Malawi leg
Fra : Brizz

Dato : 14-07-02 16:32

Hejsa.
Har lige et spørgsmål. Når en malawi leger/yngler så har jeg fået
forståelsen af at de har deres æg i munden i ca 3-4 uger også svømmer
ungerne ud.
Men når det hele starter. Bliver ægne så lagt et sted hvor hanen kan
befrugte dem også tager dem i munden derefter? eller hvordan?
Hvad så når hunen har dem i munden? kan man tydeligt se det på hendes
adfærd?
Hun må vel næsten spise i den periode også eller spiser hun meget
forsigtigt?
Har absolut ingen erfaring med malawi og yngel så håber på gode svar.
Mvh. Brian

Fra : KatjaStrofen

Dato : 14-07-02 19:51

Brizz <bs@(fjernmig)gronaerten.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:qPgY8.3427$Yf1.293290@news010.worldonline.dk...
> [...]
> forsigtigt?
> Har absolut ingen erfaring med malawi og yngel så håber på gode svar.

[snip]
Hannen flotter sig foran hunnen, og prøver bevidst at lokke hende hen på en
plan plads. Hunnen vil så gyde æggene, som hun tager i munden og i stor
fascination af hannens ægpletter [som hunnen tror er endnu flere æg], kommer
hun i et nærmest hypnotiseret stadie. Hannen benytter denne fantastiske
mulighed og spermer. Hunnen som prøver at sluge hans genitaler [ægpletterne]
får spermen i munden. - "vi har altså her med en sluger at gøre". Dette
befrugter æggene som hunnen forsætter med at bære i munden i en ca 24-33
dage. Når der er gået den passende tid, inden for ovenstående interval,
åbner hunnen munden og lader ynglen slippe fri. Det er så nu man skal være
hurtig, fordi Saulosierne kan her forvandles til store frygtindgydende
rovfisk og altædende kannibaler, som sultent kan gå på jagt efter eget
afkom, så der bør være godt med skjulesteder eller også et helt tomt
yngleakvarium i nærheden. Tilbage til den voksne hun: I løbet af en måneds
tid, har hun taget den tabte vægt på igen, og er igen klar til at yngle.
Ungerne er små og gule [man fristes til at sige lådne], og de er lidt
følsomme over svingninger i temperaturen, men ellers nemme at have med at
gøre..
[snap]

Taget fra en artikel - af min egen så behøver ikke få punk omkring
copyright!
Den beskriver godt nok saulosien.. men den er ret gældende for de fleste
malawier..

Katja

Fra : Brizz

Dato : 15-07-02 21:01

> [...]
> Ungerne er små og gule [man fristes til at sige lådne], og de er lidt
> følsomme over svingninger i temperaturen, men ellers nemme at have med at

Men hvad med dens adfærd når den går med ægne i munden? jeg har lagt mærke
til min ene Metriaclima Estherea hun går rundt oppe i det ene hjørne og står
stille der i noget tid..så svæmmer hun lige lidt rundt for igen at "stille
sig" op i hjørnet. Hun står med let åben mund hele tiden men synes det er
svært at se om der er æg derinde.
Her første gang hvis hun har æg ser jeg om de overlever..ellers må jeg jo
sætte et akvarie mere op til dem.

> Taget fra en artikel - af min egen så behøver ikke få punk omkring
> copyright!

Hvor kan man læse dem?

Brian

Fra : KatjaStrofen

Dato : 15-07-02 21:55

> [...]
> svært at se om der er æg derinde.
> Her første gang hvis hun har æg ser jeg om de overlever..ellers må jeg jo

Først hvor man kan læse dem - tjaeh min og andre gode ligger på
www.akvarieklubben.dk

Og adfærd.. Tjaeh.. min egen teori er.. at når hunnen nu ikke skal spise de
næste mange dage [enkelte hardcore hunner kan dog spise mens de har æg i
munden] Så skal hun også slappe lidt af og ikke bruge for meget energi!

Et godt tegn til at se om ens cichlider har noget i skuffen.. er netop ved
at lægge m ærke til om de s piser :) Nogle cichlider skjuler det godt.. dvs
du kan ikke se.. dobbelthagen.. - andre kan du nemt se om de går og gumler
på æg/unger

Hvorvidt... ungerne overlever.. Tjaeh

Jeg har ofte haft malawihunner som de første gange de blev "gravide" *GG*
dvs have æg i munden... - faktisk smed æggene på et tidspunkt - ergo ikke
fik noget ud af besværet andet end.. sult!

Men spytter en hun sine unger ud i et stort beboet akvarie.. skal der være
gode skjulesteder for nogle unger vil overleve! - ønsker du at befolkningen
skal stige.. skal du have dem i et andet akvarie... - fordi du så også bedre
kan fodre målrettet på ungerne!

Der er flere metoder man kan benytte sig af.. - mange flytter hunnen over i
akvariet.. så kan hun også stresse af derovre imens hun går og gumler!
Andre fanger ungerne op med net [hvilket jeg ikke gad]
Og en helt anden metode er.. at vide.. hvor langt henne hunnen er i.. og
fange hunnen og well tvinge ungerne ud.. i et andet akvarie og sætte hunnen
tilbage med det samme

Katja