Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
10.000 kr. til camera
Fra : Senior

Dato : 14-07-02 21:10

Har lige fået bevilget et køb af digital camera af lillimor til ca. 10.000
kr

Jeg har aldrig haft Digi-camera før kun et alm. Ricoh til ca 3000.

Findes der et seriøst alternativ til Olympus E 10 ???

I må gerne forklare lidt om hvorfor - det hvis i har andre forslag.

Jeg forstår ikke ret meget Engelsk, så en henvisning til sådan en side , vil
desværre ikke hjælpe mig.

På forhånd tak. Niels

Fra : F.Larsen

Dato : 14-07-02 21:19

"Senior" <n.s.nielsen@get2net.dk> wrote in message
> Har lige fået bevilget et køb af digital camera af lillimor til ca. 10.000
> kr

Det ville måske hjælpe lidt hvis du skrev hvad du har tænkt dig at bruge
kameraet til ?

Jeg har selv et powershot s-20 som jeg er rightig glad for:
http://www.powershot.com/powershot2/home.html

--
Flemming
http://home.cbkn.dk/RHODOS/

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 14-07-02 21:25

10.000

Køb et Canon G2, det er et kanon godt kamera. Pris ca. 8.000 bobs. Med
taske, linser ect. er vi tæt på 10.000 -

Hilsen Bo

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-07-02 22:06

Senior wrote:

> I må gerne forklare lidt om hvorfor - det hvis i har andre forslag.

Du skulle prøve at ta' et kik på Fuji Finepix S602, du skal se kameraet
live og tjekke/prøve om du kan forlige dig med at søgeren er en LCD
skærm, fordelen er at du søger gennem objektivet, ulempen er at
søgerbilledet er mindre detaljeret end på en matskive.

Fuji Finepix S602 kan det hele, du har frit valg mellem automatisk eller
manuel styring, det har 6x optisk zoom, gode macro egenskaber og m.m,
læs selv alle data på flg. URL:

http://home.fujifilm.com/products/digital/digitalcamera/index.html

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 14-07-02 22:06

"Senior" skrev:
> Jeg har aldrig haft Digi-camera før [..]

Jeg vil ikke anbefale et kamera her, er enig med dem der skriver at formålet
først skal belyses. Altså hvad du skal bruge det til.

Men en ting som godt kan nævnes, er at du allerede nu bør huske at afsætte
penge til ekstra ting så som et større memory-kort (hukommelse for
billederne), ekstra batteri, kamerataske og evt. andet.

Disse ekstra ting kan let løbe op til 1500-2000 kr. ved siden af, og de er
efter min mening nødvendige for at kameraet bliver brugbart på ture og
ferier (steder hvor man ikke lige kan oplade batteriet, eller tømme
billederne over på computer).

Mvh, Lars

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-07-02 22:37

Lars Ladingkaer wrote:

> Jeg vil ikke anbefale et kamera her, er enig med dem der skriver
> at formålet først skal belyses. Altså hvad du skal bruge det til.

Det er slet ikke nødvendig, det er jo kun ved de billige digicams
det er nødvendigt at priotere efter behov, netop fordi der enten
er sparet på det ene eller andet, det ville jo være temmelig
uheldigt at vælge en model der ikke har macro, hvis man gerne vil
fotografere blomster og insekter.

Men når det handler om digicams til 8 - 10.000 piskeslag, så er
det jo netop topmodellerne, hvor der ikke er sparet, de har bare
alle mulighedderne...!

Fra : Anders C. Madsen

Dato : 14-07-02 22:19

Hej Niels

> [...]
>
> Findes der et seriøst alternativ til Olympus E 10 ???
>
> I må gerne forklare lidt om hvorfor - det hvis i har andre forslag.

Det afhænger lidt af kravene, men ja - jeg vil mene at Minolta DiMAGE
7i, Fuji FinePix 602 Zoom og Nikon Coolpix 5700 alle tre er seriøse
alternativer hvis du kan leve med at der ikke er en optisk søger men en
elektronisk ditto (som på et videokamera).

Alle tre kameraer er det tætteste, du kan komme på et SLR-kamera uden at
gå op i et "rigtigt" digitalt SLR, og priserne ligger generelt en pæn
bid lavere end E-10'eren.

Bemærk at E-10'eren er et 4 megapixel kamera og har 4X optisk zoom -
Minolta'en og Nikon'en er 5 megapixel, Fuji'en er en 3 megapixel
SuperCCD med en billedkvalitet omtrent som en 4 megapixel konventionel
CCD og alle tre har 6-8X zoom. Til gengæld er E-10'eren nok det mest
robuste af kameraerne - det er bygget som et high-end SLR kamera.

Afsæt penge på budgettet til en ordentlig lader, et par ekstra sæt
batterier og et 64-128 MB hukommelseskort - du vil ret hurtigt opdage at
du har brug for det...

Minolta DiMAGE 7i:
http://www.minolta.dk/minolta/cooware.nsf/lookupbyurl/8804539C5A12E32CC1256AB6003DF50B
(linket virker muligvis ikke - de har en MEGET underlig hjemmeside)

Fuji FinePix 602 Zoom:
http://home.fujifilm.com/products/digital/digitalcamera/fxs602z/index.html
(På engelsk - beklager, men der findes ikke noget på dansk)

Nikon Coolpix 5700:
http://www.dfa-as.dk/default.asp?id=576

Anders C. Madsen
webmaster@digitalfotografen.dk

http://www.digitalfotografen.dk - mere sjov med dit digitalkamera!

Fra : Niels Svendsen

Dato : 14-07-02 22:56

Prøv at gå ind her, http://www.steves-digicams.com/ og kik på fotos fra de
forskellige cameraer du har fået anbefalet, det er nok den bedste måd at
vurdere på.

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-07-02 23:11

Niels Svendsen wrote:

> Prøv at gå ind her, http://www.steves-digicams.com/ og kik på fotos
> fra de forskellige cameraer du har fået anbefalet, det er nok den
> bedste måd at vurdere på.

Jeg synes ikke testbillederne på www.steves-digicams.com siger ret
meget, det er generelt nogle møjbilleder, hvor der slet ikke er gjort
forsøg på at udnytte de pågældne digicams mulighedder.

Og så skal man lige ha' i baghovedet, at www.steves-digicams.com
er et kommercielt site, der lever af at vise annoncer for nogle af
producenterne, så det er ikke uafhængigt og objektivt.

Www.steves-digicams.com er til gengæld et udmærket site, hvis
man vil danne sig et overblik over markedet.

Fra : Niels Svendsen

Dato : 15-07-02 02:50

Til N.E.
Fordelen ved at kikke på fotos hos Steve er, at det er næstende samme
motiver der bliver brugt til alle kameraer, om de er specielt kunstnerisk
optaget er faktisk underordnet, når det drejer sig om, at sammenligne
kvalitet af fotos.
Selvfølgelig er den kommerciel, der er jo nogen der skal betale for
arbejdet.

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : max

Dato : 15-07-02 03:44

> [...]
> kvalitet af fotos.
> Selvfølgelig er den kommerciel, der er jo nogen der skal betale for

Desværre er det ikke os allesammen der sidder ved en god
kalibreret skærm, - og så er det ligesom ret umuligt at vudere
kvaliteten på prøvebillederne.. +_+
max

Fra : Senior

Dato : 16-07-02 21:54

Tak for hjælpen allesammen.
Jeg vil bruge cameraet til "det hele". dvs. macro, blomster , natur, ferie,
familie samt portræt. En ordentlig smøre ikke.
Så jeg har vist meget at lære som nybegynder.
Derfor ville jeg have et all round camera , der kan det meste.
Fuji 602 ser spændende ud, men er der ikke kun sort -hvid lcd skærm på ?

,mvh. Niels

Fra : max

Dato : 16-07-02 22:57

> [...]
> Derfor ville jeg have et all round camera , der kan det meste.
> Fuji 602 ser spændende ud, men er der ikke kun sort -hvid lcd skærm på ?

Det lyder fornuftigt, men.. min kæphest.. Vidvinkel, prøv at
kigge på Minolta dimage7 eller et af de andre der har 28mm
vidvinkel (der er ikke mange at vælge imellem)...
Det er meget mere brugbart end de fleste tror, indtil man står
til familie festen og ikke kan få det hele med, fordi man ikke
bor i en kæmpe Frederiksberg lejlighed.. Ja - man kan sætte
en vidvinkel konverter på, men som regel er det noget værre
l...t .... max

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-07-02 23:41

Senior wrote:

> Fuji 602 ser spændende ud, men er der ikke kun sort -hvid lcd skærm på

Fuji FinePix 602 har sådanset to LCD-skærmene, de er begge i farve, den
ene er søgeren, som man normalt bruger ved fotograferingen, og den anden
bruges fortrinsvis til preview, men den kan også bruges som søgeskærm,
hvis der ikke er for meget sollys.

Du må dog ikke købe et Fuji FinePix 602 uden at ha' prøvet hvordan det
er søge med en LCD-skærm, der er nogen som bare ikke kan vænne sig til
den type søger, og det vil jo være ærgeligt at stå med et dyrt digicam,
som man ikke bliver glad for.