# detune your guitar
Fra : Andreas Møller

Dato : 14-02-01 11:25

# detune your guitar to Eb to play along with the record

Hvordan skal strengene så stemmes?

Mvh.
Møller

Fra : Anders Bro Bystrup

Dato : 14-02-01 12:00

"Andreas Møller" <moller1@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> # detune your guitar to Eb to play along with the record
>
> Hvordan skal strengene så stemmes?

En ½ tone ned, så du får hhv E, A, D osv i 1. bånd.

Anders

Fra : nikolaj borg

Dato : 14-02-01 18:05

"Anders Bro Bystrup" <andersb@deletethis.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> En ½ tone ned, så du får hhv E, A, D osv i 1. bånd.

....hvilket desværre ikke er helt så nemt som det lyder - ihvertfald ikke for
os tonedøve. Hvis du skal ramme tonerne forholdsvist præcist er det en god
ide at få fat i en chromatisk tuner, der kan finde alle toner.

Iøvrigt er denne form for tuning SVJV ret udbredt i punkede kredse,
formentlig fordi strengene bliver løsere og dermed kan klare flere tæsk (og
måske også fordi guitaren får en dybere lyd?). De bedste eksempel, jeg
umiddelbart kan komme på, er Green Day og Live (nej, ingen af dem er ikke
vanvittig punkede). Derudover mindes jeg, at Nirvana også gjorde brug af
denne stemning, ihvertfald på Unplugged Albummet.

/Nikolaj

Fra : Rick Madsen

Dato : 14-02-01 18:26

nikolaj borg skrev:

> [...]
> vanvittig punkede). Derudover mindes jeg, at Nirvana også gjorde brug af
> denne stemning, ihvertfald på Unplugged Albummet.

Okay,Nikolaj
det er helt iorden...Som med så mange andre elementer af moderne guitar,
så er den halve tones nedstemning populariseret af...Jimi Hendrix.

hvm
--
Startpage: http://inet.uni2.dk/~i33745/startpag.htm

Fra : nikolaj borg

Dato : 15-02-01 16:34

Vi er nogen, som ikke kan finde ud af det med moderne teknologi. F.eks. kan
jeg ikke finde ud af forskellen på at svare til personen frem for at svare
til gruppen. Her er det svar, jeg kom til at sende til Rick:

Fra : nikolaj borg

Dato : 15-02-01 16:35

Her kommer så Rick's svar, som jeg har fået hans tilladelse til at poste:

Citat fra de par Olga Hendrix-tabs jeg har liggende:
'down tune 1/2 step'
'Guitar tuned down 1/2 step:'

> [...]
akkord an ved at anslå guitaren åbent (ingen brug af venstre hånd). Jeg er
dog ret sikker på at disse tunings er ældre end jimi-drengen.

Jeg kan ikke komme i tanker om nogen Hendrix-sange i åben stemning...
Den akustiske udgave af 'Hear my train a-coming' er i normal stemning,
bortset fra at hele guitaren er stemt *2 hele* toner ned.

De helt gamle bluesmusikere fra 20´erne & 30´erne brugte ofte åbne
stemninger;såsom åben D,åben E og åben G. De fik tilnavne som 'Vastopol'
og 'Flangdang'-tuning. Willie Johnson,Memphis Minnie,Robert Johnson og
Bukka White f.eks. spillede med åbne stemninger. I vore dage kan du
stadig se Ritchie Havens spille sine akkorder ved at lægge tommefingeren
tværs over alle 6 strenge.

Det er straks sværere at spore hvem der først fandt på at stemme en
Stratocaster ½-tonen ned for at få en lidt *federe* lyd... Jimi er med
sikkerhed den der gjorde det rimeligt almindeligt. Efter ham brugte
Robin Trower og Stevie Ray Vaughan bl.m.a. Eb-stemning som fast praksis.

hvm
--
Startpage: http://inet.uni2.dk/~i33745/startpag.htm

Fra : Esben

Dato : 15-02-01 17:35

> [...]
> vanvittig punkede). Derudover mindes jeg, at Nirvana også gjorde brug af
> denne stemning, ihvertfald på Unplugged Albummet.

Der er mange der bruger denne form for nedstemning (øh). En anden grund til
at bruge den udover at få løsere strenge, er at ham/hende der synger, kan
synge en anelse dybere, typisk til koncerter. Så vidt jeg husker er
liveversionen af U2's Pride på Rattle & Hum en halv tone lavere end
originalen på Unforgettable Fire.

--

Esben