Tips og råd om pasning og pleje af din kat~
Fra : Mette Frederiksen

Dato : 14-07-02 20:57

Hejsa!

Ja.. jeg er jo begyndt at arbjede lidt med vores bog...

De der har lyst til at hjælpe er meget velkomne til at komme med ideer til
hvad bogen skal indeholde.

Min tanke var at det skulle være en lille nem opslagsbog med små
let-overskuelige punkter... Altså ikke mange lange tekster.. men en form for
minileksikon.

Har derfor allerede fundet lidt som jeg har skrevet ind! *S* (kan læses
nedenfor).

Jeg kunne forstå på Camilla at det er et stort arbejde at lave en bog... *S*
men nu får vi se hvad det bliver til! *S* Jeg håber selvfølgelig at Camillas
erfaringer (fra den-700-siders-moppedreng kan bruges)

Da jeg selv har puslet ledt med tanke i et stykke tid havde jeg jo
selvfølgelig regnet med at jeg selv skulle tage slæbet! *S* Men dog med
hjælp fra alle der havde gode ideer! *S*

Jeg kunne godt bruge en der er god til at tegne?!? Findes der sådan en her i
gruppen? Alle sort/hvide illustrationer koster det samme at få trykt som
alm. tekst... *S* Så det er jo bare om at finde en der kan sponsorere sådan
nogle... *S* Så er der en her der er god med pennen.... og en (ikke
nødvendig vis samme person) der har en scanner... ja så har vi
illustrationerne til bogen! *S* og evt. nogle illustrationer der kunne
ligger på http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk til fra afbenyttelse til
hjemmesider og lign.

Marianne ville gerne hjælpe.. men i den sag kan jeg kun sige NEJ TAK!!!!!
Du skal koncentrere dig omkrin Breth!!!!!!!! og sørge for at han får som
fortjent... Selvfølgelig må du gerne hjælpe, alt hjælp er velkommen... men
din hovedmission lige nu må så absolut være Breth og den skal ikke gå i
vasken pga en dum bog!!!! *S* (håber ikke du misforstår mit tonefald lige nu
*S*)

Dorthe Elwarth har meldt sig til at rette efter med den røde kuglepen! *S*
Super! det er nemlig noget jeg ikke er god til.... *S* men begynd ikke før
end at du får besked! *S* For der er mange ting som måske bliver ændret
undervejs og måske omskrevet... Og nogle af de fejl jeg laver er så åbenlyse
at jeg selv kan finde den! "Hi..." *S*

Jesper skrev noget om at lave en online version.. her kan jeg kun sige at
jeg synes at alle skal føle sig velkomne til at surfe ind forbi
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk og aflevere alle de artikler, gode råd og
tips og ideer som muligt! *S* Så får vi se om der kommer en mere praktisk
måde at lave bogen på end nu... *S*
Jeg håber også at det bliver muligt at have en version liggende på vores
hjemmeside... Altså en hvor man hele tiden kan se hvor langt bogen er
kommet.. og når den er færdig skal den selvfølgelig også ligge på siden...
så alle der er interesserede kan læse den eller måske downloade den og de
der gerne vil have det på tryk kan bestille den! *S*

Men jeg kunne godt lide ideen om at man kører det igennem NG! *S*

Derfor kan man se det jeg har skrevet nedenfor *S* og man er velkommen til
at tilføe nye afsnit! *S*

Ang. mit sprog.... Nogle vil måske synes at jeg ikke har så stort et
ordforråd eller bruger særlig mange fremmeord.. men det håber jeg blot at
det kan være en force da bogen bl.a. vil henvende sig til nybegyndere... og
de kender jo heller ikke alle de "branche-ord" der er i katteverdenen! *S*

Nå men i er velkommen til at komme med kommentarer hertil! *S*

Mange hilsner
Mette

~~~~~~

_Indledning:_

Du sidder lige nu med en lille guide i at have kat. Bogen er skrevet ikke
kun for din skyld men også for din kats skyld, derfor vil du her i bogen vil
du finde gode råd fra A-Z.
Bogen er lavet for at hjælpe katteejere til at give deres katte så gode
vilkår som muligt. Vi håber at du vil kunne få mange timers fornøjelse af
bogen og ikke mindst at din kat vil få glæde af den. Kan bogen ikke bruges
til andet kan katten jo altid have fornøjelsen af at flå siderne ud.

_Aktivering af katte:_

*Gemmeleg i rammeseng:*
Lav en ramme af nogle træbrædder. Omkring 15 cm i bredden. Brædderne skal
stå på højkant. Beklæd den ene side af rammen med stof (canvas). Sådan at
rammen er lukket for over. (det ligner nu en seng). Bunden skal stadig være
åben.
Nu klipper du nogle huller i estoffet. Og du har du den perfekte legeplads
til dine katte. Den fungerer rigtig godt sammen med en "fjer-pind".

*Papirkrig:*
Katte elsker at lege med ting der rasler. Derfor er en papirkugle noget af
det billigste og bedste legetøj for killinger og andre barnlige sjæle.

*Foderbold:*
Hos mange dyrehandlere kan man købe en foderbold. Det er en lille bold hvor
man kan komme noget tørkost inden i. Når katten så skubber til bolden kommer
der små stykker ud af gangen. Prøv at starte med noget andet tørkost end de
kattene er vant til at få. Det gør bolden lidt mere spændende.

*Gemmeleg med tørkost:*
Mange katte er alen hjemme i mange timer om dagen. Nogle gange kan det godt
være lidt for spændende med alle de ting som katten selv synes er sjove (det
er ikke sikkert du er enig). For at din kat ikke skal få alt for mange gode
ideer i løbet af dagen kan du underholde den ved at gemmer lidt tørkost
rundt om i huset. I løbet af dagen finder katten maden og glemmer måske de
ulykker den ellers havde gang i.

*Klatremiljø:*
Har i en halv kvadratmeter i kan undvære i stuen så er et klatremiljø det
helt perfekte. En hver kat, både ung og gammel, vil gerne have en plads der
er deres egen. Og der giver et klatremiljø god mulighed for. Man kan enten
lave et selv eller man kan købe dem færdiglavet. Begge dele vil kattene
elske.

_Neutraliserede katte:_

*Hankatten efter kastrationen:*
Det er vigtigt at hankatten i de første 7 uger efter kastrationen ikke
kommer i nærheden af hunkatte. Hankattens sæd kan nemlig holde sig i op til
syv uger Så ønsker du ikke uventede killinger skal du nok holde hun og han
katte hver for sig.

_Territorieafmærkning:_

*Katten lader som om den strinter:*
Nogle gange når katten viser at den er glad for sin ejer eller glæder sig
til at skulle have noget at spise kan den godt finde på at lave bevægelser
som om den strinter. Det skal du ikke bliver nervøs for, men der i mod tage
det som et kompliment. Da katten på den måde viser at den er glad.

*Sådan undgår du at katten strinter:*
Har du problemer med at din hankat afmærker territorium ved at strinte, Så
kan du forsøge dig med et produkt der hedder feliway. Det kan fås både som
sprayflaske og som en lille duftflakon som sættes i stikkontakten. Efter at
have brugt produktet hver dag i 45 dage skulle din kat stoppe med at
strinte.

~~~~~~

PS... teksten er ikke gennemlæst så der kan godt være fejl og mangler! *S*
_hovedafnist_
*underafsnit*

--

NYT! NYT!
onlinecommunity for overvægtige: Chat, debat, intern mailsystem osv.

Fra : marianne hellemose

Dato : 14-07-02 21:21

Hej Mette
Okay :))) jeg forstår en ordre, *GGG*
men vil alligevel tænke lidt (nå jah jeg skrev LIDT)

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 14-07-02 21:56

> Hej Mette
> Okay :))) jeg forstår en ordre, *GGG*
> men vil alligevel tænke lidt (nå jah jeg skrev LIDT)

Det er så i orden.. du har hermed min skriftlige tilladelse! *G*

Mette! *S*

Fra : Jette

Dato : 14-07-02 21:27

"Mette Frederiksen" skrev:
> [...]
Camillas
> erfaringer (fra den-700-siders-moppedreng kan bruges)

Når man går i gang med større projekter, er det vigtigt at sætte sig
overskuelige mål. Hvis man sætter sig for store mål, mister man
selvtilliden og dermed lysten til at arbejde videre. Hvis jeg var dig,
ville jeg derfor sætte mig som mål at lave en lille folder til
førstegangs-katteejere.

Hvis lysten stadig er der bagefter, kan du gå i gang med en egentlig
bog.

Jeg tror også at en folder med gode råd i f.eks. PDF format til at
printe ud, vil være meget velkommen hos katte-sælgere. Hvis den bare
fylder 4-5 sider, koster det jo ikke meget at printe et eksemplar ud
hver gang man sælger en kat.

Det er altså absolut ikke fordi jeg ikke tror du kan skrive en bog ....
tværtimod er jeg sikker på du har det nødvendige gå-på-mod og masser af
entusiasme... det var såmænd bare lige en tanke herfra

> [...]
og
> tips og ideer som muligt! *S* Så får vi se om der kommer en mere

Ja, jeg synes det ville være dejligt, hvis det kunne give lidt mere lyst
til at bidrage med artikler og FAQ til hjemmesiden. Interessen mangler
jo ikke når det drejer sig om profiler og album ... men det går godt
nok lidt trægt med artiklerne.... det er jo ikke skrivelysten der
mangler at dømme ud fra antallet af indlæg herinde

.... og hvis forfatterne nu sidder derude og tror at ovenstående er et
spark bagi - så er det fuldstændig korrekt opfattet! *LOL*

> Da jeg selv har puslet ledt med tanke i et stykke tid havde jeg jo
> selvfølgelig regnet med at jeg selv skulle tage slæbet! *S* Men dog
med
> hjælp fra alle der havde gode ideer! *S*

Jeg vil springe ud og være helt ærligt... da hjemmesiden i forvejen
tager en del af min tid, kan jeg ikke tilbyde min hjælp, udover at
oprette de funktioner du måtte få brug for i forbindelse med
offentliggørelse af værket efterhånden som det skrider frem

Fortsat go' skrivelyst

Mvh. Jette

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 14-07-02 21:55

> [...]
> førstegangs-katteejere.
>
> Hvis lysten stadig er der bagefter, kan du gå i gang med en egentlig

Slet ikke dumt!!!! *S* ja jeg ved godt at man skal finde et mål at arbejde
efter og gerne en masse små delmål! *S* og en folder ville jo være perfekt
at begynde med! *S*

> [...]
> printe ud, vil være meget velkommen hos katte-sælgere. Hvis den bare
> fylder 4-5 sider, koster det jo ikke meget at printe et eksemplar ud

Det er da bare perfekt...

Hmmm.. nogen ideer til hvad sådan en folder skal indeholde?!? *S* og sidder
lige nu og tænker.. alle de ting jeg havde forestillet mig i bogen.. hmmm de
kan da slet ikke være i sådan en lille folder! *S* Så det skal jo være de
absolutte nødvendige ting! *S*

> Det er altså absolut ikke fordi jeg ikke tror du kan skrive en bog ....
> tværtimod er jeg sikker på du har det nødvendige gå-på-mod og masser af
> entusiasme... det var såmænd bare lige en tanke herfra

Tak, tanken har jeg taget til mig.. og folderen bliver nu første prioritet
og bogen bliver så næste projekt... for folderen er jo en fin ide... *S* Og
sådan en vil jeg gerne lave! *S*

> [...]
>
> ... og hvis forfatterne nu sidder derude og tror at ovenstående er et
> spark bagi - så er det fuldstændig korrekt opfattet! *LOL*

hrrrrmmm... øhhmmm.... her har jeg vist et hængeparti! *G* hmmm... ja.. der
er vist ikke noget der taler for mit forsvar her! DØMT SKYLDIG!!!! *G*

> [...]
> oprette de funktioner du måtte få brug for i forbindelse med
> offentliggørelse af værket efterhånden som det skrider frem

Jeg har fuldt ud forståelse for at du ikke har tid.. og også fuld forståelse
for at ikke alle gider sidde foran computeren konstant... *G* Nu er jeg jo
så heldig at min kat elsker at ligge foran computeren.. hvor vi kan nusse
lidt mellem mine skriverier! *S* Så alle der har lyst og tid må hjælpe og
alle der ikke har... jamen jeg håber da bare at de vil få glæde af de
færdige resultat! *S* Og jeg er ikke det midste i tvivl om at du ikke har
tid!!! for det store arbejde du ligger i hjemmesiden er bare så perfekt...
og det skulle der jo nødigt slækkes på! *S*

> Fortsat go' skrivelyst

1000 tak... motivationen steg lige i vejret! *S*
MVH Mette

ps... hjemmelavede illustrationer søges stadig! *S*

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 14-07-02 22:00

> Jeg tror også at en folder med gode råd i f.eks. PDF format til at
> printe ud,

PDF... øøøhhh. hvad vil det sige?!?! worddokument i et anden format eller
hvad??! *S*

MVH Mette

Fra : Elwarth

Dato : 14-07-02 22:57

Hvis jeg var dig,
> ville jeg derfor sætte mig som mål at lave en lille folder til
> førstegangs-katteejere.
>
> Hvis lysten stadig er der bagefter, kan du gå i gang med en egentlig
> bog.

Hej Jette!
Det kan der selvfølgelig være en vis pointe i, men dem laver foderfirmaerne
jo i forvejen. Vi har fået op til flere med, da vi hentede Abbie.
Men jeg kan godt se, at det med delmålene er vigtigt. Måske kunne man starte
med at sige, at indholdsfortegnelsen var første delmål, og derefter tage et
bogstav af gangen? Eller vil det mon stadig føles som et stort mål, nemlig
at få hele bogen skrevet? Man kunne måske uddelegere bogstaverne til dem,
som har lyst til at skrive med? Lidt strøtanker herfra..

MVH Dorthe

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 15-07-02 12:02

> [...]
> at få hele bogen skrevet? Man kunne måske uddelegere bogstaverne til dem,
> som har lyst til at skrive med? Lidt strøtanker herfra..

jeg tror det bliver forvirrende med emnerne i alfabetisk rækkefølge.... *S*
Så hellere tage dem i så emnerne passer lidt sammen! *S* Så det prøver jeg i
første omgang! *S*

Mvh Mette

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 15-07-02 13:58

> Det kan der selvfølgelig være en vis pointe i, men dem (folderne) laver
foderfirmaerne
> jo i forvejen. Vi har fået op til flere med, da vi hentede Abbie.

Er det ikke bare foldere omkring fodder?!? jeg fik også et helt bundt
foldere omkring fodder men ikke nogen om det at anskaffe sig killinger...
*S*

Så det arbejder jeg lige på nu! *S*

MVH Mette

Fra : Elwarth

Dato : 15-07-02 14:32

> Er det ikke bare foldere omkring fodder?!? jeg fik også et helt bundt
> foldere omkring fodder men ikke nogen om det at anskaffe sig killinger...
> [...]
Hej Mette!
De foldere jeg helt præcist snakker om er fra Eukanuba og Iams. Eukanuba's
hedder "Et livslangt forhold" og Iams har jeg to forskellige, en, der hedder
"Vejledning i kattes ernæring", og en, der hedder "Killingeguide. Du og din
nye killing". Eukanuba's og Killingeguiden handler begge om alt muligt,
f.eks. klargøring af hjemmet til at tage imod killingen, lege, opdragelse,
sundhedspleje, pelspleje m.m. Og så står der selvfølgelig også noget om
fodring.
Men selvfølgelig har disse foldere den bagtanke, at man jo gerne skulle
fodre med lige præcis dette mærke. Måske kunne man lave en folder, som har
et lidt andet focus. Noget mere generelt om at have kat på en ordentlig
måde?

MVH Dorthe

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 15-07-02 15:17

> Hej Mette!
> De foldere jeg helt præcist snakker om er fra Eukanuba og Iams.
>Eukanuba's

Øv.. dem er jeg vist blevet snydt for
Nå men jeg vil se om jeg kan tigge nogen næste gang jeg er på udstilling!
*S*

> [...]
> et lidt andet focus. Noget mere generelt om at have kat på en ordentlig

Ja jeg ville jo gerne belyse nogen af de ting som ejere til alm.
huskatte/gårdkatte måske ikke er så opmærksomme på... *S*
Eller de ting som bare ikke er så almindelig kendte.. Jeg har selv lært
meget inden for det sidste halve år i gennem NG! *S*

MVH Mette

Fra : Elwarth

Dato : 15-07-02 16:08

> Øv.. dem er jeg vist blevet snydt for
> Nå men jeg vil se om jeg kan tigge nogen næste gang jeg er på udstilling!
> *S*

Hæ, det bliver nok ikke svært, man kan dårligt nærme sig en stand før man
får alt muligt med sig

Jeg har selv lært
> meget inden for det sidste halve år i gennem NG! *S*
>

> MVH Mette

Ja, det må du nok sige! Jeg har kun været på siden marts, men hold op hvor
er der meget nyt at lære hele tiden

MVH Dorthe

Fra : Camilla Scharff

Dato : 15-07-02 17:33

"Elwarth" <elwarth@jellingnet.dk> skrev...
> Hæ, det bliver nok ikke svært, man kan dårligt nærme sig en stand før man
> får alt muligt med sig

He he - kun indtil man bliver et så "kendt" ansigt, at de har luret man bare
kommer for de gratis prøveposer )
Efter knapt 10 år som udstiller, er det ihvertfald sjældent jeg får tilbudt
noget af de "sædvanlige foderstande"... (det er også de samme mennesker, der
står i standene - som regel).

Mvh. Camilla

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 15-07-02 17:44

> [...]
tilbudt
> noget af de "sædvanlige foderstande"... (det er også de samme mennesker,

*G* på næste udstilling skal du ikke have pelsmus på men pelsskæg!!! *LOL*

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 15-07-02 18:11

> [...]
> selvtilliden og dermed lysten til at arbejde videre. Hvis jeg var dig,
> ville jeg derfor sætte mig som mål at lave en lille folder til

Hejsa!

Er kommet til den konklusion at jeg vil lave små foldere i stedet for en
bog... og når der så er måske 10 foldere på gaden (nettet) så kan de blive
samlet til en bog... *S* På den måde er jeg også sikker på at jeg får det
delt op og samlet i de emner som tingene nu passer under! *S*

Så altså små foldere i første omgang! *S*

MVH Mette

Fra : Elwarth

Dato : 14-07-02 21:52

> [...]
> end at du får besked! *S* For der er mange ting som måske bliver ændret
> undervejs og måske omskrevet... Og nogle af de fejl jeg laver er så

Hej Mette!
Hæ, hæ, nej, jeg skal nok styre mig indtil du siger til
Ellers synes jeg, det er en god idé at lave bogen som en "a-z"-bog.
Spørgsmålet er så, hvordan man begrænser sig, så det kun bliver en _lille_
bog. Men det behøver det måske heller ikke at være...

Venligst
Dorthe

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 14-07-02 22:05

> [...]
> Spørgsmålet er så, hvordan man begrænser sig, så det kun bliver en _lille_
> bog. Men det behøver det måske heller ikke at være...

Faktisk bliver bogen billigere pr. side, jo flere sider der er. *S* og altså
vil folk synes de får mere for pengene...

ex. hellere betale 200 kroner for en bog på 150 sider end betale 100 kroner
for en bog på 50 sider...
Man kan sige at fordelen er at man kan stoppe når man synes man har stof nok
og ikke behøves at tænke så meget på hvor meget det fylder!*S* Det skal
dreje sig om kvaliteten og ikke kvantiteten.. så om bogen bliver lille eller
stor.. det ved jeg ikke endnu *S*

Håber du kunne følge mig her i min udpenslede forklaring, som vist gik lidt
i selvsving! *LOL*

MVH Mette