Update - Leukæmi
Fra : Pia Lihme Petersen

Dato : 11-07-02 10:48

Hejsa allesammen ..

Så har vi fået svar på testen - det var dårlig nyt .. Det _var_ nemlig
leukæmi Trolden havde .. suk ..

Dyrlægen fortalte at 60 % af de katte som bliver udsat for sygdommen
selv bekæmper smitten med deres immunsystem og altså ikke får det, og ud
af de sidste 40% ( som altså bliver smittet ) er der 10% som bekæmper
smitten selv. Derfor ville han bare anbefale os at straks vaccinere
resten af vores katte, og ikke lade dem teste først, da han ikke mente
det var så sandsyneligt at der var nogle af dem som var smittet .. ?

Så nu har vi fået tid til i eftermiddag til vaccination.

Tja .. jeg har vel ikke rigtig mere at sige .. Jo - samtlige vildkatte /
udendørs katte må aflives -- Det er alle til-løbere som er kommet gennem
nogle år. De fleste ser sunde nok ud, men det er jo der smitten kommer
fra - og i øvrigt også der Trolden kom fra oprindeligt (
vildkatte-killing som vi absolut skulle tage ind ! ) Dyrlægen sagde ( og
det vidste jeg jo godt i forvejen ) at det er vildkattene som bærer
smitten .. så ..

En trist hilsen fra Pia

--

Pia@lihme.com
Look at my quilts, cats and other stuff :

Fra : Pia

Dato : 11-07-02 11:21

Jeg krydser fingre for dine indekatte... og ja, det er ærgerligt med de
halvvilde. Men for nu at bøje et citat af Niels Hausgaard, det er ikke synd
for et dyr at være død, men det KAN være synd for det at være i live.

Ikke ment sådan at det er synd for DINE katte, men at det "kun" er dig det
gør ondt på. Og den smerte har vi valgt at tage på os, når vi har kæledyr
(sidder jeg her og siger mens min dejlige vapsedreng er i narkose for noget
helt banalt, og jeg veeenter bare på telefonen).

Jeg gruer også for at få de 3 smukke staldmisser checket, som jeg snart
overtager, de er 8, 4 og 3 og aldrig vaccineret. De ser sunde ud, så jeg
kunne lade det blive ved det, men så kan jeg ikke indføre nye katte, slet
ikke få lov at købe en racekat.

Er der nogen racer som har kraftigt, klare gule øjne, eller forekommer det
på alle typer? Vi spekulerede på om der er "noget" i Suleima (se det nye
billede i min profil! :)

:Pia J

Fra : Camilla Baird

Dato : 11-07-02 13:15

On 11/07/2002 11:48, in article
3d2d545e$0$54726$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "Pia Lihme Petersen"
<Pia@Lihme.com> wrote:

> [...]
>
> --
>
> Pia@lihme.com
> Look at my quilts, cats and other stuff :

Det var da trist
Men jeg forstår ikke din dyrlæges konklusion - hvordan kan man anbefale at
vaccinere katte mod FeLV uden at teste dem først? Især når de har været I
tæt kontakt med en smittet kat?
Personligt ville jeg teste først og kun vaccinere dem der tester negativt -
dem der allerede er raske smittebærere kan det jo ligesom være ligemeget med
at vaccinere. Jeg ville også overveje at adskille de raske smittebærere fra
resten af min flok for en sikkerheds skyld.
--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Nina El Falaki

Dato : 12-07-02 00:32

Jeg er helt enig med Camilla.

Da jeg havde en kat med en anden type leukæmi, stillede jeg 1 mill.
spørgsmål, og min dyrlæge fandt svar på dem alle.

Noget andet er, at man - igen iflg. min dyrlæge - ikke ved om de katte, der
selv bekæmper sygdommen, rent faktisk også bliver raske, *måske* gemmer vira
sig bare, så den ikke ses ved en test, og *måske* er de stadig
smittefarlige.

Jeg ved godt, jeg ikke er opmuntrende, men var det mine katte ville jeg
aflive alle katte, der blev testet positive. De katte der blev testet
negative ville jeg teste igen om 3 mdr., og først hvis de også 2. gang var
negative, ville jeg vaccinere.

Vaccinen skulle iflg. en meget erfaren opdrætter være ganske hård ved
kattens immumsystem, så der er risiko for, at FELv kommer i udbrud på de
katte, der er positive.

Vi krydser fingre, tæer, poter og haler for dine misser.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Birgitte

Dato : 23-07-02 00:05

Hej Pia
Jeg forstår ikke din dyrlæges holdning og mening, om at vaccinere katte der
aldrig er blevet testet for FELV.
Jeg var igennem hele menageriet i februar månede, jeg havde for nogle år
siden importeret en hunkat, aom aldrig havde parret andre hankatte end i mit
katteri.
Det viste sig ved en længerevarende sygdom, senere aflivning og obduktion,
at hun havde leukæmi.
Hun var altså det man kalder for en rask smittebære, og en sådan kat kan
altså smitte.
Vi tjækkede ALLE voksne og killinger 21 ialt samme dag, og alle var
negative.
Problemet med en vaccination for Leukæmi er, at hvis det senere viser sig,
at mistanken er, at katten muligvis har leukæmi, kan testerne vise sig
positive uden at være det, så jeg vil helt klart anbefale at teste først,
før du vaccinere dem.
Mit held var, at da vi opdagede, at vores hunkat var syg, var efter en
fødsel, hun tog sig ganske ikke af killingerne, havde ikke kræfer, så to
andre missemødre i mit katteri overtog hendes killinger, hun blev af
naturlige årsager holdt på afstand ikke desideret isoleret fra de andre, hun
orkede bare ikke at være i selvskab med andre dyr.
Hun var blevet blind på det ene øje, og havde fået nedsat syn på det andet.
Masser af tester for både FIP-FELV viste negative,- tittertal blev taget et
par gange, men de var normale.
Hun havde regnbuehindebetændelse.
Ved obduktionen viste det sg, at hun faktisk var ædt op af ondartede cyster
på milt, lever og bindevæv samt lungerne var delvis angrebet også.
Hun har altid været en stor hunkat på ca. 6-7 kilo Maine Coon, men efter
sygdommen tog fat og efter fødslen tabte hun sig voldsomt ned til 3.4 kilo.
Efter en længerevarende behandling på 3 måneder med pregnison tog hun stille
og rolig på, var faktisk oppe på 4.3 kilo, men så skulle medicnen stille
trappes ned igen, og på hendes døds dag hvor vi valgte at afslutte hendes
lidelser, vejede hun 3.9 kilo.

Jeg har aldrig haft det så dårligt i mit lange liv 41 år, som den dag, jeg
bad om at få dyrlægen til at komme og teste alle mine katte, og tage
aflivningssprøjte med til dem, hvor testen ville blive positiv.
Jeg var fast besluttet, og viste, at jeg måske i løbet af nul komma nul
ville stå med nul katte, men jeg synes det var vigtig, at få valgt de
dårlige individer fra en gang for alle.
3 stive timer tog det, og nerverne var helt oppe at ringe, men en' efter en'
kom svaret negativ negativ negativ.......
Jeg tog i min glædelses rus et par billederne af alle 21 negative test linet
op på mit bord, som for at overbevise mig selv om, at endelig var mit livs
mararit SLUT.

Så tænk dig nu lige en ekstra gang om, og tal evt. med flere dyrlæger for at
høre deres meninger om netop FELV test og vaccination.
Noget andet er, at det ikke nødvendigvis er vildkattene der har båret
smitten frem til dine katte, som jeg skrev var det en rask smittebære i mit
katteri.
Vi havde på det tidspunkt 9 vildkatte her på gården, vi fik dem indfanget,
testet og de 7 blev aflivet med en negativ test, men de sidste to blev
genudsat som kastrater, sunde og friske.

Missehilsner fra Birgitte
DK TRUE TRUST
www.truetrust.dk

---
DK. True Trust

Fra : marianne hellemose

Dato : 23-07-02 08:21

En ting der er værd at have i baghovedet, at killinger
"kan" teste positive uden at være det, så mange dyrlæger
anbefaler at man ikke "overreagere" men holder dem
isoleret og tester igen ved 6 md. alderen og så ud fra
den test beslutter hvad der skal gøres

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Birgitte

Dato : 23-07-02 09:56

Helt enige, glemte blot at indføre dette
Men stadigvæk, vil jeg sige, at man bør teste for Leukæmi før man vaccinere
for det.
Missehilsner fra Birgitte
DK TRUE TRUST
www.truetrust.dk

"marianne hellemose" <hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3d3d03d0$0$16824$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

---
DK. True Trust

Fra : marianne hellemose

Dato : 23-07-02 10:29

Helt klart, og den dyrlæge der foreslog det andet burde
vide bedre