Et dumt spørgsmål...
Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-07-02 07:26

Kan jeg - på mit danske duelighedsbevis inkl. VHF-eksamen - leje en
båd (>30 knob) i Frankrig ?

BJ har svaret, at det kan man - er I enige ?
(jeg havde stillet spørgsmålet i den forkerte gruppe)
--
Mvh Mogens
http://bilsalg.tkrath.dk/

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 22-07-02 21:14

Det vil jeg også tro du kan. Du må bare ikke sejle i deres kanaler.

Bjarke

"Mogens Knudsen" <alfaromeo164qv24v@FJERNEDETTEjubiimail.dk> wrote in
message news:3d2fc7a6.1680566@dtext.news.tele.dk...

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 23-07-02 07:39

On Mon, 22 Jul 2002 22:14:20 +0200, "Bjarke Christensen"
<Bjarke@Grevestrand.ret_til_dk> wrote:

>Du må bare ikke sejle i deres kanaler.

Har jeg også hørt fra min nabo, og det forstår jeg umiddelbart ikke.
Hvorledes kan man så legalt leje/sejle en udlejningsbåd, man har
"hyret" gennem et bureau ?
Midlertidig "licens" måske ?
--
Mvh Mogens
http://bilsalg.tkrath.dk/

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 23-07-02 10:32

"Mogens Knudsen" <alfaromeo164qv24v@FJERNEDETTEjubiimail.dk> skrev i en
meddelelse news:3d3cf9b5.5654020@dtext.news.tele.dk...

KLIP

> Har jeg også hørt fra min nabo, og det forstår jeg umiddelbart ikke.
> Hvorledes kan man så legalt leje/sejle en udlejningsbåd, man har
> "hyret" gennem et bureau ?
> Midlertidig "licens" måske ?

Du kan prøve at kigge på dette link og evt. tage kontakt til bureauet:
http://www.sun-way.dk

Hr. Bjørn

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 23-07-02 14:31

On Tue, 23 Jul 2002 11:31:47 +0200, "Bjørn Jørvad"
<ursusmajor@pFJERNDETTEost3.tele.dk> wrote:

>Du kan prøve at kigge på dette link og evt. tage kontakt til bureauet:
>http://www.sun-way.dk

Jep - vil jeg gøre.

Min undren er undfanget af nabo'ens forberedelser til en halv
jordomsejling. I den forbindelse har han gennemgået al verdens
undervisning, afsluttende med en eksamen på engelsk. Ellers måtte han
ikke sejle på kanalerne til Middelhavet.

Dét undrede mig såre, idet talrige mennesker uden sønderligt erfaring
og sejlmæssig bevis kan leje sig en båd i Beneluxlandene og sejle
Europa tyndt -> på kanalerne. Min kollega gjorde så.

Dét hænger ikke umiddelbart sammen ?
--
Mvh Mogens
http://bilsalg.tkrath.dk/

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 23-07-02 16:00

"Mogens Knudsen" <alfaromeo164qv24v@FJERNEDETTEjubiimail.dk> skrev i en
meddelelse news:3d3d59fc.30300720@dtext.news.tele.dk...

KLIP

> Dét hænger ikke umiddelbart sammen ?

Nu er det ikke just de mest kraftige planende både, der til udlejning (i
hvert fald i Holland).

Bådene er godt nok store, men kan ikke sejle ret stærkt.

Kanalsejlads minder også mest om kørsel i bil på et ganske tæt vejnet.

Du har ganske svært ved at fare vild samt komme i havsnød.

Kanalerne er også godt patruljeret af "kanal-politi", så der er styr på,
hvad uøvede måtte kunne lave af fejl.

Vanddybden i langt de fleste kanaler overstiger da heller ikke 1 til 1,5
mter (Holland).

Overholder du ikke de respektive hastighedgrænser, falder der en bøde
prompte (gerne på 100 EUR).

Sejler du uden speedbådskørekort i en planende båd (Holland og jeg mener
Frankrig), bliver din båd lænket fast incl. den obligatoriske bøde og du må
så få båden fjernet (for egen regning og risiko).

Jeg har da også oplevet (Holland) uøvede lave morsomme ting. Disse sker
gerne i sluser, hvor hele mollevitten har en tilbøjelighed til at dreje
rundt for dem, da "man" naturligvis skal se gelassen ud under fortøjning og
gerne incl. ét styk fyld rødvinsglas til at understrege
gelassenheden/"sømandsskabet"....

Hr. Bjørn

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 24-07-02 08:16

On Tue, 23 Jul 2002 16:59:59 +0200, "Bjørn Jørvad"

> [...]
>hvad uøvede måtte kunne lave af fejl.
>Vanddybden i langt de fleste kanaler overstiger da heller ikke 1 til 1,5

Det er jeg helt med på - og min nabo's båd er en HR, som skal gå for
motor hele vejen.

Hvorfor ska' han så igennem alle de test's, når jeg tilsyneladende
ikke behøver det, hvis jeg lejer en båd ?
--
Mvh Mogens
http://bilsalg.tkrath.dk

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 24-07-02 10:52

"Mogens Knudsen" <alfaromeo164qv24v@FJERNEDETTEjubiimail.dk> skrev i en
meddelelse news:3d3e53c0.1081064@dtext.news.tele.dk...

KLIP

> Hvorfor ska' han så igennem alle de test's, når jeg tilsyneladende
> ikke behøver det, hvis jeg lejer en båd ?

Jeg kan ikke give dig et kvalificeret svar på dette....kun et gæt/skud:

Frankrig er *ikke* som andre EU-lande (og bliver det formentlig aldrig). De
har altid praktiseret særinteresser, specielt indenfor samhandel.

Det kunne tænkes (i Frankrigs vilde fantasi) at forretningen med udlejning
af både ville blive ramt hårdt, såfremt man annerkendte andre landes
fritidssejleres duelighedsprøver.

Derfor gør man ikke dette.

Hr. Bjørn

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 24-07-02 13:18

On Wed, 24 Jul 2002 11:51:32 +0200, "Bjørn Jørvad"

Som frankofil "køver" jeg sq den, Børn
--
Mvh Mogens
http://bilsalg.tkrath.dk

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 23-07-02 21:39

De kære Franskmænd har strammet reglerne den senere tid. Læs evt. artiklen i
bådnyt (juli/august nummeret, side 78).

Jeg tror ikke der findes nogen midlertidig licens, det er jo en eksamen, som
helst skal bestås på Fransk. Sidstnævnte er de dog ved at bide i sig (selvom
det sikkert er svært hvis man er fransk)

message news:3d3cf9b5.5654020@dtext.news.tele.dk...

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 24-07-02 08:17

On Tue, 23 Jul 2002 22:38:47 +0200, "Bjarke Christensen"
> [...]

>helst skal bestås på Fransk. Sidstnævnte er de dog ved at bide i sig (selvom
>det sikkert er svært hvis man er fransk)

Pt. skal man igennem - og det har krævet nabo'en en del "energi".
Ka' man som lejer stadig slippe ?
--
Mvh Mogens
http://bilsalg.tkrath.dk