Hjælp ønskes
Fra : marianne hellemose

Dato : 11-07-02 18:07

Hej alle
ja jeg "cykler" stadig rundt i Breth-sagen, er der nogen af jer der kunne
tænke sig at "hjælpe" ved at prøve at
få opklaret nogle spørgsmål i "jurist-gruppen"

jeg kan desværre ikke finde "dyrlæge-løftet" nogle steder,
det kunne jeg virkelig godt bruge.

Så har jeg lige nærlæst dyreværns-loven, og hæftet mig
ved et par paragraffer bl.a. kapitel 1 stk. 1
>Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte,
lidelse, angst, varigt men og væsenlig
ulempe>

Det mener jeg helt klart at han har overtrådt.

I kapitel 4, paragraf 21 står der
>Behandles dyr uforsvarligt, kan ppolitimesteren(politidirektøren) give den
ansvarlige pålæg om dyrets
behandling, >

At dyrene er behandlet uforsvarligt er der vist ikke tvivl
om.

I kapitel 8 paragraf 28 står der.
>Den, som ved overanstrengelse,vanrøgt eller på anden måde behandler dyr
uforsvarligt, straffes med bøde, hæfte
eller fængsel indtil et år.<

Det jeg meget gerne vil vide er om jeg med dyreværns-
loven og avisartiklerne i hånden kan gå til politiet og
melde ham for overtrædelse af de love selvom jeg ikke er
personlig indvolveret.

Jeg vil nu sende samme mail som jeg har sendt til alle andre til
fødevareministeriet, justitsministeriet og dyre-etisk råd.

jeg ringede til journalisten, men hun var der ikke så jeg har lagt mit
tlf.nr til hende

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Helle Knudsen

Dato : 11-07-02 18:54

Hej Marianne

Kender du siden www.netjurist.dk , de er meget kompetente og svarer
ihvertfald indenfor et døgn.. Jeg har selv fået hjælp af dem.. dog vedr.
noget helt andet... men mon ikke de ved noget om dyrlæge-løftet også..

Hilsen Helle Knudsen

Fra : goofy

Dato : 11-07-02 19:10

hej Marianne
"> ja jeg "cykler" stadig rundt i Breth-sagen, er der nogen af jer der kunne
> tænke sig at "hjælpe" ved at prøve at
Jeg har i tidligere indlæg skrevet at jeg har lagt det op på
dk.videnskab.jura
desuden har jeg også skrevet i tidligere indlæg at jeg har sendt spørgsmålet
til " familieadvokaterne" via Opasia og at jeg normalt for svar ca. 2-5 dage
derefter, måske længere nu da der er ferie og i mit sidste indlæg under din
tidligere tråd tilbyder jeg at jeg vil hjælpe dig
Så skriv blot og vil gerne gøre et stykke arbejde, således at dette ikke "
løber" ud i sandet.

Med venlig hilsen
Steen Vinbæk
vinbaek@oncable.dk

Fra : marianne hellemose

Dato : 11-07-02 19:51

Hej Steen
Du er nu en engel, ja jeg er også nervøs for at det
lige pludseligt bliver "kedeligt" at hører om ham, men
jeg kan simpelthen ikke slippe det, han skal IKKE
få lov "at dø i synden" jeg ved ikke om du har hørt om ham
"dyre-sheriffen" fra Alle Dyrs Ret, han har ingen
mailadr. så jeg har lige skrevet et brev til ham med div. artikler.
Han er mest kendt for sine "utraditionelle" metoder og
evne til at råbe højt og komme i medierne, så det slog
mig at han ville være den rigtige også at indvolvere i
dette her. Jeg vil afvente spændt på svar fra "dem"
der ved noget om det.

Fra : Per Gade

Dato : 11-07-02 20:18

"marianne hellemose" <hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk> skrev
> [...]
> evne til at råbe højt og komme i medierne, så det slog
> mig at han ville være den rigtige også at indvolvere i

Det er måske ikke den bedste ide. Journalister, der kender ham, tager ham
ikke særlig alvorligt.
Men så er det til gengæld fint, at det lykkedes at få skabt interesse på
Østjyllands Radio.

Mvh. Else.

Fra : goofy

Dato : 11-07-02 22:51

Hej Marianne
Jeg stillede følgende spørgsmål

Af Steen Vinbæk, den 11.07.2002

Jeg vil gerne lave en hadeside om en bestemt dyrlæge.
Hadesiden skal bestå af div. avisartikler jeg kan finde. Forudsat at jeg får
avisens tilladelse til offentliggørelse
er det så lovligt?
kan jeg evt. retsforfølges hvis det viser sig at det avisen skrev ikke var
sandt?
Er der evt. andre "ting" jeg skal passe på?

Fik følgende svar

Af Klaus Frederiksen, den 12.07.2002

Du skal have avisernes tilladelse til at bruge deres materiale.
Du kan ikke retsforfølges for selve indholdet af andre mediers artikler. Du
er dog ansvarlig for den kontekst materialet bringes i og for de
kommentarer, du knytter til dem.
Du må med ande ord gerne kritisere dyrlægen, men du kan straffes, hvis du
ikke kan bevise at det du skriver er sandt.
Presseetisk bør du lade dyrlægen have en mulighed for at forsvare sig på dit
nye medie. Ellers kan du få en sag på halsen i pressenævnet.

Fra : marianne hellemose

Dato : 12-07-02 03:48

Hej Steen
Det lyder rigtig fint, så vil jeg maile aviserne og bede om tilladelse til
at bruge deres materiale

Fra : goofy

Dato : 11-07-02 19:51

Hej Marianne

> ja jeg "cykler" stadig rundt i Breth-sagen, er der nogen af jer der kunne
> tænke sig at "hjælpe" ved at prøve at
> få opklaret nogle spørgsmål i "jurist-gruppen"

Spørgsmål sendt til www.netjurist.dk

Steen