MS Windows
briani 27239
Adobe Gamma Loader.exe.lnk
Fra : Flemming Sørensen

Dato : 14-07-02 18:05

Holas

Er stødt på subject, på en kammerats pc, nogen der ved
hvad den lige laver og om den er specielt nødvendig.

Skal lige til føjes at Adobe Photoshop er installeret, tænkte den
måske var tilknyttet den.

/Flemming

Fra : Flemming Sørensen

Dato : 14-07-02 18:06

On Sun, 14 Jul 2002 19:04:37 +0200, Flemming Sørensen
<Nothanks@Idontwantemails.com> wrote:

Whoops bare ignorer .Ink

/Flemming

Fra : Madsen

Dato : 14-07-02 18:56

Flemming Sørensen skrev:

> Er stødt på subject, på en kammerats pc, nogen der ved
> hvad den lige laver og om den er specielt nødvendig.

Det er softwarekalibrering til din monitor. Adobe Gamma befinder sig
inde i kontrolpanelet. Adobe Gamma Loader er det program der sørger
for at monitorprofilen man har lavet med Adobe Gamma, bliver indlæst
ved opstart af Windows.

> Skal lige til føjes at Adobe Photoshop er installeret, tænkte den
> måske var tilknyttet den.

Adobe Gamma bliver bla. installeret sammen med Photoshop, så det har
du sikkert ret i.

Madsen.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 14-07-02 20:11

In news:dk.edb.system.ms-windows Madsen wrote:

[snip]

>Adobe Gamma bliver bla. installeret sammen med Photoshop, så det har
>du sikkert ret i.

Jeg har altid bare deaktiveret det (slettet genvejen i startmenuen) -
mest nok fordi jeg ikke aner hvordan man bruger det :) Men når det
kommer til stykker har jeg nok ikke brug for det alligevel. _Så_
professionel grafik skal jeg heller ikke lave.

--
Lars Stokholm

Fra : Madsen

Dato : 14-07-02 21:49

Lars Stokholm skrev:

> [...]
> kommer til stykker har jeg nok ikke brug for det alligevel. _Så_
> professionel grafik skal jeg heller ikke lave.

Næ måske ikke, men alligevel er det vel dejligt at billeder og grafik
man ser på skærmen er bare tilnærmelsesvis i nærheden af virkeligheden.
Da det er det jeg hovedsageligt bruger pc'en til, kunne jeg ikke rigtig
klare mig uden.

Jeg bruger dog heller ikke Adobe Gamma Loader pt. da jeg har et
colorimeter jeg lige knalder på glasset når skærmen skal kalibreres
og profileres. Den er noget mere præcist end Adobe Gamma, hvor du jo
blot kalibrerer og profilerer skærmen på øjemål.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 14-07-02 23:02

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

>jeg har et
>colorimeter jeg lige knalder på glasset når skærmen skal kalibreres
>og profileres. Den er noget mere præcist end Adobe Gamma

Er det noget, du gider fortælle mere om? Eller bare en url ...

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Frontier

Dato : 15-07-02 15:43

Hejsa

On Sun, 14 Jul 2002 22:49:10 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>man ser på skærmen er bare tilnærmelsesvis i nærheden af virkeligheden.
>Da det er det jeg hovedsageligt bruger pc'en til, kunne jeg ikke rigtig

100% enig - og laver man ting til TRYK, skal man også anvende den
(bemærk at hvér Adobe installation smider et link ind - det kan blive
til mange).

Laver man ting til web istedet, bør den IKKE anvendes. Det du ser på
skærmen...skalandre også se med déres skærm. Og så nytter det ikke
meget at du har brugt en printer-profil...

/Frontier

Fra : Madsen

Dato : 14-07-02 23:22

Peter Loumann skrev:

> Er det noget, du gider fortælle mere om?

Næ. Ikke i denne gruppe. ;)

> Eller bare en url ...

http://www.pixl.dk/downloads/Monitor_kalibrering_1.0.pdf

Jeg bruger Monitor Spyderen fra Colorvision.
http://makeashorterlink.com/?G2C230341

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 15-07-02 08:19

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

[colorimeter til skærmkalibrering:]

>Næ. Ikke i denne gruppe. ;)

Nej, det har du nok ret i. Mon ikke
i givet fald ville være det rigtige ...

>http://www.pixl.dk/downloads/Monitor_kalibrering_1.0.pdf

Tak! Det ser interessant ud, jeg læser på det.

>Jeg bruger Monitor Spyderen fra Colorvision.
>http://makeashorterlink.com/?G2C230341

Det ser godtnok teknisk ud. Og dyrt.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Madsen

Dato : 15-07-02 13:50

Peter Loumann skrev:

> Mon ikke news:dk.edb.hardware.skaerm i givet fald ville være det
> rigtige ...

Jo, det er det vel og her blev der også snakket lidt om det for
nylig. Godt nok ikke den helt vilde debat, men prøv evt. tråden
Subject: Dell 20,1' TFT FP2000 - første indtryk
Date: Tue, 25 Jun 2002 00:22:37 +0200

> Det ser godtnok teknisk ud. Og dyrt.

Teknisk synes jeg egentlig ikke det er. Den medfølgende software gør
det ret let at gennemskue hvad man skal, og der er faktisk slet ikke
noget at være i tvivl om. Dyrt kan jeg godt give dig ret i, men slet
ikke i sammenligning med hvad sådan noget tidligere har kostet.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 15-07-02 15:48

?

> Det du ser på skærmen...skalandre også se med déres skærm. Og så
> nytter det ikke meget at du har brugt en printer-profil...

Det er jo heller ikke en printer-profil du loader i Adobe Gamma.
Det er en monitor-profil der beskriver hvilke farver din skærm kan
vise.

Madsen.