En masse stamtavle spørgsmål :-)
Fra : Katrine Nederby

Dato : 12-07-02 13:25

Hej alle.

Nu er jeg (foranlediget af Camilla Scharffs svar til mig i tråden "Vil gerne
høre jeres mening ") begyndt at kigge nærmere på andre stambogsførende
organisationer end lige FIFe.

Og derfor et par spørgsmål, som jeg håber i kan hjælpe mig med at besvare:

----------

Findes der andre nævneværdige stambøger end FIFe, CFA, TICA og GCCF's?

----------

GCCF er en engelsk klub på linie med Felis Danica, men de er ikke medlem af
hverken FIFe, CFA eller TICA og har derfor deres egne stamtavler ?

Findes der opdrættere under GCCF i DK eller ser man kun deres stamtavler i
England?

----------

Så vidt jeg kan se, findes der ingen klubber under TICA i DK (men i
Tyskland, Frankrig, Italien, Belgien, Holland Portugal og Schweiz). Men vi
har TICA opdrættere i DK alligevel ikke?

----------

Og hvad med CFA... Findes der nogle klubber eller opdrættere under CFA i DK?

----------

Og så til sidst: Eksisterede der ikke engang en "udbryder-gruppe" fra Felis
Danica, som startede deres egn klub (Dansk Racekatte Union) med egen stambog
(grøn)?
Den eksisterer ikke længere vel? -Men kan man stadig støde på katte med
deres stambog (hvornår eksisterede klubben)?

----------

Mht. min artikel om stamtavler, så vil jeg i bund og grund bare gerne vide
hvilke andre stamtavler end FIFe's det er relevant at nævne. -Altså hvilke
det er sandsynligt at støde på (og i hvilket omfang), når man er på udkig
efter en racekat i Danmark.

Håber i kan hjælpe

Mange hilsner
Katrine

Fra : Camilla Baird

Dato : 12-07-02 18:08

On 12/07/2002 14:25, in article agmh8t$pla$1@sunsite.dk, "Katrine Nederby"
<katnederby@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> ----------
>
> Findes der andre nævneværdige stambøger end FIFe, CFA, TICA og GCCF's?

WCF - World Cat Federation
Der findes nogle forbund I Australien.
Der findes flere mindre forbund I USA/Canada.

> [...]
> hverken FIFe, CFA eller TICA og har derfor deres egne stamtavler ?
>
> Findes der opdrættere under GCCF i DK eller ser man kun deres stamtavler i

GCCF stamtavler udstedes for katte boende I UK - jeg mener der en enkelt
lille GCCF klub I Holland også.

> [...]
> Tyskland, Frankrig, Italien, Belgien, Holland Portugal og Schweiz). Men vi
> har TICA opdrættere i DK alligevel ikke?

Der er vist en TICA opdrætter der bor I Danmark.

> ----------
>
> Og hvad med CFA... Findes der nogle klubber eller opdrættere under CFA i DK?

Nej - iaf ikke så vidt jeg ved.

> [...]
> Den eksisterer ikke længere vel? -Men kan man stadig støde på katte med
> deres stambog (hvornår eksisterede klubben)?

Dansk Racekatte Union blev vist startet af en Ragdoll opdrætter som
forhåbentlig ikke længere er aktiv. Der var meget skriveri om denne
opdrætter på diverse net-for a og email lister den gang.

> [...]
> det er sandsynligt at støde på (og i hvilket omfang), når man er på udkig

I Danmark er det kun FIFé/Felis danica stamtavler der gælder. Katte
importerede fra andre forbund skal overføres til FIFé/Felis Danica.

--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Daisy

Dato : 12-07-02 18:17

Camilla Baird wrote:

> Dansk Racekatte Union blev vist startet af en Ragdoll opdrætter som
> forhåbentlig ikke længere er aktiv. Der var meget skriveri om denne
> opdrætter på diverse net-for a og email lister den gang.

Jeg tror nu altså nok at der engang (altså, i 60'erne eller sådan noget - for
læænge siden var en egentlig klub som prøvede at lave eget
registreringssystem osv. Synes at jeg har læst noget om det et sted? De der
ragdoll-opdrættere for et par år siden startede ikke nogen klub, de lavede "bare"
hjemmelavede stamtavler på god gammeldags BYB-manér

Fra : Daisy

Dato : 12-07-02 18:10

Hej Katrine,

Jeg kan ikke svare på alle dine spørgsmål, men har prøvet at give mit besyv med
hist & her. Kanon spørgsmål, i øvrigt, jeg glæder mig til at se svarene fra de
andre

Katrine Nederby wrote:

> Findes der andre nævneværdige stambøger end FIFe, CFA, TICA og GCCF's?

Hmm - ikke herhjemme, tror jeg, men hvis man fx skal importere en kat fra USA
eller Australien eller et tilsvarende fjernt sted, kan man selvfølgelig støde
på en del andre forbund. Og så er der jo alle mulige europæiske
independent-klubber, også.

> [...]
> hverken FIFe, CFA eller TICA og har derfor deres egne stamtavler ?
>
> Findes der opdrættere under GCCF i DK eller ser man kun deres stamtavler i

Jeg *tror* at GCCF er et 100% engelsk fænomen...

> Så vidt jeg kan se, findes der ingen klubber under TICA i DK (men i
> Tyskland, Frankrig, Italien, Belgien, Holland Portugal og Schweiz). Men vi
> har TICA opdrættere i DK alligevel ikke?

Der findes vistnok en meget lille, inaktiv dansk TICA klub som hedder
Foreningen af Danske Kattevenner. Den har kun ganske få medlemmer og rører
næsten aldrig på sig.

> Og hvad med CFA... Findes der nogle klubber eller opdrættere under CFA i DK?

Der findes en fællesskandinavisk CFA-klub for S, N og DK.

Og for både CFA og TICA gælder det desuden at nogle opdrættere under FD også
har stamnavn i CFA og/eller TICA, således at de har mulighed for at registrere
deres katte og killinger i flere forbund. Det er helt "legalt" og kan bl.a.
være smart hvis man ofte eksporterer katte til opdrættere uden for FIFe, eller
hvis man ønsker at udstille sine katte i flere forbund.

> [...]
> Den eksisterer ikke længere vel? -Men kan man stadig støde på katte med
> deres stambog (hvornår eksisterede klubben)?

Det ved jeg slet ikke noget om, men jeg ville gerne vide det, så jeg håber at
en anden har svarene

Fra : marianne hellemose

Dato : 12-07-02 18:22

udbrydergruppen hmm det var i 98 jeg havde 3
manx-killinger som foster-killinger og deres opdrætter
var en af hoved-kræfterne bag, jeg tror at jeg har smidt
det materiale ud som de gav mig mig, men vil godt prøve at kigge efter det
hvis nogle vil vide mere

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : marianne hellemose

Dato : 12-07-02 18:48

ihh hvor er det godt at jeg har en flink stuepige der
har orden i tingene.........*GGG*

FDK Foreningen af Danske Katteejere
der er en liste med opdrættere der var/er med:

Alabamas -Manx
Big Bang -British shorthair
Goldenhouse -Siameser/OKH
Ulalume -Manx/Cymric
Ajo's -Manx/Cymric
Copenhagen -British shorthair

jeg har den liste fra '98 med navne og tlfnr. men synes
ikke at jeg vil offentliggøre den her, men er villig til at sende den privat
hvis du vil prøve at kontakte en af dem
for yderligere spørgsmål

Fra : marianne hellemose

Dato : 12-07-02 19:24

tillægs-oplysning: Kattemagasinet nr.3 i '99 i referat fra
forretningsudvalget, en notits om at der er ved at starte
en dansk TICA-afdeling, og at dem som melder sig ind
vil blive ekskluderet af de danske klubber

Fra : marianne hellemose

Dato : 12-07-02 19:28

sådan noget pjat at bilde jer ind, det er nr.6 december

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 12-07-02 21:04

> sådan noget pjat at bilde jer ind, det er nr.6 december

*G* sikke du "snakker" Marianne! *LOL* jeg troede først at der var gået koks
i min newsreader... da du havde postet 4 under hinanden (og med samme
forfatter)... Men opdagede heldigvis at det var fuld at interessant
information...

Er der nogen der ved hvordan det gik med TICA? blev det aldrig rigtig til
noget eller hvad??

MVH Mette

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 12-07-02 23:39

"Mette Frederiksen" <rollike@frederiksen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der ved hvordan det gik med TICA? blev det aldrig rigtig til
> noget eller hvad??

Der var vist et orienteringsmøde for at starte en dansk afdeling. Rygtet
siger at de FD medlemmer der mødte op blev ekskluderet af FD ?.

Niels
malgré-tout burmeser
http://dk.photos.yahoo.com/niels_k_jacobsen

Fra : Helle Andersen

Dato : 12-07-02 21:18

"Daisy" <miauv@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
eller
> hvis man ønsker at udstille sine katte i flere forbund.

Man kan ikke længere selv vælge, hvor man vil have registreret
killingerne. Er man medlem af en klub under FIFe, skal man registrere
sine killinger der. Det forhindrer dog ikke, at man stadig samtidigt kan
registrere sine killinger i CFA og/eller TICA. Jeg kan ikke huske,
hvornår det gælder fra.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Daisy

Dato : 13-07-02 12:24

Helle Andersen wrote:

> [...]
> sine killinger der. Det forhindrer dog ikke, at man stadig samtidigt kan
> registrere sine killinger i CFA og/eller TICA. Jeg kan ikke huske,

Har man ikke altid skullet registrere alle killinger i alle kuld hvis man er
medlem af en FIFe-klub? Det mener jeg da har været reglen så længe jeg kan
huske? Det jeg mente med at registrere i flere forbund, var ikke at man kunne
vælge mellem forbundene, men at man kunne vælge at registrere den samme
kat/killing flere forskellige steder - undskyld hvis det ikke var helt klart
formuleret

Fra : Helle Andersen

Dato : 13-07-02 13:03

> [...]
er
> medlem af en FIFe-klub? Det mener jeg da har været reglen så længe jeg kan

Jo, man kan ikke vælge kun at registrere nogle af killingerne, men man
har før kunnet indlade at helt registrere killingerne i FIFe, selvom man
var medlem af en klub under FIFe.

> Det jeg mente med at registrere i flere forbund, var ikke at man kunne
> vælge mellem forbundene, men at man kunne vælge at registrere den samme
> kat/killing flere forskellige steder

Ok, så misforstod jeg dig

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Camilla Scharff

Dato : 13-07-02 22:50

"Daisy" <miauv@sol.dk> skrev...
> [...]
> vælge mellem forbundene, men at man kunne vælge at registrere den samme
> kat/killing flere forskellige steder - undskyld hvis det ikke var helt

Nej, har man ikke altid skullet - men vi i Felis Danica har skullet de
sidste maaaaange år (kan ikke huske, hvornår det blev indført...) - i andre
lande, og under andre FIFe-forbund, har man imidlertid kunnet vælge, om man
ville registrere i FIFe eller CFA m.v., dette er dog ændret fra 1.1.2003 på
sidste FIFe-GF.

Mvh. Camilla

Fra : Camilla Scharff

Dato : 12-07-02 21:13

"Katrine Nederby" <katnederby@hotmail.com> skrev...
Det er godt at du er så aktiv, Katrine

> Og derfor et par spørgsmål, som jeg håber i kan hjælpe mig med at besvare:
> Findes der andre nævneværdige stambøger end FIFe, CFA, TICA og GCCF's?

Ja, masser - der er vældig mange IDP-klubber (independent) rundt omkring, og
så de store klubber i Australien og New Zealand m.fl.
De har selvfølgelig kun interesse, hvis man skal importere fra udlandet, for
jeg *tror* ikke, at der er danske medlemmer (boende i DK), der er medlemmer
af nogle af disse.

> [...]
> hverken FIFe, CFA eller TICA og har derfor deres egne stamtavler ?
> Findes der opdrættere under GCCF i DK eller ser man kun deres stamtavler i

Det har Camilla Baird vist svaret på

> Så vidt jeg kan se, findes der ingen klubber under TICA i DK (men i
> Tyskland, Frankrig, Italien, Belgien, Holland Portugal og Schweiz). Men vi
> har TICA opdrættere i DK alligevel ikke?

Det har Daisy svaret på - og jo, der findes indtil flere danske
TICA-registrerede opdrættere.

> Og hvad med CFA... Findes der nogle klubber eller opdrættere under CFA i
DK?

Der er masser af danske opdrættere i CFA - nogle er både i FD og CFA, og det
er der ingen problemer med - de skal bare trække FD-stamtavler på alle
killinger i alle kuld, og må ikke nøjes med CFA-registrering, heller ikke på
killinger, som skal til en CFA-ejer. Andre er ikke medlemmer af FD, og
derfor vil en killing/kat solgt fra en CFA-reg. opdrætter til en
FD-opdrætter skulle "importeres", uagtet at de bor 100 m fra hinanden....

> [...]
> Den eksisterer ikke længere vel? -Men kan man stadig støde på katte med
> deres stambog (hvornår eksisterede klubben)?

He - købte vist engang (10 år siden ca.) en kat fra en person, der var
medlem... vores første kat, en aby - vi afleverede den tilbage efter ca. 14
dage fordi den var meget bange og usikker hos os og lå under sengen i
*samtlige* 14 dage! Det er jeg vældig glad for i dag Det var nu en sød
kat...
Jeg er ikke helt klar over, om den pågældende opdrætter stadig er aktiv -
jeg tror det ikke. Jeg har ikke hørt noget fra den front i laaaang tid, så
jeg vil tro, at den er opløst?!

> [...]
> det er sandsynligt at støde på (og i hvilket omfang), når man er på udkig

Det er nok ikke relevant med andre end CFA og TICA - men da opdrætterne
tilknyttet disse organisationer ikke behøver at trække stamtavler på hele
kuldet, men kan nøjes med at få stamtavler på fx 1 killing, så er det ikke
sikkert, at man får stamtavle på killingen/katten, hvis man køber af en
sådan. Det fås typisk mod merbetaling...

> Håber i kan hjælpe

Håber vi sammenlagt kan give dig alle nødvendige oplysninger

Mvh. Camilla

Fra : Helle Andersen

Dato : 12-07-02 21:25

"Katrine Nederby" <katnederby@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Findes der andre nævneværdige stambøger end FIFe, CFA, TICA og GCCF's?

Som andre er inde på, tror jeg ikke, at du ehlt kan sammenstille CFA
oG TICA med GCCF. Ud over GCCF findes der også en del andre
uafhængige klubber. I Tyskland findes klubben RVDE, som faktisk
rigtig mange tyske opdrættere er medlem af. En del af disse klubber
er faktisk ikke klubber som vi kender FD, men blot et sted, hvor man
registrerer sine killinger og ikke noget, man som opdrætter er medlem
af.

> Så vidt jeg kan se, findes der ingen klubber under TICA i DK (men i
> Tyskland, Frankrig, Italien, Belgien, Holland Portugal og Schweiz). Men vi
> har TICA opdrættere i DK alligevel ikke?

Vi har i hvert fald mindst 1 opdrætter, som registrerer kuld i TICA.

> [...]
> det er sandsynligt at støde på (og i hvilket omfang), når man er på udkig

Jeg synes, at du burde lave et afsnit specielt om alle de hjemmelavede
"stamtavler" som byb'erne bruger og angive de specielle kendetegn,
som er ved en FD stamtavle og gerne med billeder.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Katrine Nederby

Dato : 15-07-02 01:41

Hej alle.

Tak for jeres svar

Jeg har ikke lige haft tid til at gøre mere ved min artikel i denne weekend,
men den skal nok blive færdig (incl. billeder). -Og så vil jeg måske lige
bede jer kigge på den igen for at være på den sikre side -Og der dukker
garanteret også flere nysgerrige spørgsmål op. Jeg vil jo gerne vide, hvad
jeg "taler" om

Mange hilsner
Katrine.