Kvartskrystaller og spænding
Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-07-02 14:04

Hej alle

Et par gange i den forløbne uge har jeg set udsagn lignende:
"Min xx's ur taber minutter, men det er nok fordi batteriet er ved at
være fladt"

Jeg går ud fra at langt de fleste af disse enheder har en kvartskrystal
til at styre tiden.
Svinger sådanne krystaller langsommere ved lavere spænding?

Fra : 15kw

Dato : 12-07-02 18:19

> Hej alle
> Jeg går ud fra at langt de fleste af disse enheder har en kvartskrystal
> til at styre tiden.
> Svinger sådanne krystaller langsommere ved lavere spænding?

I teorien har spændingen ingen indflydelse på krystakket, men i praksis er
det noget andet.
Det der kan få et ur til at køre for langsomt ved lav spænding er en
stigende capasitet i de havledere som sidder i forbindelse med krystallet,
lavere spænding i spærreretningen over en diode strækning = stigende
capasitet.

PS. du kan prøve at tage en stemmegaffel og slå blidt på den og derefter slå
hordt på den, du vil høre den samme tone.

--
Hilsen
Peter N Petersen

Fra : Magnus Rohde

Dato : 12-07-02 23:18

15kw <nospam15kw@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> stigende capasitet i de havledere som sidder i forbindelse med krystallet,
> lavere spænding i spærreretningen over en diode strækning = stigende

På et køkkenur med sekundviser kan viseren nogen gange godt gå "ned af"
(12 - 6), men ikke "op af" (6 - 12). Bare en observation..

Magnus

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-07-02 10:42

"15kw" <nospam15kw@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
krystallet,
> lavere spænding i spærreretningen over en diode strækning = stigende

Hmm, kan du fortælle mere om denne mekanisme

> PS. du kan prøve at tage en stemmegaffel og slå blidt på den og
derefter slå
> hordt på den, du vil høre den samme tone.

Det var også min umiddelbare opfattelse, men på den anden side havde jeg
et stort antal observationer af systemer der tabte tid når batteriet var
ved at være dødt

Fra : Kim Hansen

Dato : 13-07-02 10:46

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:

> Det var også min umiddelbare opfattelse, men på den anden side havde jeg
> et stort antal observationer af systemer der tabte tid når batteriet var
> ved at være dødt

Det kan være at de taber tiden når de skal flytte viseren og ikke har
energi til det hver gang, så mister de et sekundt engang imellem når
viseren er på vej opad.

Bemærk forresten hvordan det altid er kvart i ni batteriet løber helt
tørt.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-'`' -. ;-;;,_ | Jeopardy.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-07-02 10:54

"Kim Hansen" <k@oek.dk> skrev i en meddelelse
> Det kan være at de taber tiden når de skal flytte viseren

Der er fx tale om ure i telefoner her.. Ikke så mange visere i det spil,
men ellers har du ret

> Bemærk forresten hvordan det altid er kvart i ni batteriet løber helt
> tørt.

Burde det ikke være halv seks hvis det er det der er problemet?

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 13-07-02 11:43

On 13 jul 2002 Martin Højriis Kristensen enriched usenet with:

> Burde det ikke være halv seks hvis det er det der er problemet?

Den opadgående bevægelse af en viser størst ved kvart i

--
Lars Kyndi Laursen, representatum nixi

All, most, or some of the above may or may not work yet.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 13-07-02 14:49

Lars Kyndi Laursen wrote:

> On 13 jul 2002 Martin Højriis Kristensen enriched usenet with:

> Den opadgående bevægelse af en viser størst ved kvart i

Ja, omkring kl. kvart i ni er væksthastigheden for visernes potentielle
energi størst, så her skal batteriet vel yde den største effekt.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Ulrik Smed

Dato : 13-07-02 17:58

In article <3D302FD8.2CFF4984@jeppesn.dk>,
Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> wrote:

> Ja, omkring kl. kvart i ni er væksthastigheden for visernes potentielle
> energi størst, så her skal batteriet vel yde den største effekt.

Hvad med et par små kontravægte, så holder batteriet lidt
længere?

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk