Asus A7V133 og RAID - fdisk eller ej?
Fra : ht

Dato : 14-07-02 12:04

Jeg har et Asus A7V133, der kan køre RAID 0+1, ob besluttede mig for
at bruge det. Derfor anskaffede jeg endnu en harddisk magen til den
første, og ifølge BIOS'en har jeg nu fået et array sat op.

Men jeg har ingenting gjort ved disk nr. 2., og ifølge Asus' manual
for motherboardet skal jeg først fdiske, og derpå formatere begge
diskene ens, for at det faktisk virker.

Kan det være sandt? Er jeg nødt til at begynde forfra med pc'en, for
at kunne gå til RAID?

Med venlig hilsen

Hans-Henrik

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 14-07-02 12:19

ht <ht@ohlsen.dk> skrev:

:: Jeg har et Asus A7V133, der kan køre RAID 0+1, ob besluttede mig for
:: at bruge det. Derfor anskaffede jeg endnu en harddisk magen til den
:: første, og ifølge BIOS'en har jeg nu fået et array sat op.
::
[...]

Du kan ikke køre Raid 0+1 med to diske. Du kan køre Raid 0 eller Raid 1.

Ved Raid 0 deles filerne så de ligger på begge diske - dog kun en halv
fil på hver!
Det giver dig den fulde plads, men en ringe sikkerhed.
Og du skal geninstallere ALT.

Ved Raid 1 lægges filerne på begge diske. Den ene disk er en kopi af den
anden - det kaldes et spejl. De giver den plads der er på én disk, og
god sikkerhed.

Det burde ikke være nødvendigt at geninstallere alt ved Raid 1, idet der
bør være en recovery funktion der kan skabe kopien. Den er ret vigtig
hvis den ene disk står af.
Men det er muligt at din Raid controller forlanger at arrayet skal
bygges op fra grunden og så skal du geninstallere ALT.

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : ht

Dato : 14-07-02 22:58

Michael Lund Sørensen <hold-diskussionen-i@nyhedsgruppen-tak.dk>
wrote in news:p6dY8.3259$Yf1.256855@news010.worldonline.dk:

> Raid 1.

Nåh? Det påstår Promise-BIOS'en ellers i sin menu? Og hjemmesiden hos
Asus, hvor BIOS'en ligger til download?

> [...]
> Det giver dig den fulde plads, men en ringe sikkerhed.
> Og du skal geninstallere ALT.
>
> Ved Raid 1 l‘gges filerne p† begge diske. Den ene disk er en kopi
> af den anden - det kaldes et spejl. De giver den plads der er p†
> ‚n disk, og god sikkerhed.
>
> Det burde ikke v‘re n›dvendigt at geninstallere alt ved Raid 1,
> idet der b›r v‘re en recovery funktion der kan skabe kopien. Den
> er ret vigtig hvis den ene disk st†r af.
> Men det er muligt at din Raid controller forlanger at arrayet
> skal bygges op fra grunden og s† skal du geninstallere ALT.

Det virkede som om array'et blev bygget gennem opsætningen af det i
Promise BIOS opsætningsmenuen. Når jeg kigger på disken i
"Administration" under kontrolpanelet i W2K Prof., ser disken ud til
at være totalt tom og uformatteret - det skal den måske?

Med venlig hilsen

Hans-Henrik

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 15-07-02 09:53

ht <ht@ohlsen.dk> skrev:

> Michael Lund Sørensen <hold-diskussionen-i@nyhedsgruppen-tak.dk>

> Nåh? Det påstår Promise-BIOS'en ellers i sin menu? Og hjemmesiden hos
> Asus, hvor BIOS'en ligger til download?

Jeg gentager: Du kan IKKE køre Raid 0+1 med kun to diske.
Du kan køre Raid 0 eller Raid 1, med IKKE Raid 0+1.

God artikel om Raid
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.html?i=1491&p=1

Se fx side 5, hvor der står:

"For example, RAID 0+1 incorporates the striping of data over two drives
and the mirroring of data over another pair of drives (thus requiring at
least four drives)."

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen