navne på pc'er!!!
Fra : J.F.K

Dato : 11-07-02 08:34

Newbie

Jeg har 4 pc'er som skal sættes på en switch.
Og ang. navne på disse, nu hedder de en masse forskelligt, hvor henne kan
man omdøbe deres navne så de fx. kommer til at hedde pc1, pc2....

Der ud over hvad skal jeg være opmærksom på, når jeg etablerer det netværk
mht. ip. adr. og undermaske, og gateway etc.

- - -

Mvh. John

Fra : JK

Dato : 11-07-02 09:14

"J.F.K" <flintstone@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Der ud over hvad skal jeg være opmærksom på, når jeg etablerer det netværk
> mht. ip. adr. og undermaske, og gateway etc.

hvilken windows version bruger du...?

- nå, win98/me - fra skrivebordet, højreklik på ikonet
netværkssteder -egenskaber, det tredje faneblad for oven - kan ikke huske
hvad det hedder, men her kan du omdøbe PC'en + du kan melde den ind i en
arbejdsgruppe.

Win2000/XP, ligeledes fra skrivebordet, højreklik på denne computer -
egenskaber, fanebladet netværksidentifikation - her finder du 2 knapper,
hvor du kan få ændret navn + arbejdsgruppe.

Opret dine PCere med den følgende konfiguration:

pc1: ip: 10.0.0.1, maske: 255.255.255.0
pc2: ip: 10.0.0.2, maske: 255.255.255.0
Pc3: ip: ....gæt

Du skriver jo ikke noget om de skal dele en internetforbindelse - eller
hvilken type forbindelse det drejer sig om - men HVIS det nu var en ADSL
forbindelse,
så skal du ikke give PC'erne noget IP nummer, blot forbinde alle ledningerne
til en switch eller hub, og så vil din router selv sørge for at dele numre
ud.

/JK

Fra : J.F.K

Dato : 11-07-02 09:23

Åhh undskyld
Jeg var ikke klar over at der var så mange ting at tage højde for.

Det korte og lange er den at:
Jeg har en pc'er som er på Teledk webspeed (kabelmodem) winme!
så er der pc2 som lige nu kører winme
og pc3 som kører win98se.

Kan pc1 have 2 netkort sådan så det ene sidder på kabelmodemet, og det andet
sidder på switchen?
pc2 kunne jeg godt tænke mig skulle være server til UnrealTournament (dog
ikke på internet, kun lokal) skal der måske et andet styresystem på fx. 2000
/ XP?

Hvis der er flere ting jeg skal oplyse om så bare skriv

mvh. John

Fra : JK

Dato : 11-07-02 09:45

> [...]
> pc2 kunne jeg godt tænke mig skulle være server til UnrealTournament (dog
> ikke på internet, kun lokal) skal der måske et andet styresystem på fx.

Der er ikke noget i vejen for at sætte 2 netkort i en PC (men hvorfor gøre
det, du har jo en switch). Du skriver noget med at kabelmodemet kunne sidde
på det ene stik (?) - jeg kender ikke så meget til kabelmodems, men de har
vel ikke ethernetstik (?) - der er sikkert en eller anden form for coaxial
kabel fra dit kabelmodem og ind i TVstikket på væggen (?).

Du skal bare forbinde alle pcerne til switchen, og da dit kabelmodem
(formodentlig) ikke har indbygget DHCP, er du nød til at give hver PC sit
eget nummer - lidt i stil med det jeg skrev tidligere. For at få delt
(internet)forbindelsen til de andre PCere ville jeg anvende noget software
til formålet - f.eks. WinGate eller WinRoute - jeg har selv brugt
sidstnævnte, som er meget let og sætte op - jeg kan ikke rigtig huske, om
det er freeware, men ellers findes der også gratis programmer, som kan
(næsten) det samme - f.eks. WinProxy (kan hentes på www.analogx.com).

Begynd med at navngive PC'erne, opret derefter en arbejdsgruppe (opfind selv
et navn til din gruppe - bare det navn står på alle PCerne), giv hver PC sit
eget IP nummer, (fælles netmaske f.eks.: 255.255.255.0).

Uden at kende de nøjagtige detaljer mht. til at din PC2 skulle være server
for UT, tror jeg ikke der burde være problemer med at få det til at virke
lokalt.

/JK