Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Spørgsmål til Canon EOS 5
Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 13-07-02 17:59

Hej med Jer,

Jeg er helt ny i denne gruppe, så bær venligst over med mig.

Er rimelig glad ejer af ovenstående kamera, men har været iriteret over
nogle enkelte 'funktioner' igennem længere tid. Nu fylder et
familiemedlem 90 i morgen, og så tænkte jeg det var en god anledning til
at få spurgt.

Kan det passe at man ikke manuelt kan tilpasse blænde og lukkertid når
man tager billeder med flash?

Umiddelbart sættes tiden til 1/60 og blænden derefter - og det kan ikke
ændres!

På forhånd tak for hjælpen

anr

"Can't we have one meeting that doesn't end with us
digging up a corpse?"
-Mayor "Diamond" Joe Quimby

Fra : KNL DtP

Dato : 13-07-02 19:26

"Andreas N Rasmussen" <anrNOTPART@OFMAILmac.com> skrev i en meddelelse

> Kan det passe at man ikke manuelt kan tilpasse blænde og lukkertid når
> man tager billeder med flash?

Jeg plejer at bruge P til flash-billeder - det giver stort set altid et god resultat,
men ønsker ud at bestemme selv, så kan du bruge X. Her kan ud indstille fra 1/60 og
op til 1/200 (som er den hurtigste lukketid kameraet kan synkronisere flash og
lukkegariderne med) - kan flashen ikke give lys nok til den ønskede lukketid/blænde,
bliver de naturligvis for mørke...

Håber det kunne bruges!

MVH

Kristian - en lykkelig EOS 5 ejer
www.24h-le-mans.dk

Fra : Brian Østergaard

Dato : 13-07-02 20:20

> [...]
>
> På forhånd tak for hjælpen
>
> anr
>
> "Can't we have one meeting that doesn't end with us

Det skulle du nok kunne, hvis du bruger ext. speedlite flash, bruger du
derimod den interne, er der nok ikke lys til det helt store "pilleri"

Både med min EOS50 og min EOS D30, begge i kombination med en Speedlite
EX550, kan jeg stille programvælgeren på M og så sætter jeg lukkeren til
max. x-sync. og når man så ændrer på blænden kan man på flashens display se
hvor mange meter den kan række. Herefter skal ETTL-systemet nok selv sørge
for den rigtige exponering.
Dette kræver som sagt en ext. flash, og samtidig skal du også være
opkmærksom på at jo kraftigere udladning du har fra flashen jo større er
risikoen for nogle grimme skygger.

Med venlig hilsen
Brian Ø