Indavl eller ?
Fra : DK Sacala´s

Dato : 13-07-02 16:53

Hej

Min veninde og jeg har snakket ang. katte avl.

Jeg mener ikke det sker noget ved at en kat gå igen som tip oldemor på fars
side og også på mors side, eller for den sags skyld ved oldeforældre, men
min veninde mener det er indavl, hvad mener I ?

Jeg er nysgerig da der faktisk er nogen steder på mine stamtavler det er
sådan og også ved bekendtes katte, men er der ikke noget der også hedder
linie avl.

Bl. er en af grundene til at den ene han kat går igen ved oldeforældrene at
de har prøvet på at få genet som laver blå øjne sammen med andre farver end
hvid til at gå viderer.

Håber der er nogen der er lidt mere nde i det med gener end mig.

Venlig hilsen
Gitte Sacala Eriksen

Fra : Line Wolff

Dato : 13-07-02 18:14

Jo, man kan snakke om indavl og linjeavl. Indavl betegnes ofte med en
koefficient og misbruges
desværre ofte som begreb. Fx. kan man ikke automagisk antage, at en kat med
samme tipoldemor på begge sider er indavlet - det afhænger nemlig også i høj
grad af de tidligere aner eller hvor meget "nyt blod" (nye gener) der er
avlet ind andre steder i dens stamtræ. Indavlskoefficienten er ret
omfattende at regne på præcist og derfor bruger mange opdrættere specielle
computerprogrammer for at udregne denne. Ses også meget i alle andre
avlsretninger; hunde, heste, køer, svin osv.

Et eksempel: En kat, hvor far og farfar (eller oldefar på fars side) er den
samme, men hvor dens mor er af samme race, men helt andre linjer - også
længere tilbage end tipoldeforældre (hun kan fx. være importeret); denne kat
har ikke nødvendigvis en høj indavlskoefficient.

Så er der linjeavl. Det bruges om avl, hvor man avler på bestemte linjer.
Det kan være lidt forskelligt hvor langt disse linjer går tilbage, men ofte
er det temmelig langt (dvs. gerne 5-6 led). Nogle bruger
linjeavlsbetegnelsen om nyere linjer (fx. siger man gerne at mine 2 katte
stammer fra "Merlin-linjen" - og den er altså rimelig ny, men har været så
afgørende for racen, at den er vigtig). Med fare for at udtale mig om noget
jeg ikke har styr på, mener jeg, at Maine Coon's 7 linjer ("klonerne") er
hovedlinjerne her og der kan man vel tale om linjeavl, hvis man holder sig
indenfor en af disse.

Jeg står gerne for rettelse hvis mine fortolkninger er forkerte for jeg
udtaler mig ikke som genetiker eller biolog eller anden videnskvinde.

--
mvh Line
http://www.nelja.dk

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 14-07-02 21:43

> [...]
> hovedlinjerne her og der kan man vel tale om linjeavl, hvis man holder sig

Det har vil jeg gerne have uddybet lidt! *S* da jeg ikke har hørt om det
før.. hvad er "klonerne" for noget? er det nogle bestemte 7.linier du mener
eller bare generelt i stamtalver?

MVH Mette

Fra : Line Wolff

Dato : 14-07-02 21:56

Hej Mette

Jamen, selvfølgelig vil jeg det!

Udtrykket "klonerne" har jeg læst i artiklen "Faren ved indavl" (skrevet af
Ulrika Olsson). Artiklen (som er supergod) handler primært om Maine Coon
racens problemer med indavl og i artiklen omtales de såkaldte "kloner" som
jeg skrev om i mit indlæg.

Jeg har lagt artiklen op på min hjemmeside og vil egentlig anbefale alle der
er interesserede i emnet "indavl" om at læse den. Den er rigtig god, men
giver også noget stof til eftertanke; en del af materialet er temmelig
tankevækkende og er noget vi som opdrættere bør tage til efterretning -
ligegyldig race!

http://www.nelja.dk/artikel.htm

mvh Line
http://www.nelja.dk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 14-07-02 22:40

Hej Line

Jeg har netop læst artiklen (billederne er i øvrigt i "udu" - vist forkert
linket, og med et æ og masser af mellemrum...) - jeg synes den er lidt
"svær" at sætte sig ind i, da den handler meget specifikt om MC. Ikke at jeg
har noget imod det, men jeg kan som sådan ikke overføre den til fx
Burmeseren, som når man går langt nok tilbage i linierne, alle stammer fra
een kat - nemlig Wong Mau, hjembragt fra Thailand af en amerikaner... der er
dog, hen ad vejen, enkelte, der har forsøgt sig med nye importer af
oprindelig thailandske burmesere, men hvor meget nyt de har givet, ved jeg
ikke helt...

Min definition af linieavl vs. indavl er meget udflydende - dybest set er
linieavl og indavl det samme, altså man parrer på nogle bestemte
linier/katte, selvfølgelig med jævnlig tilførsel af nye linier, så det hele
ikke bare bliver en stor omgang indavl. Jeg tror der er meget forskel på, i
hvor høj grad de forskellige racer er indavlede (og selvfølgelig meget
afhængigt af opdrætteren!), men fx burmeserne, fordi der er så relativt få
(og fordi vi har så store problemer med at importere pga. diverse arvelige
sygdomme, vi gerne vil uden om....), så er de nok ikke en af de mest
udavlede racer - måske snarere tværtimod (mit personlige gæt, med det
kendskab jeg efterhånden har til racen). Det vil naturligvis misforstås af
mange som værende noget absolut dårligt/negativt - og det er det i nogle
tilfælde også - en god ting er dog, at hvis de linier vi nu bruger ikke var
relativt genetisk sunde, så ville racen være uddød forlængst!
Der er mange problemer med indavl - ikke kun fordi man får doblet op på evt.
uhensigtsmæssige gener (sygdomme og defekter mv.), men også et generelt
problem med indavlsdepression, som giver mindre killinger/katte, færre
killinger end sædvanligt i kuldene, større killingedødelighed, svækket
immunforsvar, infertilitet og sikkert flere, som jeg ikke har med her.

Men i realiteten siger artiklen faktisk, jeg som burmeseropdrætter er meget
ilde stedt, for da *alle* burmeserkatte i verden stammer fra een og samme
kat, så kan det faktisk være ligemeget om jeg vælger at bruge naboens
burmeser eller om jeg importer fra Langbortistan, for det er jo alligevel
samme stamgener, der ligger til grund for de to katte (selvfølgelig med den
genetiske variation/stabilisering, der måtte være opstået i de to
forskellige "stammer", der så bliver krydset).

Ja, der er bestemt ingen, der har sagt, at det skal være let at være
katteopdrætter - det kræver bl.a. (efter min mening), at man sætter sig ind
i fx linier, stamtavler osv. - og også længere tilbage end de 5 generationer
vist i papirstamtavlen, der følger med ved køb, for det er bestemt ikke
altid dér, man kan se om en kat er indavlet eller ej!

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

"Line Wolff" <news@nelja.dk>...

Fra : Line Wolff

Dato : 15-07-02 08:09

> [...]
> genetiske variation/stabilisering, der måtte være opstået i de to
> forskellige "stammer", der så bliver krydset).

Her er jeg så ikke helt enig. Forfatteren tænker ikke 1000 år tilbage eller
længere (samme "urkat" fx), men ser perspektiverne for en race der er
udsprunget af et meget begrænset materiale for 50 år siden. Jeg læser den
som "en råben vagt i gevær" til alle opdrættere idag hvad angår det
genmateriale vi har *idag*. Den fortæller om hvad der kan ske, hvis en
race - over for kort tid vel og mærke!! (fx. 50 år) - avles på de samme
linjer og der slet ikke tages nyt blod ind. Tænk nu, hvis man i en race idag
fandt 3-4 linjer som bare var "perfekte" og så udelukkende avlede på dem. Så
har man måske et problem om nogle generationer....

En race som fx. russeren har ikke så store problemer med dette lige pt. da
linjerne i hhv. Skandinavien, USA og Europa er meget forskellige og ikke
stammer fra de samme katte (jo, måske maaange hundrede år tilbage, men det
er ikke så relevant i denne snak). Derfor kan vi "redde" en del ved simpel
import.
Men for russerens vedkommende synes jeg artiklen er interessant, da den
fortæller hvad der ske hvis vi *idag* pludselig begynder at avle meget
kraftigt på bestemte linjer....... skulle vi få den skøre ide *host host*

Alle racer er forskellige, med forskellig genetisk baggrund og
arvemateriale, men som opråb og tankevækker - ihvertfald for de racer jeg
kender, synes jeg artiklen er rigtig god. Mange opdrættere tænker desværre
ikke over de langsigtede genetiske konsekvenser ved linjeavl, hvis bare det
umiddelbare afkom ser godt ud! Her tænker jeg ikke kun på de synlige fysiske
defekter, som fx. hvad en kraftig avlen mod større underkæbe kan gøre
(underbid) men ligeså meget på ikke synlige fysiske defekter, som fx. skæv
rygrad, arvelige sygdomme eller anden svækkelse, som først ses efter lang
tid.

Problemet med MC, som jeg ser det, er vel primært, at man har avlet på få
dyr, som langt fra har været perfekte. Når der så er avlet 50 år på det
samme genmateriale, ses problemerne pludselig og man står med en race uden
anden genmateriale end den defekte. Hvad søren gør man så?!

Jovist, artiklen er måske ikke letlæselig, men det er stof jo sjældent hvis
det bevæger sig lidt op i de teoretiske skyer

mvh Line
http://www.nelja.dk

Fra : Daisy

Dato : 15-07-02 12:23

Line Wolff wrote:

> [...]
> stammer fra de samme katte (jo, måske maaange hundrede år tilbage, men det

Hvorfor er det egentlig ikke relevant at anerne er de samme, selvom det er
længe siden? Jeg mener, hvis de er de samme, så er problematikken vel også den
samme? I forhold til hvad Camilla skrev om Burmeseren, kunne det samme vel gøre
sig gældende for Russeren - er forskellen i virkeligheden om man kender racens
ophav eller ej? Ja, jeg ved ingenting om Russere, så du må undskylde hvis det
er et dumt spørgsmål

> Alle racer er forskellige, med forskellig genetisk baggrund og
> arvemateriale, men som opråb og tankevækker - ihvertfald for de racer jeg
> kender, synes jeg artiklen er rigtig god.

Her er jeg helt enig.

> [...]
> samme genmateriale, ses problemerne pludselig og man står med en race uden
> anden genmateriale end den defekte. Hvad søren gør man så?!

Jeg ved ikke om nogle racer er gennemgående mere "defekte" end andre, men jeg
er netop meget nysgerrig efter at lære mere om bredden på genpuljen på de
forskellige racer. Jeg forestiller mig at jo nyere en race er, jo nemmere er
det at kortlægge den helt fra starten, og dermed få vished om hvor mange
individer der egentlig ligger til grund for racen. Men på de "gamle" racer kan
det vel være svært at skaffe sig et sådant overblik? Camilla nævnte fx at alle
Burmesere siges at stamme fra Wong Mau - men der er vel også i tidens løb
krydset andre racer ind? Eller hvad? Jen aner ingenting om Burmesere, så igen:
tilgiv mig hvis det er et dumt spørgsmål... Et andet eksempel er Briterne - har
har man såvidt jeg ved krydset bl.a. Persere ind for at opnå den rigtige
"cobby" kropsbygning og for at få flere farver, og jeg vil da tro at en del af
oprindelsen simpelthen fortaber sig i tågerne...?

Fra : Line Wolff

Dato : 15-07-02 12:58

> Hvorfor er det egentlig ikke relevant at anerne er de samme, selvom det er
> længe siden?

Hmm.... for så kan vi jo gå uendeligt langt tilbage og sige at vi allesammen
stammer fra de samme mikrober eller at katten stammer fra den samme urkat
100.000 år siden. Men vi har jo ikke indavlsproblemer fra helt tilbage til
dengang. Og så må jeg hellere stoppe, for nu knækker min viden vist Men
min logik siger mig, at indavl primært er et problem mellem få generationer
(få, som i: under 20 fx) - ellers ville vi jo allesammen være "indavlede" -
mennesker, dyr, alt. Men vi har jo ikke problemerne.... Eller også er det et
spørgsmål om korrekt definition af ordet indavl, men igen - her må jeg lade
andre tage over

> Jeg mener, hvis de er de samme, så er problematikken vel også den
> samme?

Jeg tror det er et spørgsmål forhold mellem antal generationer og spredning
i genpuljen.

> [...]
racens
> ophav eller ej? Ja, jeg ved ingenting om Russere, så du må undskylde hvis

No problem Russeren er en meget gammel race (ift. fx. MCO) og kan ikke
føres tilbage til nogle bestemte katte/linjer. Det er altså ikke en race der
er opstået ved at man siger "nu tager vi de her 5 katte og gør dem til
stamfædre til en ny race", men racen er i højere grad opstået udfra en
bestemt type kat man så for 100 år siden.
At racen så også har været ret adskilt i type (indenfor de sidste 25 år) er
en anden sag, men det gør, at vi idag har en stor pulje at katte der ikke er
nært beslægtede. Derfor skal især russeropdrættere (efter min mening) skatte
denne varietet højt, istedet for at forsøge at "opfinde" nye linjer hvorfra
alt vores fremtidige afkom bør nedstamme.

Som Dorthe Salamander skriver på sit rigtigt gode site om den første
russerdame i Danmark:

"Hun blev født i april 1941 og hendes navn var Pierette. Hun blev først
udstillet i 1944, og på dette tidspunkt blev hun også stambogsført. Hendes
oprindelse er dog helt ukendt. Rygtet vil vide, at hun kom fra Finland, men
måske var hun blot en almindelig huskat, der så ud som en Russian Blue. Men
når det kommer til stykket, var de så ikke alle det, oprindeligt?"
(http://www.geocities.com/Heartland/Ranch/9773/historien.htm#40'erne%20og%20
50'erne)

Sådan gik der vist mange katte på "kuldet" dengang

> [...]
kan
> det vel være svært at skaffe sig et sådant overblik?

Jeg tror nok nærmere det er nøjagtigheden af genpuljen du har svært ved at
fastlægge, fremfor bredden af den. Hos de fleste racer har du
registereringer 30-50 år tilbage og det giver en del generationer. Vi bliver
nok bare aldrig 100% sikker på genpuljen, da der kan ske smuttere en gang i
mellem. Katte og parringer der ikke er dem man troede de var etc (nok mere
set i gamle dage, men alligevel). Reelle smuttere.

> Camilla nævnte fx at alle
> Burmesere siges at stamme fra Wong Mau - men der er vel også i tidens løb
> krydset andre racer ind? Eller hvad?

Jo, det må man vel næsten antage med 100% sikkerhed.

> [...]
del af
> oprindelsen simpelthen fortaber sig i tågerne...?

Jo, nogle gener er jo dominante overfor andre og de recessive gener vil jo
træde tilbage - også i fysisk udseende. Hvis vi tænker i tusinder år istedet
for få generationer, vil du jo også se en udjævning. "Problemet" med den avl
vi udfører idag er blot, at man blander sig i "survival of the fittest"
princippet og dermed utilsigtet fører dårlige gener videre eller avler mod
en type kat, som kan ende med at tage skade af sin type (persernæse,
underbid etc). Derfor skal vi være sindsygt obs på hvordan vi avler, hvilke
linjer vi bruger og at vi ikke bruger linjer med arvelige defekter. Og sidst
men ikke mindst, sørger for ikke at avle så tæt at vi ikke har en varieret
genpulje.

--
mvh Line
http://www.nelja.dk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 15-07-02 16:26

"Line Wolff" <news@nelja.dk> skrev...
> [...]
> fandt 3-4 linjer som bare var "perfekte" og så udelukkende avlede på dem.

> har man måske et problem om nogle generationer....

Lige netop - og de allerførste "fund" af burmesere/litteratur om burmesere
stammer fra 1889 - men det var i 1930, Wong Mau blev taget med til USA og
grundlagde hele burmeserstammen ved at blive parret med en siameser, og
derefter til sin søn osv. osv.
Så burmeserens historie som race i "moderne" sammenhæng er ikke så lang...
Og slet ikke i europæisk sammenhæng, da det vist først var i 60'erne der kom
burmesere til Europa (kan ikke helt huske det, og kan ikke lige finde
årstallet).

Den europæiske burmeser (der findes 3 forskellige "slags" burmesere...) må
siges at være den mest genetisk varierede af de 3 typer, da de findes i 10
forskellige farver, hvor de to andre kun findes i 4 (de har ikke O-genet i
linierne, dvs. ingen røde, creme og tortie), og der er parret siam ind for
at give det orange gen.

> [...]
> samme genmateriale, ses problemerne pludselig og man står med en race uden
> anden genmateriale end den defekte. Hvad søren gør man så?!

Og det er netop det problem, burmeseren også risikerer at stå over for på et
tidspunkt... ingen rar tanke for en burmeser-fan

Mvh. Camilla

Fra : Line Wolff

Dato : 15-07-02 08:13

> Jeg har netop læst artiklen (billederne er i øvrigt i "udu" - vist forkert
> linket, og med et æ og masser af mellemrum...)

Nå ja, må da hellere også lige svare dig på dette, så du ikke tror jeg er en
wanna-be-webmaster )

Billederne er ikke i udu pga forkert linking eller lignende, men fordi jeg
har fået tilsendt artiklen som ren html i en email. Har desværre ikke det
oprindelige link til artiklen og gad ikke lige konverete html til text i går
aftes, men hvad - ingen billeder er vel bedre end ingen tekst

--
mvh Line
http://www.nelja.dk

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 15-07-02 10:28

> [...]
går
> aftes, men hvad - ingen billeder er vel bedre end ingen tekst

Hejsa!

Jeg synes det er godt læsestof. *S* (også selvom billederne mangler *S*)

Og jeg er personligt imod linieavl/indavl... da jeg mener at det ikke er
nødvendigt.
Selvfølgelig kan man ikke komme uden om at all linier stort set stammer fra
de samme forfædre (har selv en maine coon). Men jeg synes ikke at vi idag
har behov for at lave indavl blot for at se om katten bærer genet for
halefejl eller noget ligende... Det må man da kunne finde ud af på en anden
måde.
Min holdning er at indavl er skadeligt og den holdning har din side kun
kunnet bekræfte for mig.
Skal min kat bruges til avl bliver det på hunkatte som ikke er i familie med
ham....

Jeg ved godt at nogle er uenige med mig her... og på det punkt bliver vi nok
aldrig enige! *S*

Tak for linket.... Jeg vil printe det ud og gemme det! *S*

Mange hilsner
Mette

Fra : Kenneth Villefrance

Dato : 15-07-02 11:27

"Line Wolff" <news@nelja.dk> skrev i en meddelelse
snip
> [...]
> giver også noget stof til eftertanke; en del af materialet er temmelig
> tankevækkende og er noget vi som opdrættere bør tage til efterretning -

Hej

For god ordens skyld vil jeg da lige gøre opmærksom på at omtalte artikel er
copyright'ed.

Danielle Villefrance, Ailuro's Maine Coon katte
www.ailuro.dk

Fra : Line Wolff

Dato : 15-07-02 11:36

> For god ordens skyld vil jeg da lige gøre opmærksom på at omtalte artikel
er
> copyright'ed.

Hvilken konsekvens har det? (as in: jeg aner ikke noget om den slags Jeg
tænker her på, at jeg jo ikke bruger teksten ved at stjæle passager, uden at
angive forfatter el.lign.

--
mvh Line
http://www.nelja.dk

Fra : Kenneth Villefrance

Dato : 15-07-02 12:09

> [...]
Jeg
> tænker her på, at jeg jo ikke bruger teksten ved at stjæle passager, uden

Hej igen

Det betyder at du kan bruge artiklen til privat brug. Det er derimod ikke
tilladt at sætte distribuere artiklen, hverken på papir, hjemmeside etc,
uden forfatterens (original artikel) eller oversætterens tilladelse.

Med venlig hilsen
Danielle

Fra : Line Wolff

Dato : 15-07-02 12:11

> [...]
> tilladt at sætte distribuere artiklen, hverken på papir, hjemmeside etc,
> uden forfatterens (original artikel) eller oversætterens tilladelse.

Ok, uden at du siger det direkte til mig antager jeg, at det betyder at
jeg venligst bør tage den af min side. Det er hermed gjort.

Jeg håber dog at det lærerige budskab i artiklen er nået ud til et par folk.
Det må forfatteren gerne tage som et kompliment - copyright eller ej

--
mvh Line
http://www.nelja.dk

Fra : Kenneth Villefrance

Dato : 15-07-02 12:23

> Jeg håber dog at det lærerige budskab i artiklen er nået ud til et par
folk.
> Det må forfatteren gerne tage som et kompliment - copyright eller ej

Jamen den findes skam stadig på min hjemmeside

Danielle Villefrance
Ailuro's Maine Coon katte
www.ailuro.dk

Fra : Camilla Baird

Dato : 15-07-02 12:29

On 15/07/2002 13:23, in article agub8d$h00$1@sunsite.dk, "Kenneth
Villefrance" <mainecoon@mail1.stofanet.dk> wrote:

> "Line Wolff" <news@nelja.dk> skrev i en meddelelse

> folk.
>
> Jamen den findes skam stadig på min hjemmeside

Findes artiklen på engelsk? Jeg vil gerne linke til den på begge mine sider
(den danske og den engelske). I mellemtiden har jeg bookmarket den
--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Kenneth Villefrance

Dato : 15-07-02 12:53

"Camilla Baird" <mail@korat.dk> skrev i en meddelelse

> Findes artiklen på engelsk? Jeg vil gerne linke til den på begge mine
sider
> (den danske og den engelske). I mellemtiden har jeg bookmarket den

Desværre ikke i den form, da det er en speciel artikel som Ulrika Olsson
skrev for den Svenske Maine Coon Club.
Til gengæld er emnet (med forklarende links) omtalt her:
http://bowen1.home.mindspring.com/mchs/introduction.htm

Med venlig hilsen
Danielle

Fra : Camilla Baird

Dato : 15-07-02 12:54

On 15/07/2002 13:53, in article agud33$mc1$1@sunsite.dk, "Kenneth
> [...]

> skrev for den Svenske Maine Coon Club.
> Til gengæld er emnet (med forklarende links) omtalt her:

Mange tak

Fra : Line Wolff

Dato : 15-07-02 12:38

> Jamen den findes skam stadig på min hjemmeside

Jamen, det skulle du da bare have sagt med det samme!! for jeg har
såmend fået artiklen sendt pr. email fra en god veninde og vidste ikke hvor
den stammede fra.

mvh Line
http://www.nelja.dk

Fra : Line Wolff

Dato : 15-07-02 11:38

Og ja, jeg bemærket et pudsigt navnesammenfald med oversætteren Men sig
direkte til mig, hvis jeg overtræder noget, i stedet for bare at "bemærke"
det... så skal jeg nok hive den af min side igen.

--
mvh Line
http://www.nelja.dk

Fra : Kenneth Villefrance

Dato : 15-07-02 12:15

> [...]
> direkte til mig, hvis jeg overtræder noget, i stedet for bare at "bemærke"
> det... så skal jeg nok hive den af min side igen.

Det var såmænd ikke for at "pukke" på dig, men lige så meget en generel
oplysning.

Med venlig hilsen
Danielle

Fra : Annette Skovbon

Dato : 13-07-02 18:34

Hej Gitte,
Linieavl er vist bare et fint udtryk for indavl.
Jeg har hørt mange kloge hoveder sige, at når vi er ude i de led du
omtaler, gør det intet, dog ville jeg aldrig selv avle på hverken
grandfætre eller kusiner for den sags skyld.
Vh. Annette

Fra : Helle Andersen

Dato : 13-07-02 18:48

"DK Sacala´s" <DKSACALA@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> side og også på mors side, eller for den sags skyld ved oldeforældre, men
> min veninde mener det er indavl, hvad mener I ?

Klart, at det er indavl, men det er der ikke nødvendigvis noget galt i -
det kan tværtimod være en rigtig god ting, hvis man ved, hvad man
gør.

Lad os lige slå fast, at indavl altså *ikke* er en "sygdom" og *ikke* pr.
definition er noget skadeligt. Når man indavler vil de katte man parrer
have nogle gener til fælles og det gør at man kan bevare eller
forstærke disse gener. Det man naturligvis skal passe på med, er at
det gælder både de ønskede og de uønskede gener.

Faktisk er princippet i det både meget logisk og enkelt, men ordet
"indavl" er blevet et skældsord, fordi det er forbundet med en masse
uvidenhed og fordi nogle mennesker har praktiseret det uden
iómtanke. Indavl er ikke negativ eller positivt - det er helt neutral og kan
bruges eller misbruges, som så meget andet.

Hvis man ønsker at benytte sig af indavl/linieavl bør man have en stor
viden omkring sine linier - men det bør man nu alligevel have.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Gitte Sacala Eriksen

Dato : 13-07-02 19:27

Hej

Tak for svarene.

Mine katte er alle selvfølgelig skønne, og i samråd med avlere der har haft
skovkatte i mange år, er vores han kat udvalgt, til at passe med vores hun
katte.

Jeg ville bare høre hvad I syntes, da der jo er mange der er meget imod det,
men det er altså ikke bare tilfældigt hvem vi parre med, selv om der på
stamtavlen kommer til at stå det samme navn 2 steder.

Venlig Hilsen
Gitte Sacala Eriksen