Chipset-køler larmer...
Fra : Martin Bak

Dato : 11-07-02 05:18

Jeg har et ASUS A7V133, hvor chipsetkøleren er begyndt at larme... Først var
det bare i opstarten og et par minutter efter. Nu gør den det stort set hele
tiden. Er der andre der har/har haft dette problem, og hvad har i gjort for
at afhjælpe det ?!

På forhånd tak

- Martin Bak

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 11-07-02 07:48

"Martin Bak" skrev bl.a.:

> [...]
> Nu gør den det stort set hele tiden. Er der andre der har/har
> haft dette problem, og hvad har i gjort for at afhjælpe det ?!

Da jeg købte mit Soltek SL-DRV2 bundkort i Januar, havde jeg på forhånd lidt
bange anelser for at chipsetblæseren skulle begynde at larme. I de fleste
tilfælde kan chipsettet sagtens klare sig uden blæser, men jeg valgte en
anden løsning.

Jeg købte et lille stik
http://bsmultimedia.dk/Specifikationer/acentia_kabel_7v_3pin.shtml og lod
derved blæseren kører langsommere (ved 7 volt). Det giver mindre
belastning/slid og indtil videre klarer den det fint.... ikke en lyd fra
den.

Du kan prøve at ta' strømmen fra blæseren og se om PC'en holder sig stabil.
Hvis den gør det, så er alt jo helt ok. Om det kan betale sig at lade en
slidt blæser køre ved 7 volt ved jeg ikke, men ellers skal den vel skiftes
til en ny. En tredie løsning kunne være at montere et så stortkøleprofil, at
der helt sikkert ikke er brug for en blæser.

Prøv som det første at forsigtigt afmontere den, rense den for støv og give
den en lille dråbe syrefri olie (sikkert under det lille klistermærke) Saml
det igen og test/lyt.

--
Lars

Fra : Peter Haslev

Dato : 11-07-02 10:14

Jeg har haft samme problem med netop dette bundkort.
Jeg købte en passiv Zalman køleprofil og limede den på chipsættet (fjernede
selvfølgelig den gamle køler/blæser først)
Den kostede 75 kr og der medfølger lim!

/PH

Fra : Kasper S Nielsen

Dato : 11-07-02 11:54

Har haft EXCATELY samme problem på mit A7V 133-C - jeg pillede blæseren fra,
og der er ingen problemer med ustabilitet, selv under 100 CPU i 12-14 timer
af gangen !

Fra : Martin Bak

Dato : 11-07-02 15:32

Tak for svarene til Lars, Peter og Kasper....

Det var brugbart!!

- Gakster