MS Windows
briani 27239
Starte dosprogram fra XP boot
Fra : Edmund

Dato : 11-07-02 19:32

Hvordan får jeg dos til at starte fra XP bootmenu.

Jeg prøvede at overføre command.com fra startdiskette til c:
og skrev default=C:\ i boot.ini.
Så starter den ligesom en diskette unden systemfilser

Mvh Edmund

Fra : Madsen

Dato : 11-07-02 19:38

Edmund skrev:

> Hvordan får jeg dos til at starte fra XP bootmenu.

Der er ikke DOS i XP. Hvis du vil have DOS ind i bootmenuen må du
installere DOS på en separat partition. Se evt. Bjarnes forslag her:
http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/xptips/

Madsen.

Fra : Ole C

Dato : 11-07-02 20:23

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev blandt andet:

> Der er ikke DOS i XP.

Næh, - det mener jeg da heller ikke, men ikke desto mindre får man hvad
XP selv kalder en "MS-DOS-prompt", hvis man skriver "command.com" i
"Run/Kør".
Men det er vel noget DOS-emulering - eller hvad?

vh
Ole C

Fra : Madsen

Dato : 11-07-02 20:36

Ole C skrev:

> Men det er vel noget DOS-emulering - eller hvad?

Ja, det er kun DOS-emulering, men det kan du måske klare dig med?
Hvis det er tilfældet så kan du evt. installere "recovery-console"
eller genoprettelseskonsollet på dansk. Det kommer der nemlig et
ekstra punkt i bootmenuen når man gør, som Bjarne forresten også
nævner noget om på siden.

http://support.microsoft.com/search/preview.aspx?scid=kb;en-us;Q307654

Madsen.

Fra : Ole C

Dato : 11-07-02 20:45

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev blandt andet:

> Ja, det er kun DOS-emulering, men det kan du måske klare dig med?

Ja, det er altså ikke noget jeg har brug for - ikke pt. i hvert fald.
Jeg blev bare nysgerrig da jeg så Edmunds post - og derefter så at der
faktisk ligger en command.com i XP.

vh
Ole C

Fra : Edmund

Dato : 11-07-02 22:25

"Ole C" <olec@fjerndettetdcadsl.dk> wrote

Det er en dos opstart jeg er ude efter, i stedet for at smække en
start diskette i a drevet.

Jeg ser lige hvad Bjarne skriver

Mvh Edmund

Fra : Edmund

Dato : 12-07-02 14:32

"Edmund" <edm@os.invalid> wrote
> Det er en dos opstart jeg er ude efter, i stedet for at smække en
> start diskette i a drevet.
>
> Jeg ser lige hvad Bjarne skriver.

Tak for linket det var lige på kornet.

Jeg fik det til at virke, men det var en ordentlig omgang, især fordi,
jeg ville beholde min XP og ikke instalere forfra som Bjarne skriver.

Jeg formaterede med format C:/S, så boot til XP Recovery consol.
Disse 3 filer: NTLDR, NTDETECT.COM og BOOTSECT.DOS
kunne jeg ikke få Recovery til at lave. jeg havde dem heldigvis på
et Ghostimage med Win98 og XP´s bootfiler

NTLDR, NTDETECT.COM burde Recovery vel kunne lave, men hvordan.

Og så var der en masse andet bøvl, idet jeg kun havde en
opstarts diskette som styresystem.

Mvh Edmund

Fra : Madsen

Dato : 11-07-02 20:52

Ole C skrev:

> Ja, det er altså ikke noget jeg har brug for - ikke pt. i hvert fald.

Sorry. Jeg troede faktisk det var Edmund jeg svarede.
Sådan går det når hjernen dugger.

Madsen.