Hund i lejlighed ...
Fra : Malle-brok

Dato : 13-07-02 09:06

HEY

Jeg går og overvejer at flytte i lejlighed om nogle måneder, og vil i den
forbindelse høre, om der er nogle her i NG der har erfaringer med hvordan
man bedst kan forberede vovsen til at skulle til at bo i lejlighed ....

Min hund er en 3-årig malinoistæve, og den har kun prøvet at bo i rækkehus
med tilhørende have. Den har aldrig haft problemer med at være alene hjemme
og er normalt også meget rolig herhjemme, men alligevel vil det jo blive
noget af en forandring for den at skulle bo et sted hvor den kan høre dørene
smække og der ikke er nogen have at komme ud i.

Så skulle der evt. være nogle med gode råd, så sig endelig til .

Hilsen
Carina

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 13-07-02 09:10

"Malle-brok" <malle-brok@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
høre dørene
> smække og der ikke er nogen have at komme ud i.

Ja helt sikkert vil det blive en overgang for vovsen .. det vil blandt
andet kræve at du er i stand til at give den mere motion i form af
gåture samt mere aktivering og hjernearbejde .. så hunden stadig
bliver træt både fysisk og mentalt samt at du måske fordi I flytter må
begynde forfra med alenhjemmetræning .. men selvfølgelig kan det lade
sig gøre .. bare du giver dig tiden og har ovenstående i huskeren ..

Held og lykke fra Ami

Fra : Malle-brok

Dato : 14-07-02 17:04

Hej Anne-Marie.

---[klip]---
det vil blandt andet kræve at du er i stand til at give den mere motion i
form af gåture samt mere aktivering og hjernearbejde
---[/klip]---

Jeg ved godt det er din (og andre her i NG) kæphest den der med
aktiveringen, og jeg har endnu aldrig kommenteret det, men når du nu
ligefrem svarer mig, kan jeg jo næsten ikke lade være

For det første kan jeg slet ikke forstå dit råd - hunden er velfunderende
lige nu, så den er åbenbart ikke understimuleret.

Når man beskæftiger hunden med aktivering/hjernearbejde/næsearbejde, er det
hovedsageligt hundens flok-, bytte- og jagtdrift man anvender. De problemer
jeg forestiller mig der måske kan opstå med en hund der flyttter i
lejlighed, relaterer sig nok hovedsageligt til hundens forsvarsdrift og
territorial-instinktet. Så hvordan en ellers velstimuleret hund skulle blive
mindre vagtsom vha. aktivering er mig en gåde ??? Desuden er
forsvarsdriften jo ikke styret af aktionsbestemt træthed, så med mindre
hunden ligefrem segner om af træthed, bør man vel ikke kunne aktivere sig ud
af problemerne ??? Efter min mening må det vel være et eller andet med at
lære vovsen at ALLE lyde til og med ydersiden af hoveddøren skal ignoreres,
uanset om den sover eller bliver beskæftiget med andre ting ...

Desuden er vovsen i en alder af 3 år godkendt redningshund, har fået den
første oprykning til Elite-klassen i DcH og godt på vej mod en IPO-prøve.
Næste weekend tager vi på træningsweekend i nordisk rundering, og weekenden
efter står der IPO-weekend på programmet. Herefter går turen til 14 dages
ophold på beredskabsstyrelsens hundeskole (det tidl. civilforsvar) -
såååå det ikke fordi alt fritiden går med at sidde hjemme på sofaen med
benene oppe, mens vovsen beskæftiger sig selv ude i haven .

Men masser af træning eller ej, så garenterer det jo altså ikke mod at der
ikke kan opstå problemer - ligesom langt fra alle hundeproblemer skyldes
manglende aktivering/dårlige eller dovne hundeejere .

Desuden kan overstimulering jo give ligeså mange problemer som
understimulering - eller hvis en hund aldrig får lov til "bare" at være
hund

---[klip]---
samt at du måske fordi I flytter må begynde forfra med alenhjemmetræning
---[/klip]---

Jeg regner først med at det bliver til oktober/november/december vi skal
flytte, så der kan vovsen komme med når jeg skal på arbejde. Hun er glad for
sit bur, og jeg kan parkere næsten lige udenfor hvor jeg sidder og så gå ned
og lufte hende et par gange om dagen...

Men når hun så er blevet tryg ved lejligheden når jeg er der, hvad kan man
evt. gøre, hvis hun begynder at gø når jeg er gået ???

1) Ignorere.
2) Bruge walkie-talkie, så jeg kan skælde ud "på afstand" (den ene skal så
ligge i gangen).
3) Få en hjælper til at gå ind og skælde ud (så hun i hvert fald ikke opnår
drift-tilfredsstillelse på forsvars-driften).
4) Få en kendt person til at gå ind til hende, så hun finder ud af at det
slet ikke er farligt med alle de lyde.
5) Eller ??????????????????????????

Hilsen
Carina

Fra : Martin*2500*

Dato : 21-07-02 10:38

> [...]
>
> Desuden kan overstimulering jo give ligeså mange problemer som
> understimulering - eller hvis en hund aldrig får lov til "bare" at være

Hej Carina (og Tikki !),
et meget sobert syn på det at have hund.
Tak for det ;c)
God sommer og hør hvad blir det til med den "nye" hjemmeside ;c)
Mvh
M & L

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 22-07-02 07:01

Hej

Jeg har selv en hund der er opvokset i hus, og da min x og jeg gik fra
hinanden solgte di huset og flyttede i hver sin lejlighed, har ikke
haft nogen problemer med overgangen, mine hunde er som din vant til at
arbejde, jeg har border collie og de er vant til aktivering på højt
konkurrenceplan(LP/AG), er ude et par timer om dagen og træne, og når
de er inde sover de, også når jeg ikke er hjemme, ved jeg fra mine
naboer...jeg har dog altid en radio kørende, bare så der er lidt
snak...og har fået at vide at folk i min opgang tror at jeg har dem
med på job, og de gør først hvis nogen banker på og stopper hurtigt
igen...

Jeg vil så sige at hvis hun er glad for sit bur, hvorfor så ikke ha'
det stående, så er noget kendt og hun føler sig tryg herinde???
-det brugte jeg selv i starten, uden at det altså var lukket, men mine
hunde søgte det selv når de ville have helt fred...

Og I starten sagde jeg blot stille eller nej når jeg var sammen med
dem, og de lærte hurtigt at lyde var ok, blot tillader jeg jo at de
gør hvis nogen banker på...de fortæller jo bare at de er der...

Og ellers er det da en god ide at lade en velkendt høre efter hende så
du ikke får ballade med dine naboer, hvis hun skulle gø...og hun
behøver jo ikke gø fordi hun vil forsvare, men blot for at fortælle at
hun er der...og savner selskab, har selv en overbo med en pyrenæer
hund der har dette problem...

Held og lykke med det

Mange smil og hilsener

Jeannette Svensson/asko

Fra : Sverre Stokke

Dato : 13-07-02 09:33

malle-brok@tdcadsl.dk writes:
>Så skulle der evt. være nogle med gode råd, så sig endelig til .
Besøg en masse mennesker i lejligheder. Få dem til at lave alle de lyde,
de kan. Prøv at lære hunden at ignorer trafik på trappen og lignende.

Hilsen Sverre.

Fra : Malle-brok

Dato : 14-07-02 17:07

Hej Sverre.

---[klip]---
Besøg en masse mennesker i lejligheder.
[---/klip]---

Pyha - den var næsten værre end dine IQ-spørgsmål ... nu har jeg i hvert
fald siddet her i et stykke tid, og spekuleret på hvem jeg kender, der bor i
lejlighed og har lyst til at få besøg af en hund *GGGGG*

Nå, men jeg vil prøve at tage et par ture ind på banegården og andre
forskellige steder, hvor der i hvert fald er mange mennesker .

Hilsen
Carina

Fra : Carina Bach Hansen

Dato : 13-07-02 15:40

Hej

Jeg har prøvet at flytte i lejlighed med to hunde. Jeg havde ingen problemer
overhovedet, så det behøver altså ikke nødvendigvis at volde problemer. Men
jeg vil give Ami ret i at det kræver mere næsearbejde, og måske også lidt
mere motion. Jeg havde på forhånd været rundt ved mine nye naboer for at
forberede dem på, at der muligvis ville blive lidt hundelarm i starten. Det
varede ganske kort. Blot ved selv at ignorere lydene, gjorde mine hunde det
også. Tværtimod syntes mine hunde at det var genialt at flytte i lejlighed,
for jeg var nødt til at gå med hver gang de "skulle".

Mange hilsner fra Carina

Fra : Malle-brok

Dato : 14-07-02 17:14

Hej navne-søster

---[klip]---
Jeg har prøvet at flytte i lejlighed med to hunde. Jeg havde ingen problemer
overhovedet, så det behøver altså ikke nødvendigvis at volde problemer.
---[/klip]---

Tror/håber jeg da heller ikke det gør for mig, men det ville jo være dumt at
stå om 3-4 måneder og fortryde at jeg ikke lige gjorde et eller andet smart,
som en her i NG havde gode erfaringer med

---[klip]---
Jeg havde på forhånd været rundt ved mine nye naboer for at forberede dem
på, at der muligvis ville blive lidt hundelarm i starten.
---[/klip]---

Havde du hunden med, så den vidste hvem stemmerne tilhørte, eller kom det
bare efterhånden som I har mødt dem på trappen ???

---[klip]---
Tværtimod syntes mine hunde at det var genialt at flytte i lejlighed, for
jeg var nødt til at gå med hver gang de "skulle".
---[klip]---

Vil min vovse nok også synes - den gider slet ikke være selv ude i haven ...

Jeg har tænkt på, om man måske kunne få sådan en plastic-sandkasse (med sand
selvfølgelig !!!) ud på altanen, hvis vovsen nu lige pludselig skal kaste op
eller lignende om natten, og jeg ikke kan nå at få tøj på ??? Eller hvad
har du gjort ???

Hilsen
Carina

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 13-07-02 17:54

On Sat, 13 Jul 2002 10:06:15 +0200, "Malle-brok"
<malle-brok@tdcadsl.dk> wrotd:

> [...]
>smække og der ikke er nogen have at komme ud i.
>
>Så skulle der evt. være nogle med gode råd, så sig endelig til .

læs så meget om alenehjemmeproblemer som i kan inden i flytter , for
det kan sagtens blive et stort problem . Her hvor jeg bor flyttede der
for snart 1 år siden en ældre dame ind med sin pudel og den gør
konstant hele tiden hvis hun forlader den , og alle er ireterede på
hende og hunden . Men hvad jeg ville sige er at jo mere i forbereder
jer jo bedre , tænd radio når hunden er alene giv den aktiveringsbolde
med mad i og blød seng o.s.v. jeg ville ønske at den "nye"beboer
herude havde tænkt sig lidt om inden hun flyttede fra hus til
lejlighed , folk der smækker med deres døre "smæklåse" folk der taber
nøgler i opgangen , folk der kommer til at støde ind i døren med deres
varer på vej op,snak i opgangen o.s.v. det bliver en kæmpe omvæltning
for hunden ! men hvis man forbereder sig kan man vel klare det .

Fra : Sander

Dato : 13-07-02 20:35

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> varer på vej op,snak i opgangen o.s.v. det bliver en kæmpe omvæltning
> for hunden ! men hvis man forbereder sig kan man vel klare det .

Nu er der jo forskel på hunde.
En puddel kan jo være meget, en enmandshund, som er meget knyttet, til dens
ejer. Især hvis den kun bor, sammen med en person. Den nye beboer, har nok
ikke tænkt, så meget på aktiveringsbolde og lignende, før hun flyttede ind.
Det er heller ikke sikkert, at det havde hjulpet noget på hundens gøen.
Måske gjorde den det samme, da hun boede i hus ?

Som sagt, er der forskel på hunde. De hunde, som allerede har lært, at være
alene hjemme i et hus, kan nok også klare omvæltningen, ved at flytte i
lejlighed.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 14-07-02 12:15

> [...]
>Det er heller ikke sikkert, at det havde hjulpet noget på hundens gøen.
>Måske gjorde den det samme, da hun boede i hus ?

,,,,,,,,,,,,,ja det er jo ikke til at vide , men hun siger at den bare
lige skal vænne sig til at bo i lejlighed så holder den op med at gø ,
men det var jo snart et år siden at hun sagde det første gang men
måske er pudler de værste til at gø

Fra : Pia J

Dato : 14-07-02 13:17

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> wrote in message
> men det var jo snart et år siden at hun sagde det første gang men
> måske er pudler de værste til at gø

Pudler gør rigtig meget hvis de ikke aktiveres...

:Pia

Fra : Sander

Dato : 14-07-02 13:29

> [...]
> lige skal vænne sig til at bo i lejlighed så holder den op med at gø ,
> men det var jo snart et år siden at hun sagde det første gang men

Ikke nødvendigvis. Det kunne også ske, for en anden race. Det hænger jo
også, sammen med, hvor meget træning, kontakt med andre hunde og mennesker,
den har fået. Altså, hvor godt den er præget. En usikker hund, kan godt
reagere ved at gø mere, når den er alene...

Hvis Carina`s hund, kan være alene i deres hus, tror jeg heller ikke, der
vil opstå, de store problemer, når de flytter i lejlighed.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 15-07-02 16:05

On Sun, 14 Jul 2002 14:29:21 +0200, "Sander" <Sander@tjekmig.dk>
wrotd:

> [...]
>
>Hvis Carina`s hund, kan være alene i deres hus, tror jeg heller ikke, der
>vil opstå, de store problemer, når de flytter i lejlighed.

nej det må vi da ikke håbe for hende og hunden !

Fra : Malle-brok

Dato : 14-07-02 17:21

Hej Punish.

Troede aldrig jeg skulle sige det, men tak for svaret

> tænd radio når hunden er alene

Gør jeg allerede

> giv den aktiveringsbolde med mad i

Øhmn - jeg troede egentlig aldrig man gav aktiveringsbolde til en hund der
er selv hjemme ???

Nå, det virker nok i hvert fald ikke til min hund, for den har tømt den på
et split-sekund, og så er den helt "hysterisk" fordi der ikke er mere i
*GGGGG*

> og blød seng o.s.v.

Øhh - hvad hjælper en blød seng ???

Hilsen
Carina

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 15-07-02 16:05

Hej Punish.
Troede aldrig jeg skulle sige det, men tak for svaret

>Gør jeg allerede

>Øhmn - jeg troede egentlig aldrig man gav aktiveringsbolde til en hund der
>er selv hjemme ???

,,,,,,,,,,,,,hvorfor dig ikke det ? det er da det bedste tidspunkt så
den kan tænke på maden istedet for at tænke på at ejeren er gået .

>Nå, det virker nok i hvert fald ikke til min hund, for den har tømt den på
>et split-sekund, og så er den helt "hysterisk" fordi der ikke er mere i
>*GGGGG*

,,,,,,,,,,,,,,,min har en grisseaktiveringsbold sådan en stor en hvor
hulet er lige præcis så stort at der kun kan komme en kugle ud af af
gangen , det tager også mig noget tid at fylde hans mad i men jeg ved
at han bruger ca 30min på at få dem ud og efter hvad undersøgelser
viser så er de første 45 min hunden er alene de mest kritiske . Måske
udskyder jeg bare problemet til han har tømt den 30min ? men han
bliver meget træt af at rulle rundt med den , og falder så nemmere i
søvn , jeg ved det fordi jeg snakker med mine naboer om det en gang
imellem og de siger at han måske gør i max 30 min efter jeg er gået ,
men de tror at jeg går 30 min senere end jeg i virkligheden går
lidt indviklet . Og problemet er værre når det er mandag fordi så har
hunden vænnet sig til at være sammen med en hele weekenden og kan så
ikke forstå at den er alene pludselig , men så vænner den sig til det
i løbet af tisrsdagen onsdagen er det bedre og så er det næsten
weekend igen og det hele starter forfra

>Øhh - hvad hjælper en blød seng ???

jo mere den føler sig tilpas jo mindre gange vågner den i løbet af
dagen"det er bare min teori" , min hund har et superblødt gulvtæppe
skåret ud i en firkant, og ovenpå 2 uldtæpper , han elsker nemlig
komfort

Og stedet den sover på skal den helst kunne overvåge hele det område
den har adgang til , for på den måde behøver den ikke at rejse sig for
at tjekke et andet rum , når den hører en lyd . og på den måde bliver
opvågningen kortere .

Fra : ~ Susanne ~

Dato : 15-07-02 16:19

Hej!

> [...]
>

> ,,,,,,,,,,,,,hvorfor dig ikke det ? det er da det bedste tidspunkt så
> den kan tænke på maden istedet for at tænke på at ejeren er gået .

Min hund bliver stresset af aktiveringsbolde, så i stedet smider jeg en
lille håndfuld tørfoder ud over gulvet til hende inden jeg går, får så
bruger hun energi på at gå og snuse det hele op, og er så bagefter parat til
en lille lur :) Her er der ingen stress involveret, kun mental stimulering,
men det er selvfølgelig forskelligt fra hund til hund hvad der får den til
at stresse.

Er det weekend, kan jeg også godt finde på at trække gardinerne for, da min
hund godt kan blive lidt sur hvis der er nogen som går rundt i lejlighederne
ovre på den anden side af gaden.

Med venlig hilsen
Susanne

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 15-07-02 21:46

> [...]
>men det er selvfølgelig forskelligt fra hund til hund hvad der får den til

,,,,,,,,,,,,,,,,stress trætter vel også , så længe det ikke er
negativt stress

Fra : ~ Susanne ~

Dato : 16-07-02 08:56

> ,,,,,,,,,,,,,,,,stress trætter vel også , så længe det ikke er
> negativt stress

Men igen er det nok forskelligt hvordan hunde reagerer på stress for min
bliver mere vågen og vagtsom, men hvis din bliver træt, så er det jo fint :)

Susanne

Fra : Malle-brok

Dato : 18-07-02 17:46

Hej igen...

> ,,,,,,,,,,,,,hvorfor dig ikke det ? det er da det
> bedste tidspunkt så den kan tænke på maden
> istedet for at tænke på at ejeren er gået .

Grunden til at jeg aldrig vil give en hund en aktiveringsbold når den er
selv hjemme er:

1) Stress - det er fint nok mens der er mad i bolden, men når bolden er
tømt, er hunden ofte vældig frisk og oplagt til sjov...

2) Risiko for ulykker. De hunde jeg har haft, har bestemt ikke været af den
rolige type, og jeg tør slet ikke forestille mig vovsen drible rundt med
bolden inde i stuen - trimle ind i et bord hvor der står en vase, med
efterfølgende glasskår på gulvet mens vovsen er selv hjemme . Eller om
bag fjernsynet med masser af ledninger *gys*.

3) Selvom hunden ikke skulle komme til skade, vil jeg da også nødig komme
hjem til et hus der er fuldstændig ramponeret pga. hunden har "hygget" sig
med aktiveringsbolden...

Hilsen
Carina

Fra : Sverre Stokke

Dato : 16-07-02 06:34

malle-brok@tdcadsl.dk writes:
>Nå, men jeg vil prøve at tage et par ture ind på banegården og andre
>forskellige steder, hvor der i hvert fald er mange mennesker .

Måske kunne du finde nogen steder, hvor der er en masse nye lyde i
tilstødende lokaler.

Hilsen Sverre.

Fra : Kai Tore Steinsli

Dato : 19-07-02 09:55

> [...]
> smække og der ikke er nogen have at komme ud i.
>
> Så skulle der evt. være nogle med gode råd, så sig endelig til .

Hej Carina.

Hvordan har din hund det med ringeklokken? Kunne den finde på at begynde at
gø, når den hører ringeklokker fra de omkringliggende lejligheder? I så fald
kunne det nok være en idè at få nogen til at ringe på din dør (eller gå
forbi huset med en cykelklokke el.l), når du ikke er hjemme.
Bare lige en tanke herfra.

Mvh. Line