Sexualitet og tilsløring, ånd og signal
Fra : Bo Warming

Dato : 14-07-02 09:36

_Tilsløring_ som udtryk for "seksualitet."

Langballe og Glistrup har ret når de - nu med støtte fra
Menneskerettighedsdomstol - ser krigserklæring-agtig signal i muslimers
benyttelse af slør-uniformering på skoler mm.

Imidlertid er den delvise tildækning af legemets ynder en måde at gøre sig
kostbar.

Seksualitet gjordes af Nietzsche-disciplen Foucault til et modeord vedr al
identitetsskabelse hos det moderne vestlige storbymenneske, især
"perversioner" - selvom ordet egentlig kun betyder "om man er han eller
hun".

Ældre mandlige ledere har nok siden tidlig stenalder været misundelige på
yngre rivalers mere prangende genitialer og har indført lændeklæde.

Haremsejere har pyntet deres slavinder med fint tøj(incl smykker og slør),
der var statussymbol - og som signalerede at erotik var ikke for andre end
ejeren.

Når Abrahams-religionerne Islam, Kristendom og Jødedom, har gamle regler som
idag kun Islam er striks med, vedr kvinders tildækning af arme og ansigt mm,
så er det mere for at signalere VI ER ET UDVALGT OVERLEGENT FOLK end det er
for at udleve den individuelle seksualitets kreativitet.

I de glade 60'ere havde vi karneval på Egmont Kollegiet og gangens kønneste
pige var i tyl og bikini og skulle være Salome (som ved at danse "de syv
slørs dans" fik Herodes til at give hende Johannes Døbers hoved på et fad).
Her er der tale om flirt og pikant fokus på kropsynder.

Når min far (og idag jeg) går nøgen blandt egne børn uanset køn, er det for
at udstille en overlegen frihedselskende livsstil - som er en protest imod
sexuelt snerperi o.lign.

Når min datter afkræves et par kroner, til gengæld for at hun vil have jeg
skal have shorts på under hedebølge, så er det for at bevidstgøre hende - og
dagen efter siger hun, at det alligevel ikke er de tyve kroner værd for
hende, at jeg belaster mit velbefindende med tekstil (hun provokerede selv
med at sige, at det var så meget værd for hende at jeg ikke er "ulækker")

At politiet giver bøder til fulderikkerne i Nørrebroparken , når de ses at
tisse op af et træ, er for at mobbe dem - men paragraffen hedder
"blufærdighedskrænkelse"!

De fleste danskeres lyst til at tvinge fromme muslim-piger til at afdække
ansigt og hals, er også for at mobbe. At militærledelse forlanger
uniformering i fredstid, er også for at mobbe og derved kue oprørsånd og
frihedstrang blandt de menige soldater.

Både skoleledelsers modvilje mod slør-signal og militær-chefers modvilje mod
turban-signal er noget, der bør afgøres decentralt, hvor den enkelte
institutionschef er "ene kaptajn på skuden" og spørgsmålet er så
bagatelagtigt, at vi ikke behøver ensartede nationale regler - mener jeg.

Når mit (iøvrigt extremt marxistisk og uduelige) Nørrebro-postvæsen for 5 år
siden var pionerer mht. at tillade postbude gå i shorts om sommeren, er det
derimod en bekvemmelighed og krossprog-ytringsfrihed, som bør respekteres,
og hvor nationale regler godt kan forbyde utidig, ufri, lokal magtbrynde. Vi
læste op til VM-kampen mod England, at britiske medier troede at alle danske
strande (pånær isolerede "tekstil-strande") er til nøgenbadning - dette
flotte friheds-renome for vort fædreland, sælger mere bacon og smør end de
kongelige, og det ville være godt, incl mht seksualitet, hvis lov imod
nøgenhed ophævedes.

Foucaults debatskabelse har skabt lykke. Idag kan oversygeplejersken ikke
fyre to sygeplejeelever for at provokere de gamle med at kysse lesbisk på
hospitalsgangen. Denne respekt for fri seksualitet er et næsten vundet slag,
som bør løbe linen ud

--

Bo Warming
Bjelkes Alle 46