ECS k7s5a langsom ??
Fra : Lene Sørensen

Dato : 14-07-02 19:10

Hej
Er der nogen der har erfaring med ECS k7s5a og AutoCad / Mech Desktop ?
Jeg kører med K7s5a, AMD 1700 Mhz, 512 DDR-ram, Geforce2 MS400 og Seagate
Barracuda 80 Gb.
Min man kører med Asus P5A, AMD 450 Mhz, 640 SD-ram, Voodoo5 og en Maxtor
80 GB.
Vi har lavet en test på en fil til Autocad på 20 Mb. Min comp lukker prog
meget hurtigt op men den åbner filen på ca. 20 min. hvor min mands comp
åbner den på 2 min.
Er der nogen der har erfaring med dette ???
Og er der nogen der har ideer til hvor fejlen/forskellen kan ligge ?????

Alle ideer er velkomne, jeg er nemlig snart desperat !!!!

Lene

--
mvh Lene

Fra : Jonny Jensen

Dato : 14-07-02 20:17

Lyder som en fejl med ATA controlleren, som styrer harddisken. Hvor lang tid
er computeren om at starte op?

Det lyder underligt, eftersom jeg kender et par stykker med det motherboard,
hos hvem det virker fint og hurtigt.

Jonny.

Fra : Chingachgook

Dato : 14-07-02 20:47

Jeg er næsten 100% sikker på at det er fordi din mands harddisk kører
ATA33/66 mens du kun kører PIO-mode på dine HD. PIO er en ældre teknik, og
er meget cpu krævende, mens ATA33/66/100/133 bruger meget mindre CPU.

Min lillebror har samme problem med netop samme bundkort, dog med en IBM 60
GXP 40GB harddisk, og han kører winXP (hvad kører du af OS?). Og han (dvs.
jeg) kan ikke få harddisken til at køre UDMA. Tidligere fik vi til at gøre
det, men så ødelagde et program det.
Vi fik det til at virke ved at lade den være på sin egen IDE kanal og lade
CD-ROM drevet være på sin egen kanal. Men det viste sig at det kun hjalp
hvis harddisken var på sekundær controlleren. Og som sagt kan jeg ikke få
den til at køre andet end PIO-mode nu.
Der er heller ingen drivere til IDE controlleren til windows XP. Der findes
en patch til windows2000 som kan hentes fra SiS' og ECS' hjemmeside, men jeg
har ikke fået den til at virke i winXP...

Så prøv at lade harddisken være alene på den primære IDE controller (pil alt
andet ud). Hvis det ikke hjælper så sæt den på sekundær controlleren og se
om det skulle virke (check dog også lige at den er sat til at bruge UDMA i
windows). Hvis dette ikke hjælper, så er der en masse andre småting der kan
gøres for at se om det hjælper, men prøv dette først og giv lyd fra dig.

(Hvis det ikke hjalp, så ville det hjælpe en del hvis du også hvordan
enhederne til IDE controlelren er tilsluttet, samt hvilke kabler du bruger
og hvilket styresystem du bruger).
--
//Chingachgook
Remove the "!" in my mail adr. to reply

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 14-07-02 20:56

"Chingachgook" <!famtaba@tiscali.dk> skrev....

> Min lillebror har samme problem med netop samme bundkort, dog
> med en IBM 60 GXP 40GB harddisk, og han kører winXP (hvad kører
> du af OS?).

Jeg byggede en maskine for nylig med bl.a. ovennævnte ingredienser.
Dog var der også en Iwill PCI Raidcontroller. Den fik jeg imidlertid
problemer med, og som en del af problemsøgningen smed jeg de 2 IBM
60GXP'ere over på motherboardets controller. Master og slave på den
primære og et DVD drev som master på den sekundære. Ingen problemer.

Måske hjælper en nyere bios?(jeg benyttede nyeste).

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Lene Sørensen

Dato : 15-07-02 16:10

> [...]
> primære og et DVD drev som master på den sekundære. Ingen problemer.
>
> Måske hjælper en nyere bios?(jeg benyttede nyeste).

Jeg har lige igen igen opdateret min bios.

Lene

Fra : Karin Hansen

Dato : 15-07-02 08:28

Chingachgook wrote:
> [...]
> findes en patch til windows2000 som kan hentes fra SiS' og ECS'
> hjemmeside, men jeg har ikke fået den til at virke i winXP...

Prøv at delete IDE controlleren i Enhedshåndteringen. Lad Windows
geninstallere den ved opstart. Sæt harddisk til UDMA. Sluk og start op igen.
Det har hjulpet mig da jeg ikke kunne køre andet end PIO på mit DVD drev.

Mvh. Karin

Fra : Lene Sørensen

Dato : 15-07-02 16:02

> [...]
igen.
> Det har hjulpet mig da jeg ikke kunne køre andet end PIO på mit DVD drev.

Hej Karin
Hvordan finder jeg ud af om HD står til UDMA ??

Lene

Fra : Lene Sørensen

Dato : 15-07-02 16:07

> [...]
igen.
> Det har hjulpet mig da jeg ikke kunne køre andet end PIO på mit DVD drev.

Hej igen
Glem lige det foregående
Den skiver at den kører på min sekundære IDE-kanal og den nuværende tilstand
er "Ultra DMA-tilstand"

Lene

Fra : Martin K

Dato : 15-07-02 16:15

Lene Sørensen wrote:
> Glem lige det foregående
> Den skiver at den kører på min sekundære IDE-kanal og den nuværende
> tilstand er "Ultra DMA-tilstand"

Så kan der jo ikke ændres noget der...

--
Martin K

Fra : Lene Sørensen

Dato : 15-07-02 16:18

> [...]
>
> (Hvis det ikke hjalp, så ville det hjælpe en del hvis du også hvordan
> enhederne til IDE controlelren er tilsluttet, samt hvilke kabler du bruger

Jeg kører Win2000.
HD kører på den sekundære kanal i UDMA tilstand, på samme kabel et CD-rom
drev .
Min anden HD kører på den Primære kanal og på samme kabel HP-brænder.

Alle disse ting har jeg også prøvet at pille fra men det hjælper ikke. Den
er stadig lige langsom.

Jeg ved ikke hvad kablerne hedder men det ene er lige købt sammen med HD og
har blåt, sort og gråt stik.

MVH Lene

Fra : Lene Sørensen

Dato : 15-07-02 16:27

Undskyld jeg har slettet kommunikationen.

Men hvor finder du driveren til IDE-controlleren jeg kan ikke finde den på
hverken SIS eller ECS hjemmeside ?

Lene

Fra : Chingachgook

Dato : 15-07-02 19:50

> [...]
| Min anden HD kører på den Primære kanal og på samme kabel HP-brænder.
|
| Alle disse ting har jeg også prøvet at pille fra men det hjælper ikke. Den

Selv når harddisken er langsom, så prøv at kigge i enhedshåndtering og se om
den står på UDMA eller PIO.

| Jeg ved ikke hvad kablerne hedder men det ene er lige købt sammen med HD
og
| har blåt, sort og gråt stik.

Der findes 2 kabler: Dem til ATA33 (der er tykke ledere og tykke riller
mellem lederne), og dem til ATA66/100/133 (tynde ledere med meget små
riller). Hvis du har et diskettekabel, så kan du sammenligne ATA33 kablet og
se at de ligner egentligt hinanden meget (udover bredden), mens man tydeligt
kan se forskellen på den og et ATA66/100/133 kabel. (MEn hvis man
selvfølgelig kun har ét type kabel, så nytter det ikke )

Fra : Lene Sørensen

Dato : 15-07-02 19:55

> Selv når harddisken er langsom, så prøv at kigge i enhedshåndtering og se
om
> den står på UDMA eller PIO.

Jeg kan kun se hvad den kører på i "IDE ATA/ATAPI-controllere" og der står
den til UDMA

> [...]
> kan se forskellen på den og et ATA66/100/133 kabel. (MEn hvis man
> selvfølgelig kun har ét type kabel, så nytter det ikke )

Det er et af de tynde ledere med små riller

Lene

Fra : Chingachgook

Dato : 15-07-02 20:01

se din mail Lene

//Chingachgook

Fra : Bachelor

Dato : 17-07-02 00:42

"Lene Sørensen" <cadtech@cadtech.dk> skrev i en meddelelse news:3d32e7f7$0$46327$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> HD kører på den sekundære kanal i UDMA tilstand, på samme kabel et CD-rom
> drev .
> Min anden HD kører på den Primære kanal og på samme kabel HP-brænder.

Nogle diske kan ikke køre hurtigere end den langsomste enhed på en kanal
og andre diske har en jumpersetting til hvis de er på en kanal med f.eks.
et cdrom-drev (Seagate bla.)
Jeg tror nok, at det enste du skal installere ekstra til kortet er AGP driver
og ellers selvfølgelig lan og audio hvis du bruger det.

Fra : jonbn

Dato : 04-03-03 20:42

http://www.kandu.dk/

Fra : jonbn

Dato : 04-03-03 20:51

> [...]
?????

> Alle ideer er velkomne, jeg er nemlig snart desperat !!!!

Det ser ud til at være samme problem jeg har haft med flere computere
med det Bundkort. farten skyldes varme. på dit chips sæt.
Løsning.: pil køleripperne af chipen. den er sat fast med dobbel
klæbenetæpe
gør fladerne rene. smør kølepasta på chipen og læg et tynd lag stærklim
i hjørnerne
på sæt så køleripperne igen. og den computer skulle være hurtige.
Og køre du win 2000 kan du med fordel skifte over til win 98 og
få mere fart på.

http://www.kandu.dk/