INSERT problem?
Fra : Tonni Aagesen

Dato : 14-02-01 02:03

Hej NG,

Jeg ved godt at jeg selv burde debugge mit script, men jeg tror jeg har set
mig blind på det.
Det vil ikke indsætte data i databasen, men kommer heller ikke med
fejlmeddelelser, hvis betingelserne i if-sætningen er opfyldt
Er der en der kan hjælpe??

Mvh
Tonni Aagesen

<?php
$tekstWL = nl2br($tekst);
$tekstWLS = stripslashes($tekstWL);
$titelS = stripslashes($titel);
$navnS = stripslashes($navn);
$stedS = stripslashes($sted);
$today = date("Y-m-d");

$db = mysql_connect("localhost", "bruger", "password");

mysql_select_db("spyfluen",$db);

if ($stedS == "") {
$besked = "<font color='CC9933'>Data blev ikke indsendt på grund
} elseif ($titelS == "") {
$besked = "<font color='CC9933'>Data blev ikke indsendt på grund
} elseif ($dato == "") {
$besked = "<font color='CC9933'>Data blev ikke indsendt på grund
} elseif ($tekstWLS == "") {
$besked = "<font color='CC9933'>Data blev ikke indsendt på grund
} else {
mysql_query("INSERT INTO kalender(navn, sted, omraade, katagori, tekst,
sdato, titel, dato)
values ('$navnS', '$stedS', '$omraade', '$katagori', '$tekstWLS',
'$today', '$titelS', '$dato')");
$besked = "Tak,
dit indl&aelig;g er sendt, og allerede nu kan andre have gl&aelig;de
af
det.";
}

?>

Fra : Henrik Jensen

Dato : 14-02-01 01:38

> <?php
> $tekstWL = nl2br($tekst);
> $tekstWLS = stripslashes($tekstWL);
> $titelS = stripslashes($titel);
> $navnS = stripslashes($navn);
> $stedS = stripslashes($sted);
> $today = date("Y-m-d");

I ovennævnte hedder din dato '$today'

> [...]
> } elseif ($dato == "") {
> $besked = "<font color='CC9933'>Data blev ikke indsendt på grund

Her hedder den '$dato'.

> [...]
> '$today', '$titelS', '$dato')");
> $besked = "Tak,
> dit indl&aelig;g er sendt, og allerede nu kan andre have gl&aelig;de

I insert-sætningen hedder den også '$dato' - men den kan jo sagtens være
tom - du bør nok tjekke navnene på dine kolonner i den egentlige tabel, for
at sikre at du ikke forveksler variabelnavnene

Håber det hjalp lidt...

--
/Henrik
- Stay in the rhythm!

Fra : Henrik Jensen

Dato : 14-02-01 02:11

Oops - jeg var vist lidt hurtig til at svare før... Sorry!
Jeg overså at der naturligvis var tale om to forskellige datoer.

Jeg kan dog ikke se at der skulle være noget galt med scriptet som sådan -
og vil alligevel anbefale dig at dobbelttjekke tabellens navn og
variabelnavnene.
Du kan også tjekke variablernes egentlige indhold med dette:

reset ($HTTP_POST_VARS);
while (list ($key, $val) = each ($HTTP_POST_VARS)) {
echo "$key => $val<br>";
}

- som skriver dem ud til dig

--
/Henrik
- Stay in the rhythm!

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 14-02-01 08:40

"Henrik Jensen" <hj@netwerk.dk> skrev i en meddelelse
> Oops - jeg var vist lidt hurtig til at svare før... Sorry!
> Jeg overså at der naturligvis var tale om to forskellige datoer.

- er også lidt forvirrende

> [...]
>
> reset ($HTTP_POST_VARS);
> while (list ($key, $val) = each ($HTTP_POST_VARS)) {

Som du jo allerede havde påpeget, lå fejlen i en variabel i INSERT, en
variabel der slet ikke skulle være der.
Tak for hjælpen

Mvh
Tonni Aagesen

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 14-02-01 08:50

On Wed, 14 Feb 2001 02:11:14 +0100, Henrik Jensen wrote:

> [...]
>
>reset ($HTTP_POST_VARS);
>while (list ($key, $val) = each ($HTTP_POST_VARS)) {

Var det ikke lettere at bruge

print_r ($HTTP_POST_VARS);

Prøv iøvrigt at quote efter gældende retningslinier, der kan findes på
http://www.usenet.dk/

--
Søren O.

http://chewbacca.dk/disclaimer/