet ud af vandet på
grund af krængning.
Man kan også bruge kæden når man ankrer. Så er man sikret hvis der kommer et
tordenvejr.

Mvh

Michael

Fra : @ndersson

Dato : 15-07-02 22:42

klip
klip

Jeg har for et stykke tid siden læst en artikel i BådNyt tror jeg at det
var.. Eller var det fra Unionen.. Nå men det er sådan at der er flere der
har skrevet om hvad de har oplevet vedr. lyn..!
der var nogen der havde oplevet at lynet slog ned med et så stort brag at de
intet kunne hører bagefter og alt var ødelagt.. selv barberskumsdåsen var
punkteret og sprøjtet ud over det hele... De måtte åbne ned til motoren for
at se om den var i gang for de kunne intet hører.. den var i gang så de
kunne sejle i havn.. og det var godt for starteren var også brændt..

I den anden ende var der nogle der fortalte at de havde prøvet at sejle
gennem en tordenbyge (ikke med vilje) og at lynene slog ned rundt omkring
både, helt ned til 5 - 10 meter væk.. men båden blev ikke ramt..

Mit råd er: ser du en torden sky, sejl væk...! og har du mistanke om torden
så bliv hjemme..!

--
Hilsen Andy 2630

Når solen skinner er jeg helst ude at sejle www.brondbyhavn.dk/
Og når det regner spiller jeg DOD læs evt. www.dayofdefeat.dk

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 15-07-02 14:21

Der forhandles nogle rustfrie wire, med en klemme monteret i den ene ende,
lavet netop til lyn afledning.

Idéen er således at man sætter klemmen på stagene foran agter og sidestagene
og ender lader man slæbe gennem vandet. altså, man skal have 4 wire.

Endvidere skal man holde sig fra at røre ved masten rælingen og andre
metaliske genstande der er ledende.

Til orientering har jeg læst, at lynet skal slå ned inden for en radius af
ca. 10 mtr,. fra båden, før der er fare for at lynet slår ned i båden.

De bedste hilsner
JR

Fra : Gunnar Holm.

Dato : 16-07-02 10:16

Og så er det bedst, at kæder eller wirer hænger så lige ned i vandet som
muligt, da lyn har svært ved, at løbe i vinkeler - har jeg hørt eller læst.

Mvh.
Gunnar.

Fra : Ivar Holm

Dato : 16-07-02 12:18

Nå, lynene løber da ellers i zik-zak??

Undskyld, det var for fristende!

Ivar Holm

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-07-02 16:08

"Gunnar Holm." <gwholm@get2net.dk> skrev

> Og så er det bedst, at kæder eller wirer hænger så lige ned i vandet som
> muligt, da lyn har svært ved, at løbe i vinkeler - har jeg hørt eller
læst.

Der er bare det problem, at med "jording" af en båd flytte man
jordpotentialet op i masten, med andre ord, man nærmest tiltrækker lynet og
dermed øger chancen for lynnedslag gevaldigt.

Eksperterne er rygende uenige om netop dette, og masse af eksempler har
vist, at jording stort set hverken gør til eller fra, ødelæggelserne er lige
store.

Claus

Fra : Troels Hansen

Dato : 16-07-02 20:20

Claus Tersgov wrote:
> [...]
> vist, at jording stort set hverken gør til eller fra, ødelæggelserne er lige

Og bortset fra det slår lyn (for det meste) op........

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-07-02 20:31

"Troels Hansen" <idle@idle.dk> skrev i en meddelelse

> Og bortset fra det slår lyn (for det meste) op........

Mener du, at de lige pludselig slår op af vandet, som en fisk?

Jeg ved godt, hvor du vil henad, men at gøre det så simpelt er vist ikke
helt rigtigt

Claus

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 16-07-02 20:39

"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> wrote in message

> Mener du, at de lige pludselig slår op af vandet, som en fisk?

Her er lidt info fra de sagkyndige:

http://www.dmi.dk/nyt/torden/torden.html

http://www.dmi.dk/nyt/torden/lynfysik.html

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-07-02 21:46

"Rasmus Hayseed" <mickey@mouse.com> skrev i en meddelelse news:ah1sk6$

> Her er lidt info fra de sagkyndige:

Jeg kender godt disse teorier, men man skal passe på ikke at forenkle
tingene for meget. der er jo trods alt en grund til, at man anbringer
lynafledere på taget i stedet for at grave dem ned i jorden ...

Når et lyn slår ned, er det næsten altid taget, der bliver ødelagt, og
sjældent kælderen..

Claus

Fra : Peter

Dato : 16-07-02 22:45

Som et indlæg i lynerfaringer kan jeg fortælle, at lynet slog ned en
sommerdag i Rødvig Havn - lige mellem os og en folkebåd. Vi har højst ligget
4 meter fra hinanden. På sådan en dag har der vel ligget flere hundrede både
i havnen.

Mvh., Peter

Fra : Alis og Michael

Dato : 17-07-02 08:48

"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg kender godt disse teorier, men man skal passe på ikke at forenkle
> tingene for meget. der er jo trods alt en grund til, at man anbringer
> lynafledere på taget i stedet for at grave dem ned i jorden ...

Man gør nu altså det at man placerer en lynafleder på toppen af f.eks. et
hus fra lynaflederen har man en kraftig ledning der bliver ført til jord så
lynet kan komme ned i jorden hvor det gerne vil være. Så jo man graver
faktisk lynaflederen ned ;)

Michael

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-07-02 14:33

"Alis og Michael" <hjortoe.larsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hus fra lynaflederen har man en kraftig ledning der bliver ført til jord

> lynet kan komme ned i jorden hvor det gerne vil være. Så jo man graver

Ja, ja, det er vi da enige om..Men hvis lynet kom nedefra, kunne man jo lige
så godt lade aflederen blive der..

Jeg reagerer blot på udsagnet om, at lynet slår op og ikke ned, hvilket er
en sandhed med flere modifikationer.

Claus

Fra : Alis og Michael

Dato : 17-07-02 15:58

> Jeg reagerer blot på udsagnet om, at lynet slår op og ikke ned, hvilket er
> en sandhed med flere modifikationer.

Jeg har engang set et billede der blev taget i det rigtige øjeblik. Lige da
den allerførste kontakt blev etableret. Der kan man tydeligt se flere
lynkanaler både oppefra og nedefra.

Det der sker er at skyen bliver elektrisk ladet og den ladning søger mod
jorden for at blive afladet. Nå den når indenfor ca 50 meter fra jorden
begynder der også at dannes lynkanaler fra jorden og op. Genstande der rager
op vil også lave opadsøgende lynkanaler. Det er dog kun en enkelt lynkanal
nedefra der bliver brugt. Til gengæld skal hele lynkanalen oppefra "tømmes"
segment for segment. Det er det vi ser som et lynnedslag.

Jeg tor nok det her er det billede jeg så men siden var nede da jeg prøvede
at se efter. Ellers kan man se en krympet udgave på google.
http://www.knowcancerfacts.com/knowcancerfactscom/images/lglightening.jpg

Mvh
Michael

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-07-02 19:46

> nedefra der bliver brugt. Til gengæld skal hele lynkanalen oppefra
"tømmes"
> segment for segment. Det er det vi ser som et lynnedslag.

I regelen er det disse "fangearme" som forårsgare de mindre ødelæggelser.
For en del år siden arbejdede jeg i Palads på Axeltorv i københavn. En dag
slog lynet ned i Sheratons lynafleder, men een af disse fangearme ramte
palads.

Det blev blev en større omgang af ødelagt materiel. Lydanlæg, elektrisk
udstyr, computere, ja selv magnetventilerne på urinaler og fadølsanlæg ned i
kælderen blev brændt af.

Publikum i den øverste sal (10) kom chokerede ud af salen og sagde, at de
havde set flammer komme ud af surround højtalerene..

Flere måneder efter havde vi defekter, som kunne spores til lynet..

Var der i øvrigt nogen, som så det smeltede telefonstik i tv avisen her til
aften?

Claus

Fra : Fly

Dato : 18-07-02 09:13

Hej!

For det første vil jeg da svare dig, Claus, og sige at jeg da så det stik og
har set masser af materiel i installationer rundt omkring, og der kan
virkelig ske skader.

Derfor håber jeg også, at der kommer lidt flere råd til ikke mindst Lejf,
der startede debatten, men også jeg selv. Om et lyn går oppefra og ned eller
om der er 2 eller 5 kanaler med "gnister" er egentlig mig fuldstændig
underordnet.

Jeg mener at det er meget bedre at de erfarne sejlere skriver et par indlæg
om hvad I plejer at gøre, jeres erfaringer m.m. Jeg ved da godt at teori er
én ting, men når jeg skal ligge for anker på "åben fjord" vil jeg da også
gerne vide, hvad andre gør. Når man som begynder "efteraber" de erfarne
plejer det ikke at gå helt galt

--
Peter Fly
(Please move the monkey from my address)

Fra : Troels Hansen

Dato : 18-07-02 11:30

Fly wrote:

> Jeg ved da godt at teori er
> én ting, men når jeg skal ligge for anker på "åben fjord" vil jeg da også
> gerne vide, hvad andre gør. Når man som begynder "efteraber" de erfarne
> plejer det ikke at gå helt galt

Ok. Det siges at du skal skille de ledninger, der går op til lasten
(lanterner, vhf mm) fra hinanden. Nok nemmest der hvor du samler dem i
et stik, når masten pilles af og på. Kabelenderne skal dog være ret
langt fra hinanden (20cm?), for at lynet ikke "hopper" videre alligevel.
Dette burde så vidt jeg ved sikre dine elektriske installetioner.

Hvorvidt lynafledere virker ved jeg ikke. Synes man hører lige så meget
imod, som for lynafledere. Umiddelbart lyder det dog meget rimeligt at
lynet vil prøve at bruge lyneflederen til at få forbindelse med vandet.

Lige meget hvad tror jeg dog ikke man skal forvente at der ikke sker
noget, lige meget hvad man gør.

mvh Troels

Fra : Aksel

Dato : 19-07-02 05:35

"Fly" <flyMONKEY@mad.dk> wrote in message
> Jeg ved da godt at teori er
> én ting, men når jeg skal ligge for anker på "åben fjord" vil jeg da også
> gerne vide, hvad andre gør.

Jeg gør ikke en dyt.

--
Aksel

Fra : Aksel

Dato : 19-07-02 05:36

"Aksel" <aksel@lazy.dk> wrote in message

> "Fly" <flyMONKEY@mad.dk> wrote in message
>
> Jeg gør ikke en dyt.

Det passer ikke - jeg søger havn hvis farvandsudsigterne varsler tordenvejr
med mere vind end jeg lige har lyst til.

--
Aksel

Fra : Gunnar Holm.

Dato : 16-07-02 23:32

Man kan også filosofere over hvorfor vi mon, på vort 12 volt anlæg i
bådende, bruger særdeles kraftige kabler til feks. startmotoren og så
sammenholde dette med dimensionerne på vore vanter og stag, der jo skal lede
spændingen fra et lyn, via påmonterede lynafledere. Vil der ikke uanset, ske
skader på skib og udstyr ??? Jeg tror det, men håber, at jeg aldrig kommer
til at tale af erfaring.

Gunnar.

Fra : LejfM

Dato : 17-07-02 11:38

tak for de mange gode svar..... der er lidt i øst og lidt i vest... men jeg
tror jeg vælger at lade en kæde hænge fra hver vante.... hvis det skulle
begynde at tordne og lyne....

Fra : Ivar Holm

Dato : 18-07-02 12:16

Medens jeg drev skipperskole i Rønne, oplevede jeg, at samtlige instrumenter
i skolens instrumentlokale brændte af. Både radioer, radar, decca, satnav.
m.m. måtte til reparation. Stikkontakterne i væggene var ligeledes sprunget
ud af deres dåser.

Det viste sig, at lynet i løbet af natten var slået ned i en flagstang som
måske stod 75 meter væk. Flagstangen var knækket i 5 dele. Tilfældet viser,
at alene den elektriske udladning i atmosfæren kan blive så kraftig, at
instrumenter kan skades uden at få en fuldtræffer.

En af mine bekendte fik sin 23 fod snekke lynskadet. Den var så raseret, at
forsikringssummen blev udbetalt. Derefter købte han vraget, og satte det i
stand. Han kunne ikke få kompasset til at virke. Jeg har rettet kompasser i
mange år og påtog mig at hjælpe ham.

Kompasset kunne ikke rettes. Lynet havde induceret så vilde magnetfeltet i
hans snekke, at vi måtte opgive foretagendet.

Ivar Holm

Fra : @ndersson

Dato : 18-07-02 14:48

"Ivar Holm" <iwholm@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kompasset kunne ikke rettes. Lynet havde induceret så vilde magnetfeltet i
> hans snekke, at vi måtte opgive foretagendet.

Det er også min opfattelse.. Debatten går livligt.. Men der er intet der
tyder på at noget er bedre end andet..
Med anker ude har man vel en eller anden form for "jord" ..
Jeg skrev tidligere om en artikel som jeg har læst.. nemlig om et lynnedslag
i en båd hvor alt var ødelagt.. Også barberskumsdåsen i kistebænken var
perforeret med huller.. så alt var smurt ind i skum..! alt konserves var
også hullet..!

Mit råd må være.. undgå tordenvejr.. jeg ville sejle væk selv om det var
midt om natten.. er der torden i vejrudsigten så søg havn for natten..
og til sidst.. så mindes jeg ikke at have læst om dødsfald på lystbåde pga.
lynned/opslag..

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 18-07-02 15:31

Torden vejr, eller meteologi har altid været et spændende emne, og har nok
været grundlag for mangen en debat.

Men for at holde tråden, om hvorledes man handler på en båd i torden vejr,
kommer jeg til at tænke over hvad man gør på et handlesskib, hvor der
virkelig er noget elektronik at brænde af, hvis et lyn slog ned. Så vidt jeg
ved sejler de jo uanset om det tordner eller ej.

Måske vi lyst sejlere kunne lære noget derfra. Så skulle der sidde en
styrmand, kaptajn eller andre med viden om hvorledes man har løst dette
problem i handelsflåden kunne vi måske direkte overføre noget af den viden
til vores egne små både...

Fra : Ivar Holm

Dato : 18-07-02 19:56

Faktisk er jeg navigatør. Nu er handelsskibe jo af jern, og dermed er
jordforbindelsen rimelig sikret. Alligevel har jeg som vagthavende gået ind
på radiostationen og jordet samtlige radioantenner,når jeg skulle sejle
igennem en tordenbyge. Under passage af en torden byge, har jeg oplevet, at
det knitrede af gnister i antennerne på radiostationen. Dette bare af
elektrisk spænding i atmosfæren.

Diskussionen er interessant. Når jeg tænker mig om, så har jeg aldrig (med
42 år inden for det maritime) hørt om handelsskibe, der er blevet skadet af
lyn. Dette udelukker selvfølgelig ikke, at det er sket.

I Nørrekås lystbådehavn har jeg set lystsejlere jorde deres vanter, når det
trak op til tordenvejr, og dette er vel en billig forholdsregel?

Ivar Holm

Fra : Peter

Dato : 19-07-02 09:30

I nogle sejlbåde, hvor masten står på kølen (vores f.eks.)
- er der en solid forbindelse fra mast - mastefundament - kølbolte - køl -
vand.
Det ville være fint, hvis et evt. lyn ville tage vejen gennem vanter og
kæder/startkabler i vandet.
Men ville det mon det?

Mvh., Peter

- - - - - -

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-07-02 17:18

"Peter" <peter@ishoejby.dk> skrev
> [...]
køl -
> vand.
> Det ville være fint, hvis et evt. lyn ville tage vejen gennem vanter og

Strøm går normalt den vej, der er lettest, dvs. hvor der er mindst modstand.
Det er ikke bare altid sådan med lyn, de går de mest underlige veje, og
mange har undret sig over, hvorfor lynet asbolut vil ned i en computer
gennem telefonstikket, når der faktisk var bedre jordpotentiale. Noget af
forklaringen er måske, at lynet så vil gå den korteste vej...

Men uanset hvad, startkabler, kæder og alskens andre foranstaltninger, er
det min overbevisning, at slår lynet ned i en sejlbåd er det altid med
betydelige skader til følge, uanset hvad man gør.

De fleste af os bruger vant og stag i 6-9 milimeter godstykkelse, og at tro,
at man kan aflede et lyn gennem den godtykkelse, er efter min bedste
overbevisning utopi.

Går lynet gennem masten og ned i kølen, vil jeg vædde hvad som helst på, at
så er der ingen mast eller køl tilbage....

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 22-07-02 21:31

Ja, det kører vel normalt efter ohms lov. Hvis der er 1 ohm (rent gæt)
gennem vantet og ned gennem startkablet der hænger i vandet og der er 10.000
ohm gennem et vådt sejl, til bommen, gennem storskødet, gennem knolden på
skipper, gennem ror pinden og ned i vandet, så ryger 9.999/10.000 dele af
lynet vel gennem vantet og 1/10.000 del gennem skippers hoved.

- det er jo bare det at en 10.000 del af et lyn kan give ret kraftige
tømmermænd i skippers hoved.

Det er fint med det der kabler fra vanterne og ned i vandet, men er der
nogen der har bare skyggen af eksempler på det har virket (altså at det har
reddet besætningen eller bådens vitale dele) ?? - eller er det bare noget vo
gør fordi vi er bange og ikke rigtigt har forstand til at finde på noget
bedre ?? (måske er der slet ikke noget der er sikkert at gøre)

/Bjarke

Fra : Morten Guldager

Dato : 19-07-02 20:16

In article <ah8ikk$b8p$1@sunsite.dk>, Peter wrote:
> I nogle sejlbåde, hvor masten står på kølen (vores f.eks.)
> - er der en solid forbindelse fra mast - mastefundament - kølbolte - køl -
> vand.

Jeg har hørt et rygte om at lynet kan "fjerne" dine kølbolte
og du derfor får en "spændende" sejltur uden køl.

Jeg ved ikke om det faktisk har noget på sig.

Men hvis din alumast tager en stor portion af lynet er det
hele nok lidt lige meget.

/Morten