|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Vi betaler sky høje priser Fra : Jan Rasmussen
 | 
 Dato :  11-07-02 17:46
 | 
 |  | 
 
            Hej Gruppe
 At sejlads er en dyr hobbe, når man skal ind i en bådtilbehørs butik er
 ingen nyhed. Jeg var i færd med at søge noget tætningsmasse og Sikaflex er
 ofte det man anbefaler i butikkerne, og det er ikke helt billigt.
 Men hvor meget finder vi os i. Jeg faldt over følgende link:
 Claus V Hansen
http://www.shop.cvh.dk/group_nautisk.asp?group=110&page=2 Muheco
http://www.muheco.dk/show_cat.asp?parent=154 Sikaflex 252 Hvid 310ml. sælges af Claus V. Hansen for 172 D.kr.
 Sikaflex 252 Hvid 300ml sælges af Muheco for 85 D.kr.
 Altså en difference på 87 Kr. at spare... hvor meget bliver vi så taget ved
 R..... på alle de andre produkter vi køber?
 Jeg mener avancerne er for høje, og "Vi" bådfolket bør markere os så vi får
 nogle mere realle priser på hyllerne.
 De bedste hilsner
 JR
            
             |  |  | 
  Ole (11-07-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ole
 | 
 Dato :  11-07-02 18:42
 | 
 |  | 
 
            Jeg fandt lige dette special-tilbud:
http://www.baekkeskov-baade.dk/page17.html Plastimo's Iris 100 pejlekompas til 648 kr.
 Da jeg ringede til forretningen fik jeg at vide det drejede sig om modellen
 UDEN lys.
 Nautisk Udstyrs listepris er 598 kr.
 Så nu du taler om at tage folk i R....!
 Hilsen Ole
            
             |  |  | 
  Rasmus Hayseed (12-07-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rasmus Hayseed
 | 
 Dato :  12-07-02 00:37
 | 
 |  | 
 "Jan Rasmussen" <jr@vejen-net.dk> wrote in message
 news:XDiX8.9338$j54.182138986@news.orangenet.dk...
 > Hej Gruppe
 
 --- snip ---
 
 > Sikaflex 252 Hvid 310ml. sælges af Claus V. Hansen for 172 D.kr.
 >
 > Sikaflex 252 Hvid 300ml sælges af Muheco for 85 D.kr.
 >
 > Altså en difference på 87 Kr. at spare... hvor meget bliver vi så taget
 ved
 > R..... på alle de andre produkter vi køber?
 >
 > Jeg mener avancerne er for høje, og "Vi" bådfolket bør markere os så vi
 får
 > nogle mere realle priser på hyllerne.
 
 Sådan er det med bådudstyr - vores hobby bliver opfattet som "luksushobby"
 og derfor bliver priserne pumpet opefter. Dertil er Danmark et lille land
 hvor det er nemt at skabe en "fælles forståelse" hvad angår prisniveau, og
 så er der alt det p*s med importører der får lov til at nægte at sælge til
 kunder såfremt man ikke overholder mindstepriser - hvis du prøver den slags
 i f.eks. England går der ikke lang tid før du får kontant smæk af
 myndighederne.
 
 Man kan forsøge at købe på tværs af brancherne, som du selv har nævnt: en
 del af det vi har om læ kan også skaffes til campingvogne til en lidt anden
 pris, men det er ikke alt.
 
 Til gengæld kan man få en havneplads her i DK hvor huslejen er omkring en
 10.del af hvad man betaler i f.eks. England.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Claus Tersgov (12-07-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Tersgov
 | 
 Dato :  12-07-02 23:27
 | 
 |  | 
 "Rasmus Hayseed" <mickey@mouse.com> skrev i en meddelelse news:agl4nn$2i98$
 
 >
 > > Sikaflex 252 Hvid 310ml. sælges af Claus V. Hansen for 172 D.kr.
 > > Sikaflex 252 Hvid 300ml sælges af Muheco for 85 D.kr.
 > > Jeg mener avancerne er for høje, og "Vi" bådfolket bør markere os så vi
 > får nogle mere realle priser på hyllerne.
 >
 > Sådan er det med bådudstyr - vores hobby bliver opfattet som "luksushobby"
 > og derfor bliver priserne pumpet opefter. Dertil er Danmark et lille land
 > hvor det er nemt at skabe en "fælles forståelse" hvad angår prisniveau, og
 > så er der alt det p*s med importører der får lov til at nægte at sælge til
 > kunder såfremt man ikke overholder mindstepriser - hvis du prøver den
 slags
 > i f.eks. England går der ikke lang tid før du får kontant smæk af
 > myndighederne.
 
 Der er også en anden vinkel på sagen. Vi danskere er meget forkælede hvad
 angår service; vil vil ikke vente flere dage på, at een eller anden dims
 skal bestilles hjem. En bådudstyrs forretning er derfor nødt til at have et
 stort lager, hvilket kræver en ikke ubetydelig kapital.
 
 Samtidig har en udstyrsforretning, som ikke er lagerførende stort set ikke
 en chance, da folk ellers går andre steder hen, simpelthen fordi de ikke vil
 vente.
 
 En moderne udstyrs forretning har antageligvis et lager på ca kr. 3-4
 millioner, og det er ikke helt billigt at forrente...
 
 Tænk bare på, hvornår du/ I sidst har handlet i en forretning, hvor
 fugemasse og grundmaling skulle bestilles hjem.... det gider man ikke to
 gange.
 
 Claus
 
 
 
 
 |  |  | 
   Fly (13-07-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Fly
 | 
 Dato :  13-07-02 14:06
 | 
 |  | 
 
            "Claus Tersgov" skrev:
 Tænk bare på, hvornår du/ I sidst har handlet i en forretning, hvor
 fugemasse og grundmaling skulle bestilles hjem.... det gider man ikke to
 gange.
 -----------------------------
 Du har fuldstændig ret Claus, men der er jo også forskel på hvor meget man
 _behøver_ at lægge på lager. Fe.sk. kunne jeg godt affinde mig med at hvis
 man f.eks. skulle bruge mere en én lille dåse bundmaling, så skulle man
 bestille den først. Det er sikkert svært at styre, men hvor tit er det lige
 at vi kommer forbi båden, og pludselig tænker:
 "Jeg tror jeg lige vil bundmale, og det skal være nu!"
 Personligt har jeg da brugt en del tid på at gøre både KLAR til at blive
 bundmalet, finde ud af hvilken malingstype jeg ville bruge o.s.v. Dermed
 kunne jeg sagtens leve med at ringe derned og bestille de mængder jeg skal
 bruge. Ligesom når man bestiller pizza     Jeg er vant til at handle i en meget velassorteret udstyrsforretning, og jeg
 er ikke gået forgæves. Nogle gange er jeg da gået ud igen, hvis jeg er
 blevet præsenteret for en tårnhøj pris. Jeg er i tidernes morgen udlært
 håndværker, og har naturligvis en ide om hvad tingene må koste, og f.eks.
 fugemasse som nævnt i denne tråd er de rene overpriser!
 Vi skal som kunder da betale forrentningen af de mange redningsveste, GPS'er
 o.s.v. en forhandler har på hylden. Man kan så spørge, om det er strengt
 nødvendigt at der er 4 af hver størrelse på bøjlestangen. Skal en familie
 have nye redningsveste er det vel OK at tage ned i forretningen, hvor der
 hænger én af hver størrelse, som er pakket ud og dermed kan prøves i
 vildskab og få sorte fingre på stoffet o.s.v. Forhandleren kan så have én ny
 og indpakket af hver størrelse - for en redningsvest kan jo gå i stykker.
 Jeg har lidt svært ved at vide, hvilken holdning jeg skal have til disse
 ting, da jeg jo gerne vil have det jeg kommer efter, men vil absolut heller
 ikke betale over dobbelt pris for en tube fugemasse!
 --
 Peter Fly
 (Please move the monkey from my address)
            
             |  |  | 
    Claus Tersgov (13-07-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Tersgov
 | 
 Dato :  13-07-02 16:15
 | 
 |  | 
 "Fly" <flyMONKEY@mad.dk> skrev i en meddelelse news:agp8to$1pp8
 
 > Vi skal som kunder da betale forrentningen af de mange redningsveste,
 GPS'er
 > o.s.v. en forhandler har på hylden. Man kan så spørge, om det er strengt
 > nødvendigt at der er 4 af hver størrelse på bøjlestangen. Skal en familie
 > have nye redningsveste er det vel OK at tage ned i forretningen, hvor der
 > hænger én af hver størrelse, som er pakket ud og dermed kan prøves i
 > vildskab og få sorte fingre på stoffet o.s.v. Forhandleren kan så have én
 ny
 > og indpakket af hver størrelse - for en redningsvest kan jo gå i stykker.
 
 En forretning, der ikke er lagerførende har ingen omsætning. Tonsvis af folk
 har prøvet at åbne butikker med et lille lager, og de er lukket igen, uanset
 branche. Danskerne gider det bare ikke, derfor er f.eks. netbutikker langt
 bagud i danmark i forhold til udlandet.
 
 Når man laver båd, vil jeg påstå, at for den almindelige bådejer er langt de
 fleste indkøb ikke planlagt. Dels fordi, man ikke lige havde regnet med at
 bruge så meget af en given dims, og dels fordi, at nu havde man lige en
 eftermiddag til at gøre det i.
 
 Men vi er enige i, at priserne er for høje, men det gælder næsten alle varer
 i danmark. Konkurencen er for lille og priserne er ofte dikteret af
 producent eller importør eller endog aftalt på forhånd, de handlende i
 mellem.
 
 Det er prisen for at bo i et lille land...
 
 Claus
 
 
 
 
 |  |  | 
     Jan Rasmussen (13-07-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan Rasmussen
 | 
 Dato :  13-07-02 20:54
 | 
 |  | Claus... du har ikke helt ret i din antagelse, begrebet postordre virksomhed
 har eksisteret i Danmark i mange år, og lever endnu i bedste vel. så at folk
 ikke gider vente for at få varen til den korrekte pris passer ikke.
 
 Det er korrekt at det koster at have lokaler, husleje, lys varme, gager,
 forrentning af varelager etc. men den problematik har alle butikker jo, så
 jeg mener mere at priserne er styret af mangel på konkurrence,
 Karteldannelse, eller ganske enkelt styret af leverandøren.
 
 Kigger vi på elektronik udstyr som f.eks. GPS som efterhånden kan købes på
 ethvert gadehjørne, så er det stortset dagspriser de bliver handlet til,
 netop fordi konkurrencen er så meget større...
 
 Lidt stof til eftertanke
 
 De bedste hilsner
 JR
 
 
 "Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:agpg6i$220j$1@news.cybercity.dk...
 >
 > "Fly" <flyMONKEY@mad.dk> skrev i en meddelelse news:agp8to$1pp8
 >
 > > Vi skal som kunder da betale forrentningen af de mange redningsveste,
 > GPS'er
 > > o.s.v. en forhandler har på hylden. Man kan så spørge, om det er strengt
 > > nødvendigt at der er 4 af hver størrelse på bøjlestangen. Skal en
 familie
 > > have nye redningsveste er det vel OK at tage ned i forretningen, hvor
 der
 > > hænger én af hver størrelse, som er pakket ud og dermed kan prøves i
 > > vildskab og få sorte fingre på stoffet o.s.v. Forhandleren kan så have
 én
 > ny
 > > og indpakket af hver størrelse - for en redningsvest kan jo gå i
 stykker.
 >
 > En forretning, der ikke er lagerførende har ingen omsætning. Tonsvis af
 folk
 > har prøvet at åbne butikker med et lille lager, og de er lukket igen,
 uanset
 > branche. Danskerne gider det bare ikke, derfor er f.eks. netbutikker langt
 > bagud i danmark i forhold til udlandet.
 >
 > Når man laver båd, vil jeg påstå, at for den almindelige bådejer er langt
 de
 > fleste indkøb ikke planlagt. Dels fordi, man ikke lige havde regnet med at
 > bruge så meget af en given dims, og dels fordi, at nu havde man lige en
 > eftermiddag til at gøre det i.
 >
 > Men vi er enige i, at priserne er for høje, men det gælder næsten alle
 varer
 > i danmark. Konkurencen er for lille og priserne er ofte dikteret af
 > producent eller importør eller endog aftalt på forhånd, de handlende i
 > mellem.
 >
 > Det er prisen for at bo i et lille land...
 >
 > Claus
 >
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
      Claus Tersgov (16-07-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Tersgov
 | 
 Dato :  16-07-02 15:59
 | 
 |  | 
 "Jan Rasmussen" <jr@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse news:nK0Y8.9479$%
 
 > Claus... du har ikke helt ret i din antagelse, begrebet postordre
 virksomhed
 > har eksisteret i Danmark i mange år, og lever endnu i bedste vel. så at
 folk
 > ikke gider vente for at få varen til den korrekte pris passer ikke.
 
 Hvad er det for en slags postordre virksomhed?
 
 Billig parfume, fup obligationer, restsalg af billigbøger, tupperware og
 røngten briller!
 
 Den eneste seriøse, store postordre virksomhed i danmark er Harald Nyborg,
 som sjovt nok de seneste par år har måttet udvidet sine varehuse, netop
 fordi, de ikke solgte nok pr. post.
 
 Mange troede, at udbredelsen af internettet ville blive et stort gennembrud
 for E-handel i danmark, men det udeblev og mange butikker gik ned med et
 brag. Husk især på bogbranchens stort anlagte tiltag, Saxil (eller noget i
 den retning).
 
 Computerbranchen forsøger sig nu med postordre, men mange lukker efter kort
 tid pga. manglende omsætning. Regeringen indførte endda en lov, som giver 14
 dages ubetinget fortrydelsesret, som dog ikke har hjulpet stort.
 
 Kan du give et eksempel på en seriøs og velassorteret postordrevirksomhed i
 danmark, som udelukkende sælger pr. postordre?
 
 Claus
 
 
 
 
 |  |  | 
       Rasmus Hayseed (16-07-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rasmus Hayseed
 | 
 Dato :  16-07-02 17:55
 | 
 |  | 
 "Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> wrote in message
 news:ah1ce6$3a3$1@news.cybercity.dk...
 >
 > "Jan Rasmussen" <jr@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse news:nK0Y8.9479$%
 
 --- snip ---
 
 > Kan du give et eksempel på en seriøs og velassorteret postordrevirksomhed
 i
 > danmark, som udelukkende sælger pr. postordre?
 
 Ja - PBS! De får mine penge og jeg får et brev, en gang om måneden :)
 
 Du har fuldkommen ret, Claus: der er ingen tradition for postordre. Til
 gengæld var der engang en tradition der hed "Brugsuddeleren", hvor man kunne
 bestille varer der siden blev tilsendt, men det er noget hetl andet nu...
 
 
 
 
 |  |  | 
        Claus Tersgov (16-07-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Tersgov
 | 
 Dato :  16-07-02 20:27
 | 
 |  | 
 "Rasmus Hayseed" <mickey@mouse.com> skrev i en meddelelse
 > Du har fuldkommen ret, Claus: der er ingen tradition for postordre. Til
 > gengæld var der engang en tradition der hed "Brugsuddeleren", hvor man
 kunne
 > bestille varer der siden blev tilsendt, men det er noget hetl andet nu...
 I øverste linie vil jeg ikke modsige dig    Der var osse en gang, hvor der fandtes rigtige isenkræmmere. Jeg kan fra min
 barndom huske den gamle L. V. Ericsen på nørrebro (ja, CF, jeg er en
 "nørrebrobisse"     )
 som havde alle mulige og umulige dimser..
 I dag kan man kun købe lokumsbrædder og plastikjuletræ hos isenkræmmeren..
 Claus
            
             |  |  | 
       Jan Rasmussen (16-07-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan Rasmussen
 | 
 Dato :  16-07-02 13:56
 | 
 |  | 
 
            Hej Claus
 Ja, naturligvis kan jeg give dig et eksempel på en seriøs post ordre
 virksomhed.
 se f.eks. http://www.topdane.dk Kan du forklare din antiparti mod denne form for handel?
 Klip>>>>>
 >
 > Hvad er det for en slags postordre virksomhed?
 >
 >
 > Kan du give et eksempel på en seriøs og velassorteret postordrevirksomhed
 i
 > danmark, som udelukkende sælger pr. postordre?
 >
 > Claus
 >
 >
            
             |  |  | 
        Claus Tersgov (17-07-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Tersgov
 | 
 Dato :  17-07-02 01:03
 | 
 |  | 
 "Jan Rasmussen" <jr@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse news:7B%Y8.9943$
 > Ja, naturligvis kan jeg give dig et eksempel på en seriøs post ordre
 > virksomhed.
 > se f.eks. http://www.topdane.dk Vil du påstå, at det er en velassorteret postordrevirksomhed?! Bemærk at jeg
 skrev seriøs og velassorteret virksomhed, som udelukkende drev postordre.
 Jeg tvivler ikke på, at topdane er seriøse, men det er ikke noget desideret
 postordre firma, men blot et almindeligt handelsfirma, som dels er på nettet
 af konkurencemæssige årsager, og som dels sender deres varer... der er næppe
 mange, som køber motorbåde til en halv million via postordre...
 > Kan du forklare din antiparti mod denne form for handel?
 Jeg har ingen antipati mod postordre, jeg konstanterer blot, at postordre
 aldrig har været nogen succes i danmark, og at det næppe bliver det, dels
 pga landets størrelse og dels pga. danskernes indkøbsvaner.
 Danskerne, derimod, har generelt antiparti mod postordresalg, som bunder i,
 at mange af de fupfirmaer, som gennem tiden er dukket op, var dybt useriøse,
 og det er er netop det problem, nye postordre firmaer kæmper med i dag.
 At der så samtidig kun er ca. 40.000 bådejere i danmark gør, at markedet for
 salg af bådudstyr er så lille, at det næppe bliver rentabelt at sælge pr.
 postordre.
 Den store tyske kæde af marineudstyr (kan selvfølgelig ikke huske navnet
 lige nu) forsøgte et salgsfremstød i starten af ´90 erne med danske sælgere,
 danske telefonarbejdere, og troede, at de kunne erobre en betydelig
 markedsandel i danmark..
 De købte navne på danske sejlere og bådejere og sendte kataloger rundt. Det
 stoppede endog forholdsvis hurtigt, og hvorfor mon? De ku' ikke sælge en
 brik..
 Næste gang, du kommer ind i en bådudstyrs butik, så prøv at lægge mærke til,
 hvor lang tid ekspeditionerne tager. Langt de fleste ekspeditioner tager
 meget lang tid, fordi folk skal have meget rådgivning, hvilket er typisk for
 bådudstyr.
 Du kan ikke give mig eet eneste eksempel på et rigtigt, velanset postordre
 firma som fører et bredt varesortiment.. Hvad tror du grunden er til det?
 Der findes masser af store, udenlandske og europæiske postordrefirmaer som
 har kapacitet, lager, organisation og logistik til at kunne etablerer sig på
 det danske marked. Der er distributionsvirksomheder og centrallagre overalt
 i europa, så en hvilken som helst vare kan være fremme fra ordreafgivelse
 til levering på 24 timer..
 Hvad er mon grunden til, at de holder sig væk??
 Mon ikke, at der er flere af den slags firmaer, som har fået lavet
 markedsanalyser og konkluderet, at de ikke kunnne tjene penge i danmark?
 Claus
            
             |  |  | 
       Peter Ingsø Laursen (17-07-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Ingsø Laursen
 | 
 Dato :  17-07-02 00:16
 | 
 |  | 
 "Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:ah1ce6$3a3$1@news.cybercity.dk...
 > Kan du give et eksempel på en seriøs og velassorteret postordrevirksomhed
 i
 > danmark, som udelukkende sælger pr. postordre?
 Vi danskere er nu også lidt sære!
 Vore brødre og søstre i Sverige er helt pjattede med postordre og har været
 det i mange år. Online-handlen kører vist også fint!
 Meget handler nok om indgroede vaner og -kultur. Personligt har jeg ikke
 noget imod at spare ca 1000,- på et kombineret log/lod-instrument ved at
 købe det i Tyskland. Hvilket forhandlerled der får de penge ved salg i
 Danmark, ved jeg ikke, men min "tusse" får de ikke    mvh,
 Peter Ingsø Laursen
            
             |  |  | 
        Claus Tersgov (17-07-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Tersgov
 | 
 Dato :  17-07-02 01:24
 | 
 |  | 
 "Peter Ingsø Laursen" <peter_il@*NOSPAM*e-box.dk> skrev i en meddelelse
 
 > Vi danskere er nu også lidt sære!
 > Vore brødre og søstre i Sverige er helt pjattede med postordre og har
 været
 > det i mange år. Online-handlen kører vist også fint!
 > Meget handler nok om indgroede vaner og -kultur. Personligt har jeg ikke
 
 Det handler også om afstande, danmark er et lille land, og ingen steder er
 der langt til en velassorteret butik eller indkøbscenter. I USA og f.eks.
 Australien er postordre endog meget udbredt, ganske enkelt fordi, folk ikke
 har noget alternativ.
 
 Claus
 
 
 
 
 |  |  | 
        Claus Tersgov (17-07-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Tersgov
 | 
 Dato :  17-07-02 01:37
 | 
 |  | 
 "Peter Ingsø Laursen" <peter_il@*NOSPAM*e-box.dk> skrev i en meddelelse
 > noget imod at spare ca 1000,- på et kombineret log/lod-instrument ved at
 > købe det i Tyskland. Hvilket forhandlerled der får de penge ved salg i
 > Danmark, ved jeg ikke, men min "tusse" får de ikke    En del er naturligvis momsen, en anden grund er, at der er mange flere
 tyskere til at købe instrumenter og dermed et langt større marked med deraf
 følgende indkøbsfordele.
 Et marked på 40.000 bådejere er så lidt, at det helt naturligt ikke kan
 undgå at få indflydelse på priserne..
 Selv hvis een ud af hundrede bådejere købte en ny log _hvert_  eneste år,
 giver det kun et salg på firehundrede instrumenter pro anno...
 Og hvis hver tiende sejler købte en ny log hver femte år, giver det stadig
 kun et gennemsnitligt salg på  800 instrumenter pro anno....
 Det sætter priserne lidt i perspektiv.. Hvor tit skifter du f.eks. selv din
 log ud?
 Claus
            
             |  |  | 
         Peter Ingsø Laursen (17-07-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Ingsø Laursen
 | 
 Dato :  17-07-02 09:42
 | 
 |  | 
 
            "Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:ah2e8m$1ia9$1@news.cybercity.dk...
 > En del er naturligvis momsen, en anden grund er, at der er mange flere
 > tyskere til at købe instrumenter og dermed et langt større marked med
 deraf
 > følgende indkøbsfordele.
 Det er klart, at momsen samt markedets størelse betyder noget. Det
 instrument, jeg kan spare ca. 1000,- på, er det kombinerede log/lod, Nasa
 Clipper Duet. I DK er listeprisen 3325,- hos "Nautisk udstyr", hvor det kan
 fås for 245 Euro = 1837 kroner https://www.schwenckner.de  Det er NÆSTEN
 dobbelt pris i Danmark! Skulle instrumentet evt. fejle, sender jeg det bare
 til Tyskland i en Taxa og får det repareret    Skal vi gøre os forhåbninger om at presse priserne lidt her til lands (ikke
 bare fsva. bådudstyr), så må vi til at handle hos naboerne, hvis de er
 markant billigere! Det er vel også tanken med det indre marked?
 mvh, Peter Ingsø Laursen
 PS. Vedr. postordre/rene internetfirmaer så glemmer du hele "Business to
 Business"-verden. Her går det mange steder rigtigt godt med handel i rene
 netbutikker. F.eks. i IT-branchen!
            
             |  |  | 
          Claus Tersgov (17-07-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Tersgov
 | 
 Dato :  17-07-02 14:43
 | 
 |  | 
 
 "Peter Ingsø Laursen" <peter_il@*NOSPAM*e-box.dk> skrev i en meddelelse
 
 > Skal vi gøre os forhåbninger om at presse priserne lidt her til lands
 (ikke
 > bare fsva. bådudstyr), så må vi til at handle hos naboerne, hvis de er
 > markant billigere! Det er vel også tanken med det indre marked?
 
 Jamen, det hjælper ikke en brik, desværre.. Den danske forhandler får ikke
 bedre indkøbsbetingelser af, at du handler i et andet land,  nærmere det
 modsatte.
 
 Producenten af varen er da ligeglad med, om du køber varen i danmark eller i
 tyskland, bare han får solgt sin vare.
 
 Claus
 
 > PS. Vedr. postordre/rene internetfirmaer så glemmer du hele "Business to
 > Business"-verden. Her går det mange steder rigtigt godt med handel i rene
 > netbutikker. F.eks. i IT-branchen!
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
           Peter Ingsø Laursen (18-07-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Ingsø Laursen
 | 
 Dato :  18-07-02 22:27
 | 
 |  | 
 "Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:ah3saf$304v$1@news.cybercity.dk...
 > Producenten af varen er da ligeglad med, om du køber varen i danmark eller
 i
 > tyskland, bare han får solgt sin vare.
 Mnjaa, men HVIS avancen er markant højere i DK, kunne det være, det hjalp.
 Nå, men i morgen smutter jeg lige ud i Harald Nyborg. Der har de en 220 ->
 12 v Mobitronic konverter til 198,-. Den koster vist 575,- hos Claus V. Det
 nævner jeg ikke som et argument - mere som en kombination af et "a propos"
 og en serviceoplysning    mvh,
 Peter Ingsø Laursen
            
             |  |  | 
           Jan Rasmussen (21-07-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan Rasmussen
 | 
 Dato :  21-07-02 23:04
 | 
 |  | Claus, i grunden interesserer det mig ikke ret meget hvilke forhold og
 problemer Danske bådudstyrs forretninger lever under, eller hvor svært de
 måtte have det.
 
 Når jeg skal handle udstyr er jeg interesseret i at få det så billigt som
 muligt, sådan er verden nu engang skruet sammen, Jeg ved ikke om du har
 aktier eller lign. i danske butikker, eller om du har anden interesse for
 lobbyisme inden for denne branche.
 
 Endvidere ser jeg her på nettet en større og større interesser for link til
 udenlandske butikker, og folk mere og mere handler gennem disse, Det er
 korrekt at det ikke fremmers de danske butikker, men sådan er konkurrence nu
 engang, enten er man med, eller også knækker de halsen.
 
 Jeg har nu flere gange oplevet ikke at kunne få rabat, men når jeg så har
 præsenteret den lokale forhandler, for et andet tilbud, har han
 ligepludselig godt kunne matche disse priser alligevel...
 
 Hvad angår servicen i mange butikker, har jeg ofte oplevet at få direkte
 forkert information om mange ting.
 
 Så for mig er postordre eller nethandel ingen hindring. alt den stund der er
 penge at spare...  og så skal vi lige komme ihu, at Levis lige er blevet
 dømt til at betale en bøde for at have tvunget sine forhandlere til at sælge
 varene til en fastsat pris... måske der bliver ryddet op i den form for
 aftaler de kommende år...
 
 "Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:ah3saf$304v$1@news.cybercity.dk...
 >
 >
 > "Peter Ingsø Laursen" <peter_il@*NOSPAM*e-box.dk> skrev i en meddelelse
 >
 > > Skal vi gøre os forhåbninger om at presse priserne lidt her til lands
 > (ikke
 > > bare fsva. bådudstyr), så må vi til at handle hos naboerne, hvis de er
 > > markant billigere! Det er vel også tanken med det indre marked?
 >
 > Jamen, det hjælper ikke en brik, desværre.. Den danske forhandler får ikke
 > bedre indkøbsbetingelser af, at du handler i et andet land,  nærmere det
 > modsatte.
 >
 > Producenten af varen er da ligeglad med, om du køber varen i danmark eller
 i
 > tyskland, bare han får solgt sin vare.
 >
 > Claus
 >
 > > PS. Vedr. postordre/rene internetfirmaer så glemmer du hele "Business to
 > > Business"-verden. Her går det mange steder rigtigt godt med handel i
 rene
 > > netbutikker. F.eks. i IT-branchen!
 > >
 > >
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
   Lars Helboe (13-07-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars Helboe
 | 
 Dato :  13-07-02 18:11
 | 
 |  | 
 
            "Der er også en anden vinkel på sagen........"
 Eller måske en tredie.
 De ejere af bådudstyrsforretninger jeg kender, ligner ikke ligefrem
 millionærer.
 De skal selvfølgelig ha' en ordentlig avance på grund af varelager, husleje
 og ikke mindst fordi størstedelen af indtægten ligger i sommerhalvåret - og
 vi forlanger jo alligevel at vi kan købe en sjækkel året rundt.
 Hvis man skal blive velhavende i DK skal man ikke være producent - og heller
 ikke det sidste salgsled.
 Derimod skulle man nok kigge lidt på grossistleddet. Et stort set
 overflødigt led, som tjener penge på stort set intet at lave.
 Det er selvfølgelig smart for ejeren af bådudstyrsforretningen, at ham kan
 kontakte ganske få grossister fremfor 200 forskellige producenter, men der
 sidder altså nogle og skummer fløden.
 For kort tid siden skulle jeg bruge nogle rustfri sjækler. Jeg skal bruge en
 hel del, så jeg startede med at indhente priser på 10 stk. af gangen.
 I den lokale biks koster en sådan sjækkel 68,00 kr pr. stk. og trods mine
 blå øjne kunne jeg ikke få prisen så meget som 25 øre ned.
 Via lettere alternative kanaler kommer jeg så i kontakt med producenten, som
 kan sælge mig nøjagtig samme sjækkel til kr. 14,00 + moms. !!!
 Så sidder der altså en eller anden som skummer fløden efter mine
 beregninger.
 Jeg er producent. Flere har tilbudt mig forhandling af produktet. De kræver
 alt fra ca. 40% til 100% avance.
 Ham som kræver 40-50% vil ingenting lave. Jeg skal ha' omkostninger ved at
 producere til lager, skal selv afsende produktet og bliver så afregnet af
 sælgeren.
 Han skal altså kun modtage ordren, modtage beløbet, sende en fax til mig og
 sluttelig afregne med mig.
 DET skal han ha' 40-50 % for.............måske man skulle skifte branche.
 Jeg kan kun råde til, at i af al magt prøver selv at opsøge producenterne.
 Her kan man ofte ikke kun købe 1 stk.
 Men hvis du mangler 4 vantskruer, så køb dog 10 hos producenten - og du vil
 ofte stadig spare penge i forhold til hvis du købte 4 stk. i den nærmeste
 biks.
 --
 Lars Helboe
www.uller-matic.dk |  |  | 
  Allan Unnerup (13-07-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan Unnerup
 | 
 Dato :  13-07-02 22:54
 | 
 |  | 
 
            > Claus V Hansen
 > http://www.shop.cvh.dk/group_nautisk.asp?group=110&page=2 >
 > Muheco
 > http://www.muheco.dk/show_cat.asp?parent=154 >
 > Sikaflex 252 Hvid 310ml. sælges af Claus V. Hansen for 172 D.kr.
 >
 > Sikaflex 252 Hvid 300ml sælges af Muheco for 85 D.kr.
 >
 > Altså en difference på 87 Kr. at spare... hvor meget bliver vi så taget
 ved
 > R..... på alle de andre produkter vi køber?
 Når du sammenligner priser, bør du gøre det loyalt.
 Claus V. Hansens priser er incl. moms, mens MuHeCo's er excl. moms.
 Men 65,75 kr er da også værd at tage med.
 Med venlig hilsen
 Allan
            
             |  |  | 
  Jan Rasmussen (14-07-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan Rasmussen
 | 
 Dato :  14-07-02 03:44
 | 
 |  | 
 
            Det er korrekt Allan, jeg havde i min irritation ikke skænket momsen en
 tanke... men når den er indregnet, er der stadig en besparelse, eller rabat
 på 61,77%... finder man vel ikke mange andre steder.
 Jeg vil opfordre andre til at skrive her i gruppen, når de støder på priser
 der er urimeligt høje, og fortælle om alternative leverandører der kan sælge
 samme produkt for mindre.
 Fiskere rundt om i landet har selv lavet en indkøbsforening, Jeg tror
 faktisk vi lystsejlere med fordel kunne gøre det samme... til gavn for os
 alle...
 "Allan Unnerup" <alu@udkik.dk> skrev i en meddelelse
 news:fk1Y8.2670$Yf1.196232@news010.worldonline.dk...
 > > Claus V Hansen
 > > http://www.shop.cvh.dk/group_nautisk.asp?group=110&page=2 > >
 > > Muheco
 > > http://www.muheco.dk/show_cat.asp?parent=154 > >
 > > Sikaflex 252 Hvid 310ml. sælges af Claus V. Hansen for 172 D.kr.
 > >
 > > Sikaflex 252 Hvid 300ml sælges af Muheco for 85 D.kr.
 > >
 > > Altså en difference på 87 Kr. at spare... hvor meget bliver vi så taget
 > ved
 > > R..... på alle de andre produkter vi køber?
 >
 > Når du sammenligner priser, bør du gøre det loyalt.
 >
 > Claus V. Hansens priser er incl. moms, mens MuHeCo's er excl. moms.
 > Men 65,75 kr er da også værd at tage med.
 >
 > Med venlig hilsen
 > Allan
 >
 >
            
             |  |  | 
 |  |