Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
LensMate og Filter Spørgsmål.
Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 14-07-02 23:09

Hej

Jeg blev meget inspireret af Telekonverter indlægget længere nede. Jeg skal
til grønland den 26-07-02 og vil selvfølge tage en masse billeder med mit
Canon G1.

Som jeg forstår det så kan jeg købe en LensMate Adapter til $20 skrue ringen
af G1 og derefter monter LMA på kameraet hvor efter jeg så har et 49mm
gevind som så giver adgang til en masse filter til en billig penge.

Jeg har læst at det kunne være en god ide at have et UV filter monteret på
kameraet når man fotografere i grønland, er dette rigtigt ?

Hvis ja hvilket filter skal jeg så vælge?

SunPak $10
Hoya (double coated) $16
Hoya HMC (premium coating) $22

Er et Circular Polarizers noget jeg kan bruge med fordel?

Er der andre ting jeg bør være opmærksom på ?

Da jeg har søgt og ikke fundet går jeg ud fra at det ikke er muligt at købe
LensMate i DK og derfor skal bestille tingene hos lensmateonline.com hvilket
ikke er noget problem.

Men kommer jeg ikke til at betale en masse i told (nogle med erfaringer)

Og hvad med leveringstiden kan det i det hele taget nås?

Mvh
Henrik

Fra : Klaus Bjarner

Dato : 15-07-02 00:08

"Henrik Bruun-Petersen" <nytliv@hotmail.com> wrote in

> Hej
>
> Jeg blev meget inspireret af Telekonverter indlægget længere nede. Jeg
> skal til grønland den 26-07-02 og vil selvfølge tage en masse billeder
> med mit Canon G1.

God idé!

> Jeg har læst at det kunne være en god ide at have et UV filter
> monteret på kameraet når man fotografere i grønland, er dette rigtigt
> ?

Ja! Det er en særdeles god idé når man er tæt på polerne eller oppe i
bjerge. Hvis man har prøvet at tage billeder på den årlige skitur uden
UV filter eller familieturen til Hartzen så vil der på flere af
billederne være en tydelig tynd blå streg ned i billedet. Dette undgår
du med UV filter!

> SunPak $10
> Hoya (double coated) $16
> Hoya HMC (premium coating) $22

Jeg ville vælge Hoya, da det er et anerkendt mærke. Sunpak kender jeg
desværre ikke. Personligt ville jeg vælge HMC udgaven, da det er lidt en
kæphest for mig, at der er folk der køber objektiver til deres SLR
kameraer til mange tusinde kroner, men når det kommer til filteret, som
end motiv jo også skal igennem inden det når filmplanet, så skal der
pludselig spares. Så længe det kun er $6 vi taler om, så er de så
afgjort givet godt ud.

> Er et Circular Polarizers noget jeg kan bruge med fordel?

Et pol-filter virker kraftigere end et UV filter, samt det har den samme
effekt som når du tager et par poloraid solbriller på. Det fremhæver
kontrasterne. Du får altsp fx. hvidere skyer og mere blå himmel når du
benytter pol-filter end uden. Jeg kan utrolig godt lide mit eget, og
mener at det er langt mere anvendeligt end et UV-filter. Fordelen ved
UV-filteret er dog, at det er neutralt, hvor pol filteret jo
"manupulerer" med virkeligheden.

> Men kommer jeg ikke til at betale en masse i told (nogle med
> erfaringer)

Du kommer til at betale DK moms, men nogle gange "slipper" pakken
igennem. Jeg synes som oftest det er ved de private kurerer. Går det via
P&T skal de nok huske at bonge dig!

Hilsen
KLaus

Fra : max

Dato : 15-07-02 03:34

> [...]
> mener at det er langt mere anvendeligt end et UV-filter. Fordelen ved
> UV-filteret er dog, at det er neutralt, hvor pol filteret jo

Desuden - Polfilteret fjerner refleksioner på blanke overflader, så
du må simpelthen ha' et med til Grønland.. Du må næsten love ikke
at tage afsted uden.!! Men da dit G1 ikke er speglreflex kræver det
en lille smule mere arbejde, da du må tage det af for at dreje det
i den rigtige vinkel og så sætte det på igen inden du skyder.. Hvis
du ridser et par mærker på filteret, kan du med lidt erfaring indstille
det uden at tage det af..
Polfiltre snupper 11/2-2 blænder... mvh max

Fra : Klaus Bjarner

Dato : 15-07-02 10:34

"max" <maxarte@hotmail.com> wrote in

> [...]
> du ridser et par mærker på filteret, kan du med lidt erfaring
> indstille det uden at tage det af..
> Polfiltre snupper 11/2-2 blænder... mvh max

Jeg er helt enig med Max! Sorry min forglemmelse.
Når du tager billeder på Grønland, som jeg går ud fra vil være næsten
udelukkende sne og is billeder, så husk at overbelyse dine billeder 1-2
blændetrin. Derved får du den hvide rene sne, som du selv ser. På grund
af lysets kraftige reflekrion i sneen og isen bliver kameraets lysmåler
desværre snydt til at tro, at der er mere lys end der rent faktisk er.
Ved at kompensere for dette med 1-2 blændetrin opnår du perfekte
billeder.

Hilsen
Klaus

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 15-07-02 16:57

"max" <maxarte@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Mange tak for svar også til Klaus et svar jeg kunne bruge.

> [...]
> det uden at tage det af..
> Polfiltre snupper 11/2-2 blænder... mvh max

Nu er det jo sommer og jeg skal til nuuk som jo har kyst klima (har boet der
fra 1985 til 1992) og derfor er der ikke meget sne , jeg regner dog med
at komme på helikopter tur til indlandsisen og noget jeg husker meget klart
er vores sejlture ind i fjordene med totalt vindstille hvor fjeld siderne
spejler sig i det spejlblanke vand.

Kunne du prøve at forklare lidt mere om den rigtige vinkle for jeg forstår
ikke helt og jeg syntes også det lyder lidt besværligt ?

Mvh
Henrik

Fra : max

Dato : 15-07-02 18:09

> [...]
>
> Kunne du prøve at forklare lidt mere om den rigtige vinkle for jeg forstår
> ikke helt og jeg syntes også det lyder lidt besværligt ?

Det ska jeg da prøve..
Normalt lys svinger i alle retninger, derimod bliver reflekteret lys
ordnet så det svinger i en bestemt vinkel. Så hvis du forestiller dig
et polfilter som en persienne, der kun lukker det lys ind der bevæger
sig i lamellernes længderetning og lukker alt andet ude.. Kan man ved
at dreje lamellernes vinkel bestemme hvilket lys der skal have lov til
at komme igennem.. Dvs. lyset der reflekteres fra vand bevæger sig
horisontalt og kan derfor filtreres fra ved at dreje polfiltret så "lamellerne"
står vertikalt.. etc etc..
Det er kun lidt besværligt og resultatet er - WOW - Vi kender den allesammen
man sidder med feriebillederne og forklarer folk at himlen altså var super blå
og solnedgangen der ser trist ud altså var helt utrolig, vandet var i virkligheden
turkis osv osv.. Med et polfilter læner du dig bare tilbage og nyder dine
venners beundring... Go´tur.. max

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 15-07-02 21:18

> [...]
virkligheden
> turkis osv osv.. Med et polfilter læner du dig bare tilbage og nyder dine

Ok nu ved jeg lidt om hvad det handler om , er der nogle websites (dansk)
hvor jeg kan læse mere om brugen af dette filter?

Mvh
Henrik

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-07-02 23:32

Henrik Bruun-Petersen wrote:

> Ok nu ved jeg lidt om hvad det handler om , er der nogle websites
> (dansk) hvor jeg kan læse mere om brugen af dette filter?

Det der hentydes til omkring drejning af filteret, er vist at dit Canon
G1 er et målsøgerkamera, og så kan du jo ikke se filterets effekt, fordi
du ikke søger gennem objektivet.

Løsningen kan evt være at du bruger LCD preview-skærmen som søger, men
det er sjældent så godt udendørs, med mindre du bygger en skakt, der
afskærmer for uvedkommende lys.

Vær også opmærksom på, at der er nogle autofocus systemer, som ikke
fungerer sammen med et Polfilter.

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 16-07-02 02:27

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-07-02 08:10

Thomas Heide Clausen wrote:

> http://www.photosolve.com/ har en (xtend-a-view). Virker fint - og
> meget billigere og bedre end hvad man (i hvert fald hvis man == jeg)
> kan hjemmebygge med begrænsede ressourcer :)

Den der xtend-a-view'er ser ok og funktionel ud, jeg har brugt en
skaktsøger fra et mellemformatkamera på mit Leica Digilux, det er også
en udmærket løsning, den eneste ulempe er at man skal ha' mange ekstra
batterier med, for når man har LCD-skærmen tændt hele tiden, så bruger
kameraet batterierne temmelig hurtigt.

> Det gælder vist kun, hvis man køber et lineært polfilter (hvor visse
> lysmålersystemer heller ikke virker). Med et cirkulært polfilter har
> jeg endnu ikke oplevet problemer med hverken AF eller lysmåling.

Med et cirkulært polfilter kan man jo godt glemme alt om at dreje
filteret for at eliminere kraftige reflekser eller glar, så jeg kan ikke
rigtig se fidusen i det forslag, men det kan du måske forklare.

Fra : max

Dato : 16-07-02 08:59

> [...]
> rigtig se fidusen i det forslag, men det kan du måske forklare.
> | Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen |

Her er en side med en masse Pol info..
http://www.cliffshade.com/dpfwiw/polarizer.htm

Det problem i snakker om er også beskrevet meget fint, det
lader til et cirkulært pol filter er et almindeligt pol filter med et
ekstra lag, der ændrer det polariserede lys så det ikke forvirrer
autofocus og lysmåleren.. Phew - det er lidt for teknisk..
max

Fra : John

Dato : 16-07-02 15:44

> Med et cirkulært polfilter kan man jo godt glemme alt om at dreje
> filteret for at eliminere kraftige reflekser eller glar, så jeg kan ikke
> rigtig se fidusen i det forslag, men det kan du måske forklare.

Et cirkulært polfilter kan og skal drejes som et alm polfilter, for at
fjerne reflekser fra vand, vinduer og alle andre overflader, samt forøge
farvemætningen. Mange cirkulære polfiltre har da også et mærke i kanten,
ganske som alm.
--
MVH
John K Hansen

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 17-07-02 00:56

Fra : lars

Dato : 17-07-02 13:23

mit cirkulere pol filter om g2 + lensmate
ændre sig altså ved at dreje på det.
Jeg kan få himlen til at blive mere blå ved at justere
på pol filtret.

hilsen lars

Fra : max

Dato : 17-07-02 17:05

> mit cirkulere pol filter om g2 + lensmate
> ændre sig altså ved at dreje på det.
> Jeg kan få himlen til at blive mere blå ved at justere
> på pol filtret.
>
> hilsen lars

Aahh - Lars kan du ikke lige blive ved med det indtil sommerferien er
overstået... Tak for det... mvh max

Fra : lars

Dato : 18-07-02 07:51

????????????????
er du bitter eller hvad ???????

Fra : John Sahl

Dato : 18-07-02 08:17

lars <lmp@dae.dk> wrote:
> ????????????????
> er du bitter eller hvad ???????

Jeg tror nu bare Max syntes at det ville være lækkert hvis du
som du skrev kan gøre himlen mere blå

--
John Sahl, Projektleder på MandeZonen.dk
Vind 25.000kr til at forsøde sommeren med.

Fra : max

Dato : 18-07-02 10:53

"lars" <lmp@dae.dk> wrote in message news:ah5of8$1t31$1@news.cybercity.dk...
> ????????????????
> er du bitter eller hvad ???????

Lars for faen kan du så komme igang med drejeriet - Det var
gråt og vådt imorges, troede ellers du var een af de goe..
Du ska ikke ta´dig af mig - jeg får ikke nok søvn, men det var
nu venligt ment.. Sorry hvis du blev forvirret.. mvh max

Fra : lars

Dato : 18-07-02 11:50

ok *smile*
*point taken*

hilsen lars

ps:
jeg har også snart ferie (fredag)
så jeg er noget slidt ned nu, hvilket måske
gør at min dømmekraft er noget slidt