Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
digital zoom
Fra : Kenneth Bon

Dato : 15-07-02 12:42

Davs..

Digital zoom på et digitalkamera - hvordan bruges det og er det noget som
helst værd ?

Normalt er det vel den optiske (analoge) zoom man bruger via knapperne -
eller hvordan ?

Tak,

Kenneth

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 15-07-02 12:49

Kenneth Bon <info@NOSPAMkennethbon.dk> skrev:

> [...]
> som helst værd ?
>
> Normalt er det vel den optiske (analoge) zoom man bruger via

Digital zoom kan du lave i et billedbehandlingsprogram og er bare en
udsnitforstørrelse blæst op til valgt billede størrelse, måske med en
svag softtoning.

Mit Sony P71 har 3x optisk zoom og 2x digital, ialt 6x, og det fungerer
på den måde, at jeg trykker på zoom knappen (Tele) og det zoomer. Når
der ikke er mere optisk zoom fortsætter det med den digitale zoom. Det
er altså en helt flydende 6x zoom.

Jeg har dog valgt at slå digital zoomen fra og så har jeg kun 3x zoom i
kameraet og ca 1.000x zoom i computeren...

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Peter Loumann

Dato : 15-07-02 12:54

"Kenneth Bon" <info@NOSPAMkennethbon.dk> skrev:

>Davs..

Hej

>Digital zoom på et digitalkamera - hvordan bruges det

Det afhænger af dit kamera. På mit olympus 3040Z skal det slås til
indstillingerne, som standard er det slået fra. Jeg hader at give
dette råd: Du kommer nok til at bide i det sure æble og bladre i din
manual.

>og er det noget som helst værd ?

Ikke efter min mening. I princippet gør det det samme som et
grafikprogram: beskæring + resize opad. Det kan du så lige så godt
gøre hjemme ved puteren. Nogle ser alligevel fordele:
- du ser hvad du får
- nogle mener, at nogle kameraer gør det bedre end nogle
grafikprogrammer. Det kan du jo eksperimentere med.

--
hilsen pl
se mine fotos

Fra : Kenneth Bon

Dato : 15-07-02 13:29

"Peter Loumann" <peloda@tiscali.dk> wrote in message

> [...]
> - du ser hvad du får
> - nogle mener, at nogle kameraer gør det bedre end nogle
> grafikprogrammer. Det kan du jo eksperimentere med.

Jeg siger mange tak - nu overvejer jeg jo at købe et Canon A40 - som har
begge dele - men hvis man kan slå den digitale zoom fra på alle kameraer, så
vil jeg da blot gøre det og koncentrere mig om den optiske zoom som
'tæller'.

Nogen der ved om man IKKE kan slå det fra på et Canon A40 ?

/Kenneth

Fra : Ally

Dato : 15-07-02 15:43

> [...]
> begge dele - men hvis man kan slå den digitale zoom fra på alle kameraer,

> vil jeg da blot gøre det og koncentrere mig om den optiske zoom som

Lyder rigtigt fornuftigt. Jeg bruger _aldrig_ digital zoom, da det er totalt
ubrugeligt, efter min mening. At nogle videokamerafabrikanter laver modeller
med op til 500x zoom er mig en gåde. På mit, der har 100x zoom, er billedet
ubrugeligt ved den zoom.

> Nogen der ved om man IKKE kan slå det fra på et Canon A40 ?

Jeg kan ikke sige det med sikkerhed, men det skulle undre mig meget. På mit
G1 skal man aktivt vælge digital zoom, når man skal bruge det, ved at holde
en knap nede og bruge zoom knappen.

Med venlig hilsen

Allan
--
E-mail: quincy_md@hotmail.com
ICQ#: 15 88 35 47

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-07-02 17:29

"Kenneth Bon" skrev i en meddelelse:

> [...]
> 'tæller'.
>
> Nogen der ved om man IKKE kan slå det fra på et Canon A40 ?

Det kan du !

Du skal faktisk ind via menuerne for at aktivere den digitale zoom, hvis
du vil bruge den - default er den slået fra !

Jeg har lige fået et A40 - og har ikke brugt den digitale zoom, men
den optiske 3x zoom er fin til de fleste formål !

--

Jan Vestergaard
jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk

Fra : Kenneth Bon

Dato : 15-07-02 18:35

"Jan Vestergaard" <jan@NOSPAMjve.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg har lige fået et A40 - og har ikke brugt den digitale zoom, men
> den optiske 3x zoom er fin til de fleste formål !

Takker - sidder og tærsker igennem den 170 sider lange manual FØR jeg
begynder at pille (modsat 98% af den øvrige danske befolkning :)

/Kenneth

Fra : Ally

Dato : 15-07-02 18:51

> Takker - sidder og tærsker igennem den 170 sider lange manual FØR jeg
> begynder at pille (modsat 98% af den øvrige danske befolkning :)

Jubiiiii... endelig møder jeg en, der har det ligesom mig! Velkommen i
klubben for manuallæsere

De venligste hilsener

Allan
--
E-mail: quincy_md@hotmail.com
ICQ#: 15 88 35 47

Fra : Kenneth Bon

Dato : 15-07-02 18:57

"Ally" <quincy_md@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jubiiiii... endelig møder jeg en, der har det ligesom mig! Velkommen i
> klubben for manuallæsere

Jeg tror vi gør det af den simple grund at vi godt vil være så godt
forberedt som muligt - og vi *vil* bare ikke gå glip af en eneste lille
funktion, som kameraet skulle kunne :)
Måske det også er for at holde spændingen og 'exitement' ved det nyindkøbte
produkt :)

/Kenneth (side 37)

Fra : Ally

Dato : 15-07-02 19:11

> [...]
> funktion, som kameraet skulle kunne :)
> Måske det også er for at holde spændingen og 'exitement' ved det

Lige præcis... det er i hvertfald årsagen til, at jeg gør det. Jeg vil bare
ikke gå glip af lige præcis den hamrende smarte funktion eller indstilling,
som man ellers ikke ville opdage.

God fornøjelse med kameraet, når du engang er kommet igennem manualen

Allan
--
E-mail: quincy_md@hotmail.com
ICQ#: 15 88 35 47

Fra : Kenneth Bon

Dato : 15-07-02 19:52

"Ally" <quincy_md@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
indstilling,
> som man ellers ikke ville opdage.
>
> God fornøjelse med kameraet, når du engang er kommet igennem manualen

Jotak - er igennem nu - er nok nogle spørgsmål der melder sig hen ad vejen -
især når jeg ingen forstand har på foto - men gerne vil prøve at lære de
indstillinger man nu kan bruge!

Jeg har hørt nogen sige at indstillingen Meget fin ikke er så god som Fin -
men kan det nu være korrekt ?

/Kenneth

Fra : Ally

Dato : 15-07-02 21:03

> Jotak - er igennem nu - er nok nogle spørgsmål der melder sig hen ad
vejen -
> især når jeg ingen forstand har på foto - men gerne vil prøve at lære de
> indstillinger man nu kan bruge!

Du spørger bare.

> Jeg har hørt nogen sige at indstillingen Meget fin ikke er så god som
Fin -
> men kan det nu være korrekt ?

Hvem har dog sagt det? Nu har jeg ikke erfaring med A40'eren, men
Normal/Fin/Meget fin indstiller komprimeringen af billederne. D.v.s.
"Normal" indstillingen, eller hvad den hedder på de pågældende modeller,
komprimerer mest, mens Meget fin komprimerer mindst. Og der kan være STOR
forskel. På mit G1 nærmer "Super Fine" sig RAW.

De venligste fotohilsener

Allan
--
E-mail: quincy_md@hotmail.com
ICQ#: 15 88 35 47

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-07-02 19:20

"Kenneth Bon" skrev i en meddelelse

> Takker - sidder og tærsker igennem den 170 sider lange manual FØR jeg
> begynder at pille (modsat 98% af den øvrige danske befolkning :)
>
> /Kenneth

Øhh - manualer ? - er det ikke noget man kigger i hvis alt andet går galt ?

Fra : Thf

Dato : 15-07-02 20:23

>Øhh - manualer ? - er det ikke noget man kigger i hvis alt andet går galt ?
No no, læses helst før det går galt !!

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Ally

Dato : 15-07-02 21:04

> No no, læses helst før det går galt !!

Næ næ, læses før man rører produktet

Allan
--
E-mail: quincy_md@hotmail.com
ICQ#: 15 88 35 47

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-07-02 22:38

Ally wrote:

> Næ næ, læses før man rører produktet

Ja hvis man starter med at læse bogen om den lille spanske dreng
"manuel", så får man dannet sig et overblik over kameraets mange
mulighedder og funktioner, og så har man dem i baghovedet, når man skal
bruge en given funktionen, det er muligt at man lige skal genlæse
kapitlet, men det er da nemmere end skulle læse hele bogen for finde ud
af om kameraet har den pågældne funktion.

På flere af mine digicams, er jeg iøvrigt stødt på flere udokumenterede
funktioner og features, de fleste er så smarte, at jeg slet ikke vil
fortælle om dem, men jeg kan dog nævne, at når jeg bruger en extern
flash, så synker mit Fuji på alle tider, også helt ned på 1:1000 del
sec., det står ikke i manuellen.

Fra : Ally

Dato : 15-07-02 22:46

> [...]
> kapitlet, men det er da nemmere end skulle læse hele bogen for finde ud
> af om kameraet har den pågældne funktion.

Da jeg fik mit G1 læste jeg manualen imens kameraet stod til opladning.
D.v.s. jeg fik først fingrene rigtigt i det dagen efter... og ja, det var så
som så med tålmodigheden Men det betød, jeg havde fuldt styr på det fra
første sekund. Forleden dag skulle jeg lige slå op i manualen, og fandt
faktisk flere ting, som jeg enten havde overset eller glemt... bl.a. at den
optiske zoom kan bruges ved at trykke en knap ind imens man benytter zoom
knappen. Så det kan godt betale sig at bruge den som opslagsbog også.

De venligste hilsener

Allan
--
E-mail: quincy_md@hotmail.com
ICQ#: 15 88 35 47

Fra : J@N

Dato : 16-07-02 07:06

> [...]

> optiske zoom kan bruges ved at trykke en knap ind imens man benytter zoom
> knappen. Så det kan godt betale sig at bruge den som opslagsbog også.

Den kan jeg slå ! Da jeg havde besluttet mig for at købe en Canon IXUS 330,
download'e jeg manualen og læste den igennem inden jeg købte kameraet, så
jeg vidste alt om kameraet da jeg fik det i hånden

Jan

Fra : Aksel

Dato : 15-07-02 22:04

"Kenneth Bon" <info@NOSPAMkennethbon.dk> skrev i en meddelelse
> Davs..
>
> Digital zoom på et digitalkamera - hvordan bruges det og er det noget som
> helst værd ?

Generelt er digital zoom ikke noget man skal lægge vægt på ved køb af
kamera, men det er ikke helt korrekt at man lige så godt kan lave udsnit på
computeren.

I begge tilfælde bruger man kun et udsnit af det totale billede, men ved
digital zoom komprimerer man en del af et billede med fuld opløsning mens
man på computeren arbejder man med et billede der allerede er komprimeret og
derfor har en dårligere opløsning.

Når du skal til at arbejde med dine billeder er det en stor fordel at
konvertere de JPG billeder du henter ind fra dit kamera til TIFF format, når
du arbejder med JPG billeder bliver kvaliteten ringere hver gang du gemmer
et ændret billede, det gør de ikke i TIFF. Så kan du altid komprimere til
JPG hvis du skal sende dem over nettet.

Hilsen Aksel,

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-07-02 22:23

Aksel wrote:

> Generelt er digital zoom ikke noget man skal lægge vægt på ved køb af
> kamera, men det er ikke helt korrekt at man lige så godt kan lave
> udsnit på computeren.

Vi er meget enige, digital zoom er ikke en afgørende og vigtig funktion,
men den er heller ikke komplet ubruglig, og i nogle situationer kan den
godt være lige det, der gør at man får et billede i kassen, som man
ellers ikke ville ha' fået.

Sidst da det samme emne var oppe og vende, lavede jeg to billedserier
hvor jeg tester den optiske og digitale zoom på mit Fuji FinePix 6900,
billederne ligger stadig på flg. URL, og der er tekster under billederne
så man kan se graden af optisk og digital zoom.

http://www.photo-gallery.dk/zoom_&_panorama/zoom_&_panorama_1of1.html

Klik på de små thumbnails for at få en større version.