HUND i snor - eller uden snor
Fra : Georg

Dato : 11-07-02 10:17

Jeg har en gang for ikke så længe siden læst et eller andet sted, at man
faktisk kun må medtage hund uden snor på veje, der har villaer på begge
sider - selvfølgelig forudsat, man har helt styr på hunden.
Hvor kan jeg have læst det?
Det står ikke i hundeloven, og det står heller ikke i Københavns
Politivedtægt (1967).
Der må da være et eller andet om snakken.
Mvh.

Fra : \"Poul Erik Rise /SI~

Dato : 11-07-02 13:16

skjelm@hotmail.com writes:
>Jeg har en gang for ikke så længe siden læst et eller andet sted, at man
>faktisk kun må medtage hund uden snor på veje, der har villaer på begge
>sider

Det har jeg aldrig hørt før.

>Det står ikke i hundeloven, og det står heller ikke i Københavns
>Politivedtægt (1967).

Den enkelte politikreds fastsætter selv sine regler for at føre hunde i
snor. Hundeloven gælder hvor ikke andet er anført i politivedtægten, så
hvis det ikke står nogen af stederne, så er det muligvis for en anden
politikreds der gælder sådanne regler.

Men der gælder en regel der siger, at man ikke må lufte sin hund uden snor
i bymæssig bebyggelse med under 10.000 indbyggere. Kan det være det det er
udsprunget af?

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Sverre Stokke

Dato : 11-07-02 16:05

Poul Erik Rise /SID writes:
>Men der gælder en regel der siger, at man ikke må lufte sin hund uden
>snor i bymæssig bebyggelse med under 10.000 indbyggere.
Under 10.000 ?

Hilsen Sverre.

Fra : \"Poul Erik Rise /SI~

Dato : 11-07-02 20:41

Sverre Stokke writes:
>Under 10.000 ?

Ups. Nej over, ikke 10.000, men 15.000, og det gælder kun for de store
racer

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 14-07-02 21:19

"Georg" <skjelm@hotmail.com> writes:

> [...]
> Hvor kan jeg have læst det?
> Det står ikke i hundeloven, og det står heller ikke i Københavns

Det står faktisk i hundeloven (Lov om Hunde):

<lov>

§ 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade
hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for
almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med
en person, som har fuldt herredømme over dem. En hund anses ikke for
at være under ledsagelse, fordi den er under tilsyn fra besidderens
bolig eller forretningslokale. Føres hunde i bånd, skal dette være så
kort, at hunden holdes tæt ind til ledsageren. Såfremt hunde på de
nævnte steder færdes løse uden at være i følge med en person, der har
fuldt herredømme over dem, lader politiet dem optage og underretter
besidderen. Bærer hunden ikke halsbåndforsynet med skilt, som nævnt i
§ 1, fremlyses den. Hvis besidderen ikke inden 3 døgn efter, at
underrettning eller fremlysning har fundet sted, indløser ved at
betale de udgifter, som optagelsen har medført, kan politiet afhænde
hunden eller lade den aflive. Et eventuelt overskud ved afhændelsen
tilfalder ejeren hvis han melder sig inden 3 måneder og godtgør sin
ret, og ellers statskassen. Justitsministeren kan fastsætte nærmere
regler om afhændelse af optagne hunde.

Stk. 2. I politivedtægterne kan der optages bestemmelse om, at
hunde på de i stk. 1 nævnte steder altid skal føres i bånd,
ligesom det af færdselshensyn kan bestemmes, at hovedreglen i
stk. 1, 1. pkt., uden for de der nævnte områder skal komme til
anvendelse for bestemt angivne veje eller ejendomme.

Stk.3. Uden for København, Frederiksberg og Gentofte samt byer
med over 15.000 indbyggere skal schæferhunde,dobermannpinschere,
rottweilere, buldogge, boksere, newfoundlændere,
sct. bernhardshunde, grand danois'er, leonbergerre, skotske
hyrdehunde, broholmere, mynder, dalmatinere, hønsehunde (tysk
korthår, pointer, setter, griffon), krydsninger af disse racer
samt enhver større hund, der efter sin race eller sin karakter
kan sidestilles med de nævnte hunde, føres i bånd eller holdes
indelukket eller forsvarligt bundet fra solnedgang til solopgang,
dog mindst i tiden fra kl. 18 til kl. 6. Bestemmelserne gælder
ikke hunde, der benyttes af politiet, hæren, skov- og
jagtbetjente, vagtselskaber o. lign., eller jagthunde, der af en
person, der har fuldt herredømme over dem, anvendes til jagt
inden for den i jagtloven fastsatte jagttid.

Stk. 4. Uden for byer og områder med bymæssig bebyggelse påhviler
det besidderen af en hund at drage omsorg for, at den ikke
strejfer om.

Stk. 5. Løsgående glubske hunde må ikke uden politiets tilladelse
anvendes til bevogtning af pladser.

Stk. 6. Under ganske særlige omstændigheder kan politiet tillade,
at bestemmelserne i stk. 1, 1.pkt., og stk. 3, samt de i medfør
af stk. 2 udfærdigede politivedtægter fraviges for et begrænset
tidsrum.

</lov>

Her er hele den aktuelle paragraf, jeg håber det var det du ledte efter.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : \"Poul Erik Rise /SI~

Dato : 15-07-02 08:13

news@trinekc.dk writes:
> Stk.3. Uden for København, Frederiksberg og Gentofte samt byer
> med over 15.000 indbyggere skal schæferhunde,

Hej Sverre

Jeg havde ret i første omgang. Steder hvor der er under 15.000 indbyggere
skal hunden føres i snor mellem solnedgang og solopgang

Hilsen
Poul Erik Rise der åbenbart ikke rigtig kan finde ud af det

Fra : Sverre Stokke

Dato : 15-07-02 09:29

Poul Erik Rise /SID writes:
> [...]
>
>Jeg havde ret i første omgang. Steder hvor der er under 15.000 indbyggere
>skal hunden føres i snor mellem solnedgang og solopgang

Det bliver vi aldrig enige om, Poul Erik. Du læser det som 'under', og jeg
læser det som 'over'

Hilsen Sverre.

Fra : \"Poul Erik Rise /SI~

Dato : 15-07-02 10:55

Sverre Stokke writes:
> [...]
>skal hunden føres i snor mellem solnedgang og solopgang
>
>Det bliver vi aldrig enige om, Poul Erik. Du læser det som 'under', og

Prøv at læse det omvendt. Hvis der nu havde stået:
_Inden_ for København, Frederiksberg og Gentofte samt byer med over 15.000
indbyggere skal schæferhunde m.fl. føres i bånd.
så ville du have haft ret.

Jeg venter i spænding på din modargumentation

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Sverre Stokke

Dato : 16-07-02 05:56

Poul Erik Rise /SID writes:

> [...]
>15.000 indbyggere skal schæferhunde m.fl. føres i bånd.
>så ville du have haft ret.
>
>Jeg venter i spænding på din modargumentation

Der kommer ikke nogen, for du har ret

Meningen med den kringlede juridiske formulering er jo sådan ca. at store
hunde ikke må løbe frit om natten på landet.

Hilsen Sverre.