Her kommer så Rick's svar, som jeg har fået hans tilladelse til at poste:
> ----- Original Message -----
> From: "Rick Madsen" <hvm@post.uni2.dk>
> Newsgroups: dk.kultur.musik
> Sent: Wednesday, February 14, 2001 6:25 PM
> Subject: Re: # detune your guitar
>
> > Som med så mange andre elementer af moderne guitar,
> > så er den halve tones nedstemning populariseret af...Jimi Hendrix.
>
> Det var jeg faktisk ikke engang klar over. De Jimi-tabs, jeg har set, var
i standart-tuning, men det drejer sig kun om et par numre.
Citat fra de par Olga Hendrix-tabs jeg har liggende:
'down tune 1/2 step'
'Guitar tuned down 1/2 step:'
>
> Det skulle undre mig meget, om ikke også han gjorde brug af andre tunings
som f.eks. åbne tuniger (åben D, åben G), dvs. tuninger, hvor man slår en
akkord an ved at anslå guitaren åbent (ingen brug af venstre hånd). Jeg er
dog ret sikker på at disse tunings er ældre end jimi-drengen.
Jeg kan ikke komme i tanker om nogen Hendrix-sange i åben stemning...
Den akustiske udgave af 'Hear my train a-coming' er i normal stemning,
bortset fra at hele guitaren er stemt *2 hele* toner ned.
De helt gamle bluesmusikere fra 20´erne & 30´erne brugte ofte åbne
stemninger;såsom åben D,åben E og åben G. De fik tilnavne som 'Vastopol'
og 'Flangdang'-tuning. Willie Johnson,Memphis Minnie,Robert Johnson og
Bukka White f.eks. spillede med åbne stemninger. I vore dage kan du
stadig se Ritchie Havens spille sine akkorder ved at lægge tommefingeren
tværs over alle 6 strenge.
Det er straks sværere at spore hvem der først fandt på at stemme en
Stratocaster ½-tonen ned for at få en lidt *federe* lyd... Jimi er med
sikkerhed den der gjorde det rimeligt almindeligt. Efter ham brugte
Robin Trower og Stevie Ray Vaughan bl.m.a. Eb-stemning som fast praksis.
hvm
--
Startpage:
http://inet.uni2.dk/~i33745/startpag.htm