ramproblemer
Fra : jk

Dato : 11-07-02 13:29

Jeg har et bundkort M6TBA

Jeg har netop installeret nok en rammodul, så nu har jeg 1x64, 1x64, og den sidste indstallerede 1x32 MB
men efter installationen får jeg ved opstart en fejlmeddelelse der hedder sådan :

Warning : SPP not found at DIMM (s) 3

Maskinen tæller alle 164 Mb ram op og alt ser ud til at virke.

Hvad har jeg evt. gjort forkert ?

jk

--

e-mail j.kroyer@pc.dk

Fra : [Odense] Jens C. Han~

Dato : 12-07-02 12:53

Rudy wrote:
> [...]
> sidste indstallerede 1x32 MB
> men efter installationen får jeg ved opstart en fejlmeddelelse der hedder

Der står nok "SPD".

> Maskinen tæller alle 164 Mb ram op og alt ser ud til at virke.
>
> Hvad har jeg evt. gjort forkert ?

Intet.
Mange, måske ligefrem de fleste ramstænger har en lille PROM, som
indeholder anbefalede settings for RAM'en.
Den kaldes en SPD (ved ikke hvad det står for, og gider ikke at søge på
det).

Den ramstang du har sat i slot 3 har ikke sådan en, så derfor kan
RAM-indstillingerne være sat for hidsigt i forhold til den sidste stang.
BIOS'en advarer så bare om dette, så man har en ide om at det kan være
der problemet ligger, hvis man tit har fejl som f.eks. blå skærme eller
at den hyppigt "fryser".