Se forskel på han- og hunkilling ?
Fra : Dina Rasch

Dato : 14-07-02 23:43

Hej
Jeg er blevet den lykkelige plejemor for nogle killinger som kattemor ikke
vil tage sig ordentligt af.......

Vi ved ikke helt hvor gamle de er, men skyder på ca. 6 uger.

Jeg har nu altid ment at jeg godt kunne kende forskel på en han og en hun
killing - men nu er jeg kommet i tvivl.....fordi.....

En tortie (altså trefarvet) er altid en hunkat har jeg lært, og nu har jeg
altså en killing her som jeg ville sige var tortie......men for mig ligner
det en hankat.

Kan du svare mig på hvordan jeg kan se forskel ? Der er forskellig afstand
mellem tissehul og numsehul på killingerne, og dem som har lang afstand
mellem hullerne, har også "mere hud"/"hævelse" omkring tissehuldet. Hvad er
så hvad ?
Det er noget nemmere når de er ældre og man kan se "kuglerne" på
hankattene...

Håber at nogle vil svare på mit spørgsmål.

Den 3-farvede er lidt sjov 3-farvet. Den er meget hvid, hovedet og en plet
på ryggen er så meget mørk-nærmest sort med rødlige tribeagtige tegn
i.......går det ikke ind under Tortie ???

Mange katte hilsner fra
Dina

Fra : Line Wolff

Dato : 15-07-02 08:24

> Jeg er blevet den lykkelige plejemor for nogle killinger som kattemor ikke
> vil tage sig ordentligt af.......

Trist med kattemor, men tillykke til dig - håber det kommer til at gå godt.
Jeg får selv en plejekilling snart og glæder mig

> En tortie (altså trefarvet) er altid en hunkat har jeg lært, og nu har jeg
> altså en killing her som jeg ville sige var tortie......men for mig ligner
> det en hankat.

Hmm.. ja, hvis den er ægte tortie er det en hunkat, men der er vist noget
om, at farven godt kan "snyde" på killinger - især med tortie. Da jeg selv
er russeropdrætter ved jeg desværre ikke så meget om tortiefarverne, men jeg
er sikker på at andre herinde gør

> [...]
> mellem tissehul og numsehul på killingerne, og dem som har lang afstand
> mellem hullerne, har også "mere hud"/"hævelse" omkring tissehuldet. Hvad

Så er det en han. På mine killinger (som er 2 hunner og 1 han) synes jeg at
det var meget tydeligt på hannen. Han har ligesom en hævelse nedenunder
tissehullet, som ikke var der hos hunnerne. Jeg synes det var ret tydeligt
(gættede første gang lige da de var født og det holdt stik Det bliver
nemmere jo ældre de er (synes jeg), men så vidt jeg ved er der enormt mange
meninger om hvad der er bedst at kigge efter, så det her var bare mit bud

> Det er noget nemmere når de er ældre og man kan se "kuglerne" på
> hankattene...

Min erfaring er, at bulen allerede er der når de er helt små.

--
mvh Line
http://www.nelja.dk

Fra : Dina Rasch

Dato : 15-07-02 10:14

Tak Line.....

Ja jeg syntes jo også det er tydeligt at se forskel - jeg blev bare
nogetforvirret da jeg så at tortien var en hankat ???? ja, måske er det en
sjældenhed jeg har gående her ....

Dina

Fra : Line Wolff

Dato : 15-07-02 10:28

Hej Dina

Ja, eller også kan det være et af de exempler på at tortie-farven snyder og
han så ikke er "rigtig" tortie. Men somsagt, her må jeg have lidt assistence
af mere tortie-velbevandrede kattemennesker

--
mvh Line
http://www.nelja.dk

Fra : Lars Dahl

Dato : 15-07-02 11:22

Hej Dina.

Jah... Det er ikke altid lige let. Vi var selv de lykkelige ejere af en
tortie-killing ved navn Daisy - indtil "hun" 5 uger gammel viste sig at være
en hankat! Vi var så overbeviste om "tortien" at vi end ikke kiggede i den
anden ende (måske er der stadig enkelte i ng der husker det). Det har siden
vist sig at han ikke er tortie, men har så dyb rufisme at det ser sådan ud -
og ud fra din beskrivelse kan det godt være det samme hos dig.

Mvh. Lars Dahl
--
von Fribergs Norske Skovkatte
http://hjem.get2net.dk/vonfriberg/