MS Windows
briani 27239
Lyn og torden
Fra : Peter

Dato : 14-07-02 00:06

En bekendt har/havde en pc og en skærm som muligvis er gået
til ved et lynnedslag/overspænding. Lynet slog ned i nærheden
men det slog ikke HFI`relæet fra, og der var ikke flimmer på fjern-
synet af den grund.

Men næste morgen kunne han ikke få noget billede på pc-skærmen,
jeg fik den over og vi tilsluttede den til min pc men med samme resul-
tat - den var definitivt død.

Han lånte så en anden skærn og startede pcén, men den når kun til
at køre Scandisk under opstarten, når Scandisk har fuldført 99%
af scanningen vises Windows-flaget (Windows 98) i 2 sekunder hvor-
efter skærmen bliver sort og pcén stopper. Man kan godt starte i
-Fejlsikret tistand- og der kan den godt fuldføre en Scandisk.

Vi har også kørt Scandisk fra DOS promt, men så kommer der en
fejlmeddelelse "VFAT enhedsinitialiseringen mislykkedes, VFAT
stopper". Der er også kørt virusscanning, F-Prot på disketter, og
den fandt en virus der hedder W32/Aliz.A som havde inficeret 10
filer hvoraf alle 10 blev slettet automatisk af F-Prot. Det har dog ikke
givet nogen ændring, 99% af Scandisk fuldføres under opstart hvor-
efter alt går i sort.

Hjælp modtages med glæde, vi er ved at være løbet tør for idèr.

Et langskud - kan det være RAMén der har taget skade ?

Hilsen Peter

Fra : Morten

Dato : 14-07-02 02:06

> [...]
> til ved et lynnedslag/overspænding. Lynet slog ned i nærheden
> men det slog ikke HFI`relæet fra, og der var ikke flimmer på fjern-

Et uheld, der kan opstå selv om der er slukket på stikkontakten. Hvis
lynet rammer transformatorstationen, er der så meget smæk på strømmen,
at den kan gå gennem ledningen alligevel.
(Dette er ikke dækket af den almindelige indboforsikring - der skal tegnes
en (billig) tillægsforsikring, hvilket folk i en del af Århus opdagede for et
par år siden).

> Men næste morgen kunne han ikke få noget billede på pc-skærmen,
> jeg fik den over og vi tilsluttede den til min pc men med samme resul-
> tat - den var definitivt død.

Tja, måske et tilfælde? Ah, næppe.

> [...]
> efter skærmen bliver sort og pcén stopper. Man kan godt starte i
> -Fejlsikret tistand- og der kan den godt fuldføre en Scandisk.

Det lyder lidt mærkeligt. Når scandisk er gennemført i Fejlsikret, burde
det også slå igennem i 'normal mode'. Prøv at køre en defrag fra
Fejlsikret. Lyder underligt, men det har før hjulpet mig af med et
mindre problem i ny og næ.

> Vi har også kørt Scandisk fra DOS promt, men så kommer der en
> fejlmeddelelse "VFAT enhedsinitialiseringen mislykkedes, VFAT

VFAT er vist noget med filallokeringstabellen og lange filnavne.
Jeg kender ikke rigtig noget til vfats betydning, men det er selvfølgelig
noget grundliggende at være i stand til at håndtere de lange filnavne.

> stopper". Der er også kørt virusscanning, F-Prot på disketter, og
> den fandt en virus der hedder W32/Aliz.A som havde inficeret 10

Hvad jeg lige kunne læse, gør Aliz ingen skade på et system, så det
er nok ikke den, der har lavet ballade.

> Et langskud - kan det være RAMén der har taget skade ?

Har pc'en fået et lille ekstra pift strøm, skal der nok ikke meget
til at gøre skade på ram eller bundkort (evt. slots).
Du kan teste ram med dette program (memtest86):
http://www.majorgeeks.com/article.php?sid=1247

Jeg kender kun den hårde måde at teste bundkort på:
Del for del. Måske kan I låne jer frem til nogle friske dele
at teste med?

Mvh.
Morten