Unknown user
Fra : Per Erik Rønne

Dato : 14-07-02 08:00

I MacOS X er der oprettet en bruger ved navn af »unknown«. Den bruges
som bruger, når der eksempelvis isættes en CD-ROM i drevet.

Det gør imidlertid også, at man ikke kan gøre en sådan CD-ROM fælles, da
man jo så skal være ejer af CD-ROMen.

da den allerede findes.

Går man ind i terminalvinduet kan man naturligvis ændre løsenet. Det har
jeg gjort, endda som root.

su unknown giver mig dog stadig ikke adgang:

[localhost:/Users/per] root# sudo passwd unknown
Changing password for unknown.
New password:
Retype new password:
[localhost:/Users/per] root# su unknown
su: /dev/null: Permission denied
[localhost:/Users/per] root#

--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Jesper

Dato : 14-07-02 10:22

Per Erik Rønne <PerRonne@mac.com> wrote:

> [...]
> jeg gjort, endda som root.
>
> su unknown giver mig dog stadig ikke adgang:
>
> [localhost:/Users/per] root# sudo passwd unknown

Har du kigget i Netinfo Manager hvad instillingene er for Unknown?

Hos mig er den følgende:

Property Value(s)

expire 0
realname Unknown User
name unknown
passwd *
uid 99
_writers_passwd unknown
change 0
shell /dev/null
home /dev/null
gid 99
--
Jesper
em@il -> pinebox {a} myrealbox [dot] com

Fra : Jan Jonasen

Dato : 14-07-02 15:08

In article <1ffaxi1.2hinq49equu4N%PerRonne@mac.com>, =?ISO-8859-1?Q?
Per_Erik_R=F8nne?= (PerRonne@mac.com) wrote:
> [localhost:/Users/per] root# sudo passwd unknown
> [...]
Hvis du skal logge ind som unknown på kommandolinien på ovenstående måde,
skal denne også have en shell sat, p.t. står den hos dig til /dev/null,
hvilket nærmest er at betegne som en slags virtuel fil(1), der kan skrives
ligeså meget man lyster til den, men alt ender i intet. Et typisk
kommandolinie brug af /dev/null er at redirigere standard output fra en
proces dertil, og derved kun få udskrevet fejlmeldinger.

I /etc/passwd kan standard shell for en bruger typisk sættes. Personligt
ville jeg nok være lidt varsom med at ændre noget for Apples "special"
brugere, hvilket også gælder password som du ellers lige har gjort.

(1) Der er uden tvivl en mere korrekt beskrivelse og forklaring på
/dev/null, men min udgave kan vist gøre det her.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.