Opfedning??
Fra : Trine Alsing

Dato : 10-07-02 17:45

Så har jeg også lige et andet spørgsmål

I den tid Luna har været uden sin moar, synes jeg at hun har tabt sig.....
x´en har bla fodret hende med diverse discount produkter Fy til ham, men
han vidste ikke bedre...man kan også tydeligt se det på hendes pels...den er
ikke halvt så blank som den var før....Nu er hun så på "rigtigt" foder
igen....men hvad gør jeg for at få noget sul på hende?? jeg ved ikke om hun
vejer for lidt...hvor meget skal en huskat på 1½ år veje?? hvordan finder
jeg ud af om hun vejer for lidt??
Skal jeg putte hende på killingefoder eller??..

Undskyld de dumme spørgsmål...men jeg har åbenbart meget at lære endnu...

Hilsener
Trine (og Luna, der lige nu ligger og sover skønhedssøvn på divanen

Fra : Kate

Dato : 10-07-02 20:58

Tja, fodermæssigt kan jeg ikke helt hjælpe da mine æder som
tærskeværker hvis de får lov, specielt Sofie og Lante

Hvis du giver Luna almindeligt voksenfoder tror du så ikke hun vil
komme sig helt naturligt?

Hvad synes Luna om at ha' dig for sig selv?

Kate

Fra : Trine Alsing

Dato : 11-07-02 10:44

Hej Kate

> Hvis du giver Luna almindeligt voksenfoder tror du så ikke hun vil
> komme sig helt naturligt?

Jo det håber jeg på

> Hvad synes Luna om at ha' dig for sig selv?

Åh det kan hun godt lide...sin moar helt for sig selv...du kan tro at vi
hygger os...hun putter med mig i sengen hver aften

Hilsen
Trine

Fra : Camilla Scharff

Dato : 10-07-02 21:10

"Trine Alsing" <ta@dli.dk> skrev...
> Så har jeg også lige et andet spørgsmål

Keep 'em coming - vi svarer så godt vi kan

> I den tid Luna har været uden sin moar, synes jeg at hun har tabt sig.....
> x´en har bla fodret hende med diverse discount produkter Fy til ham,
men
> han vidste ikke bedre...

*Tsk tsk* )

> [...]
> jeg ud af om hun vejer for lidt??
> Skal jeg putte hende på killingefoder eller??..

Du kan relativt let finde ud af, om hun er undervægtig - simpelthen ved at
føle og se på hende... Kan du se ribben og rygrad tydeligt? Kan du sådan
"tælle" ribben ved let berøring? Er hun tydeligt "indsunken" i
mellemgulvs-regionen (lige foran lårene/bagbene), når man ser hende ovenfra?
Hvis ja til disse, så er hun undervægtig - hvis ikke, så er hun såmænd nok
bare normal (måske i underkanten, hvis der er tendens til ovenstående).
Man kan ikke sige noget klippefast om, hvor meget eller hvor lidt en
normalvægtig kat skal veje - især ikke huskatte, som er så forskellige af
statur. Men min personlige erfaring er, at langt de fleste huskatte er lidt
overvægtige, sikkert fordi de får for mange godbidder og andet usundt - og
så hører man jo (som racekatte-ejer) ofte "nej, hvor er de tynde - du sulter
dem!" og lignende, hvilket indikerer, at deres egne katte nok er i lidt for
god stand...
Jeg synes bare du skal fortsætte med det gode kattemad, og se om ikke det
giver det ønskede resultat med lidt mere sul og bedre pels mv. - der er
*meget* fedt i killingefoder, så det giver ofte uønskede bivirkninger i form
af decideret fedme for voksne kattes vedkommende (og nogle gange også for
killingernes vedkommende!) *kigger kærligt på Dizzy...*

> Undskyld de dumme spørgsmål...men jeg har åbenbart meget at lære endnu...

Vi skal da allesammen lære endnu - tænk hvis vi ikke skulle... og dine
spørgsmål er ikke dumme

Mvh. Camilla

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 10-07-02 22:18

> *meget* fedt i killingefoder, så det giver ofte uønskede bivirkninger i
form
> af decideret fedme for voksne kattes vedkommende

Det er jo ikke fedtet man bliver fed af. Det er kulhydrater. Det er en almen
misforståelse at man bliver fed af at spise fedt. Det gør man ikke, fedt
bliver (og kan) slet ikke deponeres som fedt.

Mvh
Vibeke J

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 10-07-02 22:22

Vibeke Jørgensen <vibeke1@hotmail.com> wrote:

> Det er jo ikke fedtet man bliver fed af. Det er kulhydrater. Det er
> en almen misforståelse at man bliver fed af at spise fedt. Det gør
> man ikke, fedt bliver (og kan) slet ikke deponeres som fedt.

desuden har jeg altid haft den opfattelse at killingefoder indeholdt masser
af protein og derfor giver det mere at vokse af... fordi kattekroppen er
kødædende skal den have protein for at opbygge muskelmasse og vokse.....
eller er det mig der er helt gal på den??

derfor vil en kat der er tynd indimellem have behov for ekstra protein for
at genopbygge muskelmasse.... ( ligesom en missemor der ammer har brug for
det for at kunne danne næringsrig mælk)....

men jeg vil sige at hvis hun ikke _tydeligt_ er undervægtig ( på grænsen til
sultedøden nærmest*G*) så vil jeg bare vælge et godt lødigt foder....
normalt bruger jeg personligt RC indoor.... men til mine egne katte ville
jeg måske vælge den der hedder RC fit i stedet.... i en periode
ihvertfald.....

hvis det er helt galt med pelsen kan man jo supplere med lidt vitamin
tilskud og sådan... ellers tror jeg bare der skal tid til......

luna pigen skal nok blive smuk igen....

--
knus sabina
Læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Trine Alsing

Dato : 11-07-02 10:59

Hej Sveske (til dem der undrer sig : ja jeg kender Sabina privat *gg*)

> luna pigen skal nok blive smuk igen....

Ja det håber jeg meget Hendes pels skæller og virker fedtet og mat

Knus
Trine

Ps hils lige dine to mænner

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-07-02 21:59

Trine Alsing <ta@dli.dk> wrote:
> Hej Sveske (til dem der undrer sig : ja jeg kender Sabina privat *gg*)

hey snus*G*

> Ja det håber jeg meget Hendes pels skæller og virker fedtet og
> mat

det skal nok komme.... bare rolig... ellers hvis hun er meget fedtet så giv
hende et bad...

> Ps hils lige dine to mænner

kan kun hilsen den ene da den anden er draget til det mørke jylland på
ferie*G*
inviterer du snart til "mini housewarming"???

Fra : Trine Alsing

Dato : 12-07-02 00:23

Hey Honey *gg*

> det skal nok komme.... bare rolig... ellers hvis hun er meget fedtet så
giv
> hende et bad...

Ja det havde jeg faktisk også tænkt på...men jeg vil lige lade hende falde
lidt mere til ro, inden jeg byder hende det kolde gys

> inviterer du snart til "mini housewarming"???

Det kan du lige bande på Vi finder en dag....

Kramzer
Trine

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 11-07-02 00:44

in article agi80d$187s$1@news.cybercity.dk, Vibeke Jørgensen at
vibeke1@hotmail.com wrote on 10/07/02 23:18:

> Det er jo ikke fedtet man bliver fed af. Det er kulhydrater.

Øh?
Jeg har da lært at det er lige omvendt Kulhydrater skal kroppen
"arbejde" for at omdanne til fedt og dette arbejde kræver kalorier. Derfor
feder kulhydrater ikke (ligeså) meget. Fedt derimod spurter lige ind i
"depoterne" uden den store arbejdsindsats for kroppen....
Fedt giver pr. gram mere end dobbelt så meget energi (kalorier) som protein
og kulhydrater.
Det hele feder selvfølgelig hvis man overdriver.
Det er så hvad jeg husker fra ernæringslære

Nedenstående citat er af ernæringsekspert Arne Astrup på
http://www.netdoktor.dk/overvaegt/artikler/kostsund.htm

"Kilojoule fra sukker mætter bedre end kilojoule fra fedt, og det står i dag
klart, at under normale forhold omdannes sukker og andre kulhydrater ikke
til fedt i den menneskelige organisme. Sukker bidrager næppe til overvægt og
fedme, medmindre man har et helt overdrevet sukkerforbrug.

Ønsker man at tabe sig, skal man skære ned på fedtet og spise flere
kulhydrater og gerne lidt mere sukker. Skærer man derimod ned på sukkeret og
'glemmer' at nedsætte fedtindtagelsen, så vil man formentlig snarere øge
vægten, hvilket jo ikke er meningen. Skærer man både ned på fedt og sukker
og spiser flere stivelses-, fiber- og proteinholdige fødevarer, taber man
sig allermest."

--
Knus fra Ann R, spin fra Donna & Ditte
Donna & Dittes katteside: http://www.geocities.com/ann_rudbeck

Fra : Per Gade

Dato : 11-07-02 10:37

"Ann Rudbeck" <ann_rudbeck@mac.com> skrev i en meddelelse
Skærer man både ned på fedt og sukker
> og spiser flere stivelses-, fiber- og proteinholdige fødevarer, taber man
> sig allermest."

Rigtigt. Min datter er i øjeblikket på diæt (udarbejdet af professionel
autoriseret diætist) og grundprincippet er præcis som ovenstående: minus
fedt, minus sukker, masser af fiber. Og ja, det virker

Der er _også_ begrænsning på kulhydrater, for det er klart, at hvis man
indtager mere end man har brug for, så tager man på. Men jeg gad godt se
diætistens ansigt, hvis jeg foreslog at bruge olie som dressing, fordi fedt
ikke kan fede - uha! )

Men om det er anderledes for katte, kan jeg ikke udtale mig om.

Mvh. Else Gyldenkærne - der optræder under pseudonym i dag, fordi jeg ikke
kan få forbindelse til Sunsite.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-07-02 10:42

Per Gade <pergade@post.tele.dk> wrote:
> Men om det er anderledes for katte, kan jeg ikke udtale mig om.

min tanke er... sæfølig er det anderledes for katte...
vi mennesker er jo nærmest altædende... kattene er primært kødædende... der
er væsentlig forskel på den type næring vi skal bruge og hvordan den
reagerer i kroppen hvis vi får den forkerte.....

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 11-07-02 12:44

In article <UocX8.992$QP6.282114@news010.worldonline.dk>, Sabina
Hertzum <sabina@worldonline.dk> wrote:

> [...]
> er væsentlig forskel på den type næring vi skal bruge og hvordan den
> reagerer i kroppen hvis vi får den forkerte.....

jo - jeg mener at vide at katte stort set slet ikke kan udnytte
kulhydrater - kun ganske lidt, i hvert fald. Men at de ikke skulle
blive fede af for meget fedt, det tror jeg altså ikke på

Fra : Denise

Dato : 11-07-02 09:17

Hej Vibeke
Øh, vil det så sige at jeg kan begynde og spise flæskesvær igen. Jeg mener
det faktisk alvorligt for har ikke en stand for skid på ernæring (jo, jeg
ved jo godt at grøntsager er godt .
Hilsen Denise

Fra : Trine Alsing

Dato : 11-07-02 10:53

Hej Camilla

>Kan du se ribben og rygrad tydeligt? Kan du sådan
> "tælle" ribben ved let berøring? Er hun tydeligt "indsunken" i
> mellemgulvs-regionen (lige foran lårene/bagbene), når man ser hende
ovenfra?

Nej slet ikke...jeg har lige begramset hende ....jeg kan godt mærke hendes
rygrad....men ikke hendes ribben ved let berøring....så det er nok bare mig
der er pylret *gg*
Hun er heller ikke indsunken.....hun har aldrig været stor og tung...så jeg
ville bare ikke have at hun pludselig forsvandt

Jeg fortsætter med hendes normale foder og ser tiden an mht pelsen....iihh
nu var den lige så flot...men det håber jeg kommer igen

> Vi skal da allesammen lære endnu - tænk hvis vi ikke skulle... og dine
> spørgsmål er ikke dumme

Tak Det er så rart at man kan spørge om hvad som helst herinde uden at
blive haglet ned

Knus
Trine

Fra : Lars Dahl

Dato : 11-07-02 12:40

Hej Trine

<SNIP>

> Jeg fortsætter med hendes normale foder og ser tiden an mht pelsen....iihh
> nu var den lige så flot...men det håber jeg kommer igen

Jeg kan anbefale EFA-olie. 10 dråber dagligt har udrettet mirakler for
Frigg, som efter et voldsomt angreb af allergi var meget tør og skællet.
Efter lidt over en måned med olien er hendes pels så lækker at vi har tænkt
os at give hele menageriet det.....

Mvh. Lars
--
von Fribergs Norske Skovkatte
http://hjem.get2net.dk/vonfriberg/

Tjekket af NAV 2002

Fra : Trine Alsing

Dato : 11-07-02 20:10

Hej Lars

> Jeg kan anbefale EFA-olie

Hvor kan jeg købe det henne og hvad indeholder det?? Er der vitaminer i??

Hilsen
Trine

Fra : Lars Dahl

Dato : 11-07-02 20:30

Hej Trine.

Tjah, hvorhenne.... Det er vi også selv ved at opklare. Vi fik en flaske med
til Frigg v. konsultation hos Raiku Sarvå, og er nu igang med at finde det
tættere på vores bopæl. Jeg kunne forestille mig at Centrum Dyreklinik enten
ligger inde med det, eller kan fortælle dig, hvor det kan skaffes.
Umiddelbart ser det ikke ud til at det indeholder vitaminer udover 2,5 mg.
vitamin E pr. ml. EFA er en forkortelse af "Essential Fatty Acids" - og mit
kendskab til kosttilskud er ikke godt nok til at jeg kan sige, hvad der
ellers kan være i - men at Raiku anbefaler det, er til gengæld et plus i
mine øjne.

God jagt
Lars
--

Trine Alsing <ta@dli.dk> skrev i news:fLkX8.116$922.2737@news.get2net.dk

Fra : Denise

Dato : 11-07-02 21:04

Hej Trine og Lars
Jeg sidder faktisk med en lille flaske EfaCoat her på 30 ml. til 93,75. Jeg
brugte det til en af vores katte der en overgang led meget af allergi. Jeg
mener alle dyrlæger har det eller kan skaffe det. Jeg troede det var fra
Kruuse, men kan ikke finde det på deres hjemmeside. Jeg sidder også med en
brochure, og det jeg brugte var dråber. Normal dosis er 5 dråber, som han
fik på en plastic teske hver dag og han slikkede det selv af skeen, så det
smager åbenbart godt. Jeg kan se på brochuren at man også kan få det i
kapsler, men dråberne var jo langt nemmere.
Der står det indeholder Evening Primrose Oil, vitamin E og Vitamin C. Og så
står der jo alt muligt i den folder jeg har. Jeg sidder også med en kopi af
en undersøgelse der er lavet af Inges Kattehjem fra 1991 skrevet af Marianne
Rasmussen fra Husum netop over Efavet. Det er jo for meget at skrive her og
de har sikkert også folderen hos dyrlægen. Jeg kan sagtens kopiere og sende.
Hvis det har interesse så send mig adressen til denise.reindel@sas.dk. så
kan jeg sende en kopi af materialet.
Hilsen Denise

Fra : Lars Dahl

Dato : 11-07-02 22:06

Hej Denise.

EFA-coat er et andet produkt. Det jeg taler om hedder EFA-Olie og er i en
lille glasflaske med pipette - som Frigg er ved at suge i stykker for at få
olien *S*. Der står intet om hverken Evening Primrose Oil eller vitamin C,
men til gengæld noget om: EPA, GLA, DHA, linolsyre og Biotin - hvad alt det
så måtte dække over. Jeg aner som før skrevet ikke et klap om det, men tager
gladeligt Raikus anbefaling for gode varer.
Siden jeg skrev mit forrige indlæg, er det lykkedes at finde finde adr. på
fremstilleren:
Scan Vet, Kongevejen 66, 2480 Fredensborg. Tlf. 48484317.

Mvh. Lars

Fra : Denise

Dato : 11-07-02 22:33

Hej Lars
Ja, jeg har heller ikke meget forstand på det, men jeg tror nu det er 2
sider af samme sag, da der i folderen også står om linolsyre og mange andre
forkortelser. Forsiden siger "et enestående kostsupplement som indeholder
essentielle (livsvigtige) fedtsyrer og vitaminer samt mineraler, som hjælper
ved deres omsætning".
Brochuren er udgivet af Salfarm i Kolding, og det er Efavet2 der blev testet
hos Inge. Og jeg kan skrive under på at de får en rigtig flot pels og hud af
det. Men da produktet er over 10 år, kan der jo sagtens være kommet noget
nyt.

Fra : Vit C

Dato : 15-07-02 23:01

"Denise" <daugbjerg@*NOSPAM*c.dk> wrote in message news:<3d2df99b$0$63515$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
> det. Men da produktet er over 10 år, kan der jo sagtens være kommet noget

Come again?

Fra : Denise

Dato : 12-07-02 07:38

Hej Trine
Hvis du stadig vil have kopi så send mig også adressen, det glemte du hihi.
Efter kl. 15.00 så send den til daugbjerg@c.dk
det er derhjemme. Har taget kopier.
Hilsen Denise

Fra : Trine Alsing

Dato : 12-07-02 11:54

*gg* ja det glemte jeg vist...min hjerne er i "feriemode"

Anyways...jeg smutter ned og henter dråberne i dag....så jeg regner med at
få noget info der....ellers tusind tak Denise

Hilsen
Trine