Hjælp til PA-2013 motherboard upgrade søg~
Fra : Rudy

Dato : 11-07-02 14:34

Jeg er nok en "newbie". Kan i ikke lige svare på følgende ?

Jeg har et gammel K6-2 500Mhz, motherboardet kører med 100 Mhz .VIA APOLLO
MVP3 CHIPSET

Jeg har kun 512 KB cache menory installeret på mit motherboard. Kan/må jeg
installere yderligere 512KB el. også 2 MB? Og vil det forbedere "overall
performance" ?
Også mht.3D spil ?

Må jeg/vil det hjælpe at give processoren 0.1 V mere ?
3,4 V i stedet 3,3 V.

Kan /må jeg instille DIMM frekvensen til 124 MHZ og så kunne bruge 133 MHZ
RAM-blokke ?
Her står, at med 124 Mhz kasn jeg bruge " Non-PC-100" RAM, hvad det nu
er......-8ns eller >.

Tak.
Rudi

Fra : o&u

Dato : 11-07-02 15:05

On Thu, 11 Jul 2002 15:34:26 +0200, "Rudy" <97548513@tiscali.dk>
wrote:

> [...]
>installere yderligere 512KB el. også 2 MB? Og vil det forbedere "overall

nej, det kan du vist ikke få mere til PA-2013. Er der da ledige sokler
til cache ram ?
Jeg tror heller ikke det betyder alverden. For onboard cache kører kun
ved 100 MHz. Det er en k6-3 der vil gavne lidt, fordi den har 2nd
level cache i cpu'en, som kører 400 MHz, - så bliver bundkortets cache
ram til 3rd level cache.

>Må jeg/vil det hjælpe at give processoren 0.1 V mere ?
>3,4 V i stedet 3,3 V.

forkert ! Cpu'en får dual voltage 2.2/3.3 volt. Det er de 2.2 volt man
forøger lidt evt. til 2.3 eller 2.4 volt.
Men en k6-2 500 er ikke overclock venlig. Den bliver bare varm og
crasher.

>Kan /må jeg instille DIMM frekvensen til 124 MHZ og så kunne bruge 133 MHZ
>RAM-blokke ?

Nej, det vil dit bundkort slet ikke køre, selv om det sådan set har
settings for det. Det er chipset, der ikke vil/kan.

Bundkortet er FIC PA-2013

http://www.fic.com.tw/tw/techsupport/bios/update/pa-2013_bios.htm

>Her står, at med 124 Mhz kasn jeg bruge " Non-PC-100" RAM, hvad det nu
>er......-8ns eller >.

non-pc100 ram er en vendig FIC bruger i manualen vedr. jumper
settings. pc133 kan du sagtens bruge istedetfor pc100, men du kan ikke
udnytte det til mere end fsb112, højest. For 5x112=560 vil den CPU
næppe køre.

Der er vist ikke så meget at gøre. Jeg ser følgende muligheder:

- mere ram, 256 Mbyte eller mere
- geforce2 mx eller mx400 grafikkort, bedre end det svarer sig ikke
p.gr.a. sløv cpu
- en hurtig harddisk, 7200 rpm, evt. med en pci ata100 harddisk
controller, der fås for få hundrede.

mvh

John

Fra : Rudy

Dato : 11-07-02 17:01

Kære John,

stærkt !!!

nej, ingen sockler, desværre....

1000 tak . du vil høre, hvordan det gik....

mvh Rudi