AMD 1800+ box larm/Kølerskift
Fra : Peer Klercke

Dato : 11-07-02 08:10

Fra : Lyrik

Dato : 11-07-02 10:17

"Peer Klercke" <peer@klercke.dk> wrote in message
news:20020711090627.Q19261-100000@vax.chrillesen.dk...
Hej,

Jeg har lige investeret i en Athlon Palomino XP 1800+ box. Oprindeligt
ville jeg egentlig bare have haft CPU'en og så en Silent Viking - men den
var ikke hjemme, så jeg tog chancen med box udgaven.

Det skulle jeg ikke have gjort - for pokker den CPU blæser larmer!

Så nu er spørgsmålet : Kan jeg bare skifte blæseren? Eller skal jeg skifte
både "kølerip" og blæser? Er det nemt?
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Jeg købte en sådan maskine sammen med min kollega i går og samlede den i går
aftes.
Det var i Foenix på Falkonér Alle. De solgte den sammen med en køler der hed
Titan og som kostede 199,-. Den er meget lydsvag og kunne ifølge den
tekniske medarbejder klare op til 2100 MegaHerts.
De brugte den i deres egne færdigsamlede maskiner og jeg kan konstatere at
den er meget lydsvag og lækker med store gedigne køleprofiler. Kan klart
anbefales.

Du skal være YDERST FORSIGTIG når du sætter køleren på!
Det er faktisk her at de største bommerter bliver gjort!
Du må ikke skrabe CPU-en på oversiden!
Køleren er assymetrisk og skal vende rigtigt. Kig neden under den, så er det
indlysende når du sammenligner prossessorsoklen hvilken vej den skal vende.
Der skal en LILLE smule kølerfedt på den. Så skal du lirke bøjlen som sidder
modsat RAM-soklerne på plads.
Forsigtigt trykker du køleren ned oven på CPU-en og så kommer det svære. Du
skal få bøjlen på plads på den side der vender mod RAM-en. Der er en lille
udskæring hvor man kan trykke med en skruetrækker-men pas på den ikke
smutter.
Når den så er på plads skal du undersøge at begge bøjler er snappet på plads
over de tre "knopper" i begge sider.
Dette er vigtigt, for har den misset en knop eller to, så kan den falde af
senere. Falder den af så brænder du CPU-eller bundkort af!
Husk at sætte ledningen fast til strømorsyning til blæseren. Det er pærelet.

Hilsen
Jens