Forskellige operatørnavne
Fra : Tommy Jo

Dato : 15-07-02 00:11

Den samme operatør optræder ikke med samme navn i displayet på forskellige
telefoner.

F.eks. kan der for TDC stå "TDK-MOBIL" eller "DK TDC"

Er der nogen der ved hvordan det kan være ?

--
Mange hilsner
Tommy

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-07-02 00:16

"Tommy Jo" <info@tommyjo.dk> wrote in

> F.eks. kan der for TDC stå "TDK-MOBIL" eller "DK TDC"
>
> Er der nogen der ved hvordan det kan være ?

Er det ikke noget med hvad telefonen kender operatøren som ? - min
mener f.eks. stadig det hedder "mobilix" og ikke orange.

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt/undtagelse
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : Devast8or

Dato : 15-07-02 00:23

Kan det være fordi at navnet er skrevet på kortet, og der simpelthen er
blevet skrevet forskelilge ting selvom der er samme udbyder? Det ville også
forklare at der stå MobilFix på Henrik Stidsens telefon (hvis, selvfølgelig,
at han har et gammelt kort :)

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Ally

Dato : 15-07-02 00:36

> [...]
også
> forklare at der stå MobilFix på Henrik Stidsens telefon (hvis,

Nope... der står TDC Mobil på min telefon, og jeg fik mit kort længe inden,
TeleDanmark kom til at hedde TDC. Jeg har en lommeteori om, at det afhænger
af telefonen, på en eller anden måde.

De venligste hilsener

Allan
--
E-mail: quincy_md@hotmail.com
ICQ#: 15 88 35 47

Fra : Jonas M. Nielsen

Dato : 15-07-02 09:30

> [...]
inden,
> TeleDanmark kom til at hedde TDC. Jeg har en lommeteori om, at det

Der må jeg desværre skuffe dig! Det ER sim-kortet der indeholder tolkningen
af navnene på mobilnetværk! Når man er på et net vår man tilsendt operatør
koden (det er den som folk ofte bruger når de lægger operatør logoer ind)
det er også den kode som tlf'en bruger til at genkende netværk med, og for
at vi som bruger kan se vores operatør, ligger der en slags "ordbog" som
fortolker operatørkoden til operatørnavnet.

På min Nokia 6210 har jeg Telmore kort fra sidste år siddende. Når jeg søger
efter net får jeg følgende liste:

Mobilix
SONOFON
Telia
TDK-MOBIL

Når jeg sætter min kærestes tilsvarende Telmore kort i, som dog bare er en
måned gammelt, så får jeg følgende liste:

Orange
SONOFON
Telia
TDC Mobil

Dette skyldes den førnævnte tolkning af navne som ligger på SIM kortet. En
lille sjov ting er faktisk at man så vidt jeg husker kunne redigere denne
liste over operatøravne på de gamle Ericsson T10 telefoner...

Forsat god sommer

--

Med Venlig Hilsen
Jonas M. Nielsen

Mail: moritz@e-box.dk
Web: www.dangerzone.dk

Fra : Peter Rongsted

Dato : 15-07-02 09:35

"Jonas M. Nielsen" <moritz@e-box.dk> wrote:

[snip]
> [...]
>at vi som bruger kan se vores operatør, ligger der en slags "ordbog" som
>fortolker operatørkoden til operatørnavnet.

Telefonen får landekode og operatørkode fra nettet. Listen over
operatørnavne ligger i telefonen, men det er muligt at lægge en
opdatering til telefonens liste på SIM-kortet. Det gjorde fx Mobilix da
de skiftede navn til Orange. Det er egetligt tænkt, så en Service
Provider som Telmore, der bruger en anden operatørs net (TDC), kan lægge
deres eget navn ind.

>På min Nokia 6210 har jeg Telmore kort fra sidste år siddende. Når jeg søger
> [...]

Din 6210 må have en gammel version af firmware. Hvis den blev opdateret
ville listen se anderledes ud.

> [...]
>lille sjov ting er faktisk at man så vidt jeg husker kunne redigere denne
>liste over operatøravne på de gamle Ericsson T10 telefoner...

Det er ikke den samme liste. På Ericsson telefoner (ikke kun T10) kan
man redigere listen over fortrukne net. Det kan man ikke på Nokia
telefoner, men den bruger listen, hvis den er på SIM-kortet.

Peter

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-07-02 11:53

nospam@rongsted.dk (Peter Rongsted) wrote in

> Det er egetligt tænkt, så en Service
> Provider som Telmore, der bruger en anden operatørs net (TDC),
> kan lægge deres eget navn ind.

Hvordan kan det så være at min kalder nettet for DK TDK-Mobil, men
skriver Telmore i displayet ?

Fra : Peter Rongsted

Dato : 15-07-02 12:53

Henrik Stidsen <spamtrap@spammer.dk> wrote:

>nospam@rongsted.dk (Peter Rongsted) wrote in

>Hvordan kan det så være at min kalder nettet for DK TDK-Mobil, men
>skriver Telmore i displayet ?

Det komme nok an på hvilken telefon du har. Når du søger efter net,
tjekker din telefon åbenbart ikke SIM-kortet for et SP-navn. På en måde
er del vel også korrekt. TDC er jo netværksejer. Hos dig står det
iøvrigt som "DK TDK-Mobil" pga en lidt ældre firmware. Min T68m (R2E006)
skriver "DK TDC".

Peter

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-07-02 16:10

> Hos dig står det
> iøvrigt som "DK TDK-Mobil" pga en lidt ældre firmware.

Min firmware er ikke vildt gammel - men det er ikke en Txx telefon,
det er en Simens M35

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 15-07-02 14:08

Henrik Stidsen skrev:

>Hvordan kan det så være at min kalder nettet for DK TDK-Mobil,

Telefonen tolker landekode og operatørnummer (i dette tilfælde 238 01)
som TDK-Mobil. I senere versioner af telefonen. kan dette være rettet
til TDC.

Hvilken telefon har du, og hvilken software? (Tast *#0000# hvis vi
snakker Nokia).

>men skriver Telmore i displayet ?

Det er navnet der ligger i SIM-kortet.

Venligst,
Lasse Hedegaard

** - Nu også unlocking af Nokia 3410 og 5210! **

Få din Nokia 3310 opdateret til 3315! (Version 5.57)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-07-02 16:11

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote in

> Hvilken telefon har du, og hvilken software? (Tast *#0000# hvis vi
> snakker Nokia).

Siemens M35, version 18.
Findes ved at trykke *#06# og derefter venstre menuknap.

Fra : Arvid Mærsk

Dato : 16-07-02 10:01

nospam@rongsted.dk (Peter Rongsted) skrev så viseligt:

>Det er egetligt tænkt, så en Service
>Provider som Telmore, der bruger en anden operatørs net (TDC), kan lægge
>deres eget navn ind.

Det pudsige er, at mit 2 uger gamle Telmore-kort det ene øjeblik viser
TELMORE og næste øjeblik TDMOB, også når telefonen ligger stille på
bordet....jeg har ikke fundet logikken i det.
--
AM
www.enterpol.dk, dit fristed på nettet.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 16-07-02 11:10

Arvid Mærsk skrev:

>Det pudsige er, at mit 2 uger gamle Telmore-kort det ene øjeblik viser
>TELMORE og næste øjeblik TDMOB, også når telefonen ligger stille på
>bordet....jeg har ikke fundet logikken i det.

Hvilken telefon har du? Det er forskelligt hvordan de opfører sig ang.
dette...

Fra : Arvid Mærsk

Dato : 16-07-02 12:12

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> skrev så viseligt:

>Hvilken telefon har du? Det er forskelligt hvordan de opfører sig ang.
>dette...

Det er en Alcatel 301. Det generer mig ikke at den opfører sig sådan,
bare en lille pudsighed.

Tilgængelige viser:

TDMOB
SONOFON
mobilix
TELIA

Fra : Ally

Dato : 15-07-02 10:37

> Der må jeg desværre skuffe dig!

Øv

> [...]
> at vi som bruger kan se vores operatør, ligger der en slags "ordbog" som
> fortolker operatørkoden til operatørnavnet.

Aha... men så forstår jeg stadigvæk ikke, hvorfor der står TDC Mobil på min
telefon? Kortet er flere år gammelt, og kom derfor flere år før TDK kom til
at hedde TDC.

Når jeg søger efter net, får jeg flg.:

TDC Mobil
Sonofon
Orange
Telia DK

Og kortet er altså ca. 5 år gammelt... før Orange og TDC Mobil kom til.

Selv god sommer!

De venligste hilsener

Allan
--
E-mail: quincy_md@hotmail.com
ICQ#: 15 88 35 47

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 15-07-02 14:09

Jonas M. Nielsen skrev:

>Der må jeg desværre skuffe dig!

I lige måde

>Det ER sim-kortet der indeholder tolkningen
>af navnene på mobilnetværk!

Telefonens software har navne, så der i stedet for 238 01 vises f.eks.
TDK-Mobil, eller TDC.

SIM-kortet KAN indeholde informationer om, at der skal vises noget
andet i stedet for det 'rigtige' navn, ikke alle telefoner
understøtter dog dette.