MS Windows
briani 27239
Skive direkte på disk
Fra : JLR Managemenr

Dato : 14-07-02 21:43

Er det muligt i Win 2000 at have et program, der skriver direkte på disken
? - uden at det går ud over den øvrige funktionalitet ?

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 15-07-02 12:15

Her må du nok over i en programmerings gruppe for at spørge om og i
givet fald hvordan du gør.

Fra : Snuden

Dato : 15-07-02 23:28

<jlrdk@post6.tele.dk> wrote:

>Er det muligt i Win 2000 at have et program, der skriver direkte på disken
>? - uden at det går ud over den øvrige funktionalitet ?

Nope.... WinNT/2K baserede systemer tillader ikke at programmer tilgår
hardwaren direkte.. de _skal_ igennem HAL (Hardware Abstraction Layer)

mvh
Snuden

Fra : SoerenFerling

Dato : 07-08-02 08:17

"JLR Managemenr" skrev d. 14-07-02 21:43 dette indlæg :
> Er det muligt i Win 2000 at have et program, der skriver direkte på
disken
> ? - uden at det går ud over den øvrige funktionalitet ?

Som MS selv udtrykker det, så er direkte diskadgang ikke understøttet.
Det er simpelthen en grundlæggende egenskab ved et styresystem.
I DOS er jo alt tilladt og det er derfor knap et styresystem men mere en
filloader.
I WinNT familien (3.x, 4.0, 5.0 (win2000) og 5.1? (winXP)) går
kommunikationen med hardwaren gennem HAL, hardware abstaction layer, der
for programmer ser ud som hardware, men hvor styresystemet censurerer
alle henvendelser for at undgå de fra MS-produkter kendte nedbrud.
Desværre kompromiterer MS selv deres system med driverteknologien og
andet og man kan selvfølgelig programmere sig til noget der kan snyde
styresystemet, men så er man selv ude om det.
Så svaret må være et klart nej da styresystemets opgave er at sørge for
at alt går rigtigt til.
Jeg har desværre og meget nødtvunget måttet opgive at få Lotus Magellan
til at køre under winNT og har så en doscomputer til tekstindeksering.

Med venlig hilsen
Søren Ferling

http://www.kandu.dk/

Fra : Klaus Petersen

Dato : 07-08-02 14:15

Jeg synes da bare at et program som Hex Workshop er i stand til at
skrive/læse direkte til disken....?
Eller det er måske ikke direkte? Det skriver/læser ihvert fald til enkelte
sektorer fremfor filer.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-08-02 11:29

"Klaus Petersen" <spektual@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:air6h1

> Jeg synes da bare at et program som Hex Workshop er i stand til at
> skrive/læse direkte til disken....?
> Eller det er måske ikke direkte? Det skriver/læser ihvert fald til enkelte
> sektorer fremfor filer.

Al sund logik siger, at et OS som kan multitaske, ikke burde tillade
programmer at skrive direkte til hardwaren. Men desværre er windows ikke
just fyldt med sund logik

Claus