stamtavle - gadekryds?
Fra : Mette Frederiksen

Dato : 14-07-02 13:50

Hejsa!

Jeg vil lige høre ang. stamtavler...

Kan man selvom det er gadekryds mellem to forskellige racer stadig få
stamtavle på dem? eller skal det være "ægte" katte for at man kan få
stamtavle?

Findes der almindelige huskatte med stamtavle?

MVH Mette

--

NYT! NYT!
onlinecommunity for overvægtige: Chat, debat, intern mailsystem osv.

Fra : Dina Rasch

Dato : 14-07-02 23:50

jeg ved ikke noget om det du spørger om, jeg vil bare lige sige, at jeg
syntes det er totalt gak med stamtavler inden for katte - ikke stamtavlerne,
men måden de er udstedt på. Man har ikke en ærlig change for at vide om
stamtavlen rent faktisk høre til den kat man har købt. Kattene behøver
nemlig ikke være øretatoveret og ha nummeret stående i bogen ligesom hos
hundene - det er da gak. Hvis man har en stamtavle fra en afdød kat, kan man
bare finde en af samme race (eller en som ligner racen ) med samme farve og
lade den "overtage" stamtavlen, og er der så nogle som køber katten, går De
i god tro og tror det er en fin racekat med stamtavle........

Hvad siger I - er det vanvittigt eller hvad ????

Dina

Fra : Katrine Nederby

Dato : 15-07-02 03:30

"Dina Rasch" skrev :

>Kattene behøver
> nemlig ikke være øretatoveret og ha nummeret stående i bogen ligesom hos
> hundene - det er da gak.

Hej Dina.

For avlskatte er mærkningen på vej.
Det flg. er fra FIFe's avls og registreringsregler:
----------

2.4 Mikrochip og tatovering

Alle avlskatte skal kunne identificeres med mikrochip (foretrækkes) eller
tatovering. Identificeringskoden af begge forældre skal være dokumenteret på
stamtavlen.
Hankatte, som ikke er registreret hos FIFe er undtaget fra denne regel.

Denne praksis skal etableres så hurtig som muligt, dog senest 01.01.2007
----------

> [...]
>lade den "overtage" stamtavlen, og er der så nogle som køber katten, går De
>i god tro og tror det er en fin racekat med stamtavle........

Der findes uærlige mennesker overalt og hvor der snydes kan, er der sikkert
også enkelte, der gør det. Men jeg har nu alligevel svært ved at se
fordelene ved lige præcis denne form for fusk. Hvad skulle sælger få ud af
det? Der er ærligt talt ikke ret meget økonomisk gevinst at hente ved at
sælge en voksen racekat.
Og desuden skal man vist også være heldig for "bare" lige at "finde" en
tilfældig kat, der passer til stambogen. Mon ikke, det er en del mindre
besværligt at arbejde med ægte racekatte og rekvirere de rigtige stambøger.

Mange hilsner
Katrine

Fra : Katrine Nederby

Dato : 15-07-02 01:19

"Mette Frederiksen" skrev :

> Kan man selvom det er gadekryds mellem to forskellige racer stadig få
> stamtavle på dem? eller skal det være "ægte" katte for at man kan få
> stamtavle?

Hej Mette.

Der findes indenfor FIFe to stambørger:

LO-stambogen, som er for katte med en ren race stamtavle med mindst 3
forælder-generationer. Både race og farve skal være godkendt af FIFe

og RIEX-stambogen, som er for racekrydsninger eller katte, der ikke opfylder
LO-stambogens krav (det kan være racekatte i en ikke godkendt farve eller
såkaldte novicekatte)

For racekrydsninger gælder dog, at det nationale avlsråd skal godkende
parringen, inden den finder sted. Dvs. at man altså ikke bare kan parre to
tilfældige racer og så søge stamtavler på afkommet. Der kræves et
veltilrettelagt avlsprogram med en målsætning.

> Findes der almindelige huskatte med stamtavle?

-Mja, Européen er jo oprindeligt en alm. europæisk huskat, og det er vist
det nærmeste, du kommer på en huskat med stamtavle

Mange hilsner
Katrine