Nogen der har Feedback på test af ADSL hos~
Fra : OmmiZZ

Dato : 14-07-02 22:32

Hi NG..!

Er der nogen af de testpersoner der er igang hos Get2net, der vil komme med
lidt status på deres testing af forbindelser, supp osv..?

In adv
OmmiZZ

Fra : Dennis Risvad Nielse~

Dato : 16-07-02 11:19

"OmmiZZ" <ommizz@hotmail.com> wrote in message

> Er der nogen af de testpersoner der er igang hos Get2net, der vil komme
med
> lidt status på deres testing af forbindelser, supp osv..?

Jeg har været testkunde på ADSL hos get2net en måneds tid med en 1024/256
kbit forbindelse.

Konceptet skulle (indtil videre) være en tro kopi af TDC Bredbånd, hvor man
har både sin fastnettelefoni og internetforbindelse hos Tele2. Jeg fik
installeret et Siemens modem, et Siemens skillefilter og Ethernetstikdåse -
og så er det ellers bare at sætte nekkablet i stikket og du er på. Dvs. min
forbindelse blev først rigtig oprettet 3 dage efter manden fra TDC havde
været der og foretaget installationen...

Computeren får information om IP-adresse, DNS-servere, gateway etc. via
DHCP. IP-adressen er "dynamisk" - den har dog ikke ændret sig endnu og gør
det sikkert heller ikke. Der er ikke muligt af få en fast IP-adresse (i
øjeblikket), men det skulle være muligt af få flere dynamiske adresser så
man kan sætte flere computere på.

Der følger ingen router med, så man er ikke gemt bag NAT eller lignende, men
er "rigtig" på ligesom med et traditionelt modem. Det betyder på den ene
side at man slet ikke er beskyttet mod noget som helst, men også at der ikke
bør være problemer med at sende filer via instant messaging programmer, tale
og billede via fx NetMeeting og at spille spil; noget der ofte kan være
problematisk hvis man sidder bag en router med NAT. Der skulle dog komme en
"sikkerhedspakke", sikkert i form af noget antivirus og en "personal
firewall". Personligt har jeg valgt at sætte en lille Linux-maskine op der
kører en kombination af firewall og forskellige serveropgaver.

Hvor andre udbydere har valgt at slå sig op på at man fx kan "booste"
hastigheden, frit kan sammensætte hastighed og hardware efter behov og
pengepung eller altid har den højeste hastighed og betaler efter forbrug, så
er der er altså ikke rigtig noget nyt ved get2nets ADSL. Jeg har ikke
oplevet nogen problemer med forbindelsen endnu - den føles dejlig hurtig når
man har henslæbt de seneste 4½ år med ISDN. Jeg er dog ikke rigtig til spil
via nettet, så oplysninger om ping-tider og latency må andre komme med.

-Dennis

Fra : OmmiZZ

Dato : 16-07-02 11:32

Hi Dennsi..!!

Well...det lyder sq godt....det er lige det jeg har ventet på.......har
lige tilmeldt mig som test kunde (ved ikke rigtigt hvordan det skal passe på
at de starter i Aug og man tester i 3 mdr, men lad nu det ligge..;) ) Men
har jeg forstået det rigtigt at hvis man ønsker at dele sin conn....skal det
ske gennem en server og hub/switch..?

Hvor lang tid gik der fra du sendte papirene og til du var "på"..?

Jeg syntes at priserne er lidt høje..?!?

Takker for feedback, det er fedt at høre det fra andres læber/taster..!

Reg
OmmiZZ

Fra : Dennis Risvad Nielse~

Dato : 16-07-02 12:53

> [...]

> har jeg forstået det rigtigt at hvis man ønsker at dele sin conn....skal

Hvis du kun får én IP-adresse skal selv sørge for en router eller server til
at dele forbindelsen med fx ved hjælp af NAT. Får du derimod overtalt dem
til at give dig en adresse til hver af dine computere er det bare at slutte
dem alle til din hub/switch sammen med kablet til stikket i væggen - så får
de automatisk tildelt IP-adresse etc.

> Hvor lang tid gik der fra du sendte papirene og til du var "på"..?

Omkring to uger, tror jeg...

> Jeg syntes at priserne er lidt høje..?!?

Jeg mener priserne svarer nogenlunde til hvad de andre udbydere tager - du
skal huske på at priserne er inkl. telefonabonnement, hvor priserne fra fx
Tiscali og CyberCity og visse af TDCs løsninger typisk er for
internetforbindelsen alene.

-Dennis

Fra : OmmiZZ

Dato : 16-07-02 22:46

Thx ..!

Fra : Simon Walther-Larsen

Dato : 17-07-02 14:12

"Dennis Risvad Nielsen" <drn@ifka.dk> har med klæbrige fingre ramt
tastaturet på en måde, så disse sprøde ord er fremkommet:

[snip]
> [...]
>dem alle til din hub/switch sammen med kablet til stikket i væggen - så får

Kan man forhandle sig frem til noget fornuftigt her med Tele2 ?
Evt pris for 4 faste el. dynamiske IP'er ?

MVH Simon Walther-Larsen
"Hvis alle tænker på sig selv, er der tænkt på alle"

Fra : Kasper Hyllested

Dato : 17-07-02 19:41

drn@ifka.dk writes:
> [...]
>spil
>via nettet, så oplysninger om ping-tider og latency må andre komme med.

Jeg er ligeledes testkunde - dog med en 512/128-forbindelse, som har kørt
upåklageligt i nu et par måneder. Jeg har tidligere haft Tiscali, men de
kunne ikke levere på min ny adresse. SVJV så kan Tele2 levere akkurat
samme steder som TDC.

Hvis der er nogen, der ønsker noget særligt afprøvet (ping, tracert mv.),
så sig endelig til - så skal jeg prøve at være "forsøgsdyr"

Mange hilsner,

Kasper Hyllested

Fra : Ivar Madsen

Dato : 17-07-02 20:23

On Wed, 17 Jul 2002 20:40:44 +0200, "Kasper Hyllested"
<hyllested@net.dialog.dk> wrote:

>SVJV så kan Tele2 levere akkurat
>samme steder som TDC.

Hvis jeg har forstået ret, så er det samme DSLAM som bruges til Tele2
og TDC's egne kunder, (såvel NE som BB og P@), hvor TDC's kunder
bliver routet som de nu bliver routet, mens Tele2's kunder bliver
routet til nogle få steder i landet, hvor Tele2 overtager
datatrafikken, og så router som de nu lyster. Dvs. hvis en Tele2 kunde
på Bagsværcentralen vil connecte til min server (jeg er på
Bagsværdcentralen) så bliver Tele2 kunden routet fra DSLAM'en til
knudepunktet, og gennem Tele2's router i retning af TDC's net for at
komme tilbage til samme DSLAM, hvor en TDC kunde (stadig på
Bagsværdcentralen) bliver på Bagsværdcentralen's router for at komme
tilbage til samme DSLAM for at nå min server.

Ulogisk routing for den der ikke har indblik i hvordan den slags
forgår i den virkelig verden, men det er simpelthen for dyrt og for
besværligt både i praktisk, og aftalemæssigt at gøre det på anden måde
end at afsender IP der tilhøre Tele2 bliver sendt ukritisk til
kundepunktet hvor Tele2 overtager trafikken fra TDC.

--
news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 17-07-02 20:43

On Wed, 17 Jul 2002 21:23:01 +0200, Ivar Madsen wrote:

> [...]
> Bagsværdcentralen) så bliver Tele2 kunden routet fra DSLAM'en til
> knudepunktet, og gennem Tele2's router i retning af TDC's net for at

Korrekt.

> hvor en TDC kunde (stadig på Bagsværdcentralen) bliver på
> Bagsværdcentralen's router for at komme tilbage til samme DSLAM for at
> nå min server.

Nej, en TDC ADSL forbindelse på Bagsværd central bliver ikke koblet på
en IP router på Bagsværd central, men istedet på en af de centraler i
Stor København hvor disse er, pt. er det Ballerup, Roskilde, Virum,
Albertslund, Frederiksberg og Centrum, hvor trafikken bliver til IP, og
routes tilbage igen.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Ivar Madsen

Dato : 17-07-02 21:43

On 17 Jul 2002 19:43:07 GMT, Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:

> [...]
>Stor København hvor disse er, pt. er det Ballerup, Roskilde, Virum,
>Albertslund, Frederiksberg og Centrum, hvor trafikken bliver til IP, og

Det vil sige, at der generes IP trafik på min maskine, det sendet til
ADSL modemmet, der laver det om til noget telefonkablerne kan
transpotere til centralen, hvor der sider et filter, der deler det op
i en tale del, der går til centralen, som modtager det, som var jeg en
ren tele kunde. Og så en del der går til DSLAM'en som så laver det om
til noget andet mærkeligt noget der ikke er IP trafik, og sender det
til en af de centraler du nævner, hvor det først bliver til den IP
trafik det startede med at være på min maskine?

Fra : Jesper Skriver

Dato : 17-07-02 22:27

Lidt af en "Jørgen Clevin" forklaring - men her er den

On Wed, 17 Jul 2002 22:42:44 +0200, Ivar Madsen wrote:

> Det vil sige, at der generes IP trafik på min maskine, det sendet til
> ADSL modemmet, der laver det om til noget telefonkablerne kan
> transpotere til centralen

Det tager Ethernet framen (som IP pakken ligger inden i), og "hakker"
den op i ATM celler, som den modulerer over DTM.

> hvor der sider et filter, der deler det op i en tale del, der går til
> centralen, som modtager det, som var jeg en ren tele kunde.

Glem tale - det kører i et andet frekvens bånd på kobberet.

> Og så en del der går til DSLAM'en som så laver det om til noget andet
> mærkeligt noget der ikke er IP trafik

DSLAM'en demodulerer DTM signalet, og sender ATM cellerne videre over et
fast kredsløb til en ATM switch og videre gennem ATM nettet.

> og sender det til en af de centraler du nævner, hvor det først bliver
> til den IP trafik det startede med at være på min maskine?

På en af de centraler termineres ATM forbindelsen, og Ethernet framen
modtager, IP pakken udtages, og den bliver routet.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer