MS Windows
briani 27239
Dual boot?
Fra : Mads Jensen

Dato : 10-07-02 15:30

Hej

Efter geninstallation af Win2K får jeg en dualboot, hvor det ser således ud:
Windows 2000 Professional
Tidligere system på C:

Hvordan fjerner jeg det?

/Mads

Fra : Madsen

Dato : 10-07-02 15:30

Mads Jensen skrev:

> Efter geninstallation af Win2K får jeg en dualboot, hvor det ser
> således ud: Windows 2000 Professional
> Tidligere system på C:
>
> Hvordan fjerner jeg det?

Højreklik på Denne Computer > Egenskaber > Avanceret > Start og
genoprettelse > Fjern flueben ved "Vis bootmenu...", eller noget i
den stil.

Alternativet er at redigere i Boot.ini som befinder sig i roden af
systemdisken. (Filen er skjult og markeret som systemfil).

Madsen.

Fra : Henning Lund

Dato : 10-07-02 16:51

Madsen skrev:

> [...]
>
> Alternativet er at redigere i Boot.ini som befinder sig i roden af
> systemdisken. (Filen er skjult og markeret som systemfil).

Tænkte på Madsen, har du i XP hak i nogle af vis liste eller vis
indstillinger under start og genoprettelse?

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-07-02 17:01

> [...]
>
> Alternativet er at redigere i Boot.ini som befinder sig i roden af
> systemdisken. (Filen er skjult og markeret som systemfil).

I XP, kan man også se filen i samme menu

Min ser sådan ud:

[boot loader]
timeout=1
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP
Professional" /fastdetect

Ved du hvordan jeg for den anden XP installation tilføjet til denne startup
halløjsa??

Denne er fra I drevet, som sidder i Primær master, den anden system disk, er
på C drevet og er på Primær slave

Nogen bud?

Eneste mulighed for at loade den anden windows, er at skifte til master, og
bytte kablet...

Fra : Madsen

Dato : 10-07-02 17:13

Henning Lund skrev:

> Tænkte på Madsen, har du i XP hak i nogle af vis liste eller vis
> indstillinger under start og genoprettelse?

Jeg har det pt. til at stå sådan her:
http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/startup_and_recovery.gif

Madsen.

Fra : Henning Lund

Dato : 10-07-02 20:24

Madsen skrev:

> Jeg har det pt. til at stå sådan her:
> http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/startup_and_recovery.gif

Nu har jeg kun et system, kan jeg så ikke fjerne de to hak øverst?

Fra : Madsen

Dato : 10-07-02 17:16

Bjarke Hansen skrev:

[Boot.ini]

> I XP, kan man også se filen i samme menu

Ja, det er en rigtig smart ting.

> [...]
> Professional" /fastdetect
>
> Ved du hvordan jeg for den anden XP installation tilføjet til

Hmm, jeg har Win2000 installeret på drev C og WinXP på drev D.
C og D er den samme fysiske harddisk som blot er delt op i to
partitioner. Disken sidder på den primære IDE-kanal som master.

Min boot.ini ser sådan her ud:

[boot loader]
timeout=8
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP
Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000
Professional" /fastdetect

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 10-07-02 21:06

Henning Lund skrev:

> Nu har jeg kun et system, kan jeg så ikke fjerne de to hak øverst?

Det troede jeg egentlig selv styresystemet sørgede for hvis der kun er
eet installeret, men jo det kan du. Den øverste kan du ikke bruge til
noget, men nr. 2 tror jeg ikke du skal fjerne.

Madsen.

Fra : Henning Lund

Dato : 10-07-02 21:49

Madsen skrev:

> Det troede jeg egentlig selv styresystemet sørgede for hvis der kun er
> eet installeret,

Det har den så ikke i det her tilfælde.

men jo det kan du. Den øverste kan du ikke bruge til
> noget, men nr. 2 tror jeg ikke du skal fjerne.

Oki jeg takker

Fra : Madsen

Dato : 10-07-02 22:02

Henning Lund skrev:

> Oki jeg takker

Det var så lidt.
Jeg er ikke 100 % sikker på om du også kan fjerne nr. 2 flueben fra
oven. Jeg ved ikke hvad 'Recovery Options' er for noget, medmindre det
er chkdsk der refereres til. Den plejer jo at komme hvis man har lukket
pc'en forkert ned.

Madsen.

Fra : Mads Jensen

Dato : 12-07-02 08:54

Hej

> Højreklik på Denne Computer > Egenskaber > Avanceret > Start og
> genoprettelse > Fjern flueben ved "Vis bootmenu...", eller noget i
> den stil.
Gør jeg, men det er den ikke så glad for, er lidt bange for at ændre i
boot.ini.
Er der nogen, som kender nogle steder at læse om det?

Forresten, hvordan fungerer dual boot, Windows / Linux sammen?

/Mads

Fra : Madsen

Dato : 12-07-02 15:52

Mads Jensen skrev:

> Gør jeg, men det er den ikke så glad for, er lidt bange for at
> ændre i boot.ini.

Hvorfor er den ikke så glad for ovenstående da? Kan du ikke komme
derind, eller?

Madsen.

Fra : Mads Jensen

Dato : 12-07-02 16:45

Grundet frygt for at smadre det, eller er den ikke så følsom endda ?

/Mads

Fra : Madsen

Dato : 12-07-02 17:00

Mads Jensen skrev:

> Grundet frygt for at smadre det, eller er den ikke så følsom endda ?

Nej og da slet ikke når det bare er et flueben du skal fjerne.
Du fjerner bare følgende flueben:
http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/skjul_bootmenu.gif - og du vil
ikke se bootmenuen mere.
Alternativet er at redigere i boot.ini, men her skal man afgjort vide
hvad man gør, så jeg vil råde dig til at fjerne ovenstående flueben i
stedet. Det sker der ikke det fjerneste ved, udover at du slipper for
bootmenuen forstås.

Madsen.