Frygter forestående sultedød blandt mine r~
Fra : Martin

Dato : 10-07-02 12:47

Jeg har lige fået mine første rød neon og har ingen erfaringer med
arten.

De er introduceret i min hovedkumme (420l;26,5C;KH4;PH6.8), hvor
befolkningen nu er:

10 rød neon (ungfisk)
10 guld-guramiungfisk (jeg er den stolte fader til et stort kuld 3
måneder gamle guramier i en legekumme)
5 sort tetra
5 orange barber af en art
7 Botia Lohacata
2 små bundmaller af en art

Jeg er bekymret for mine neon, fordi de virker meget passivt ædende.
Mine andre fisk (især botiaerne) er meget aggresivt ædende, og
neonerne svømmer i flok op mod pumpen i bagsiden af akvariet (420 l)
og ser blot passivt til, mens de andre æder.

Tilsyneladende tager neonerne ikke foder fra overfladen, men nipper
gerne til de smuler, der når rundt i kummen efterhånden som
flagefoderet slipper overfladen og når ned til den højde de svømmer i
(ca. midt mellem vandspejl og bund). Men jeg er bekymret for at de
ikke får nok at spise på den måde, og da de ikke er voldsomt fede i
forvejen, frygter jeg deres snarlige sultedød.

Jeg har prøvet at fodre dem med optøede frosne tøffeldyr (1-3 mm)
gennem en slange som jeg sænker ned i det niveau, hvor neonerne
svømmer, for at sikre, at neonerne får førsteret til foderet. Men de
ignorerer dem.

1) Er det normal at neon ikke æder i overfladen?
2) Hvad skal jeg så sende gennem slangen til dem? (levende artemia,
måske?)
3) Eller skal jeg lade være med at lege hønemor for dem og lade dem
opsøge foderet selv?

Tak for gode råd.

Martin

Fra : Steen Suder

Dato : 10-07-02 22:51

Martin wrote:
> Jeg har lige fået mine første rød neon og har ingen erfaringer med
> arten.
>
> De er introduceret i min hovedkumme (420l;26,5C;KH4;PH6.8), hvor

Hvor har du det vand fra? Hvad er din GH?
(Jeg er bare nysgerrig).

<KLIP>

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Martin

Dato : 11-07-02 10:03

Hej Steen,

Jeg måler faktisk ikke min GH aktuelt, men jeg køber snart et kit, så
jeg kan.

KH4 er opnået ved at blande omvendt osmose-vand med dansk postevand.
Mit lokale vand har KH13, så det kræver temmelig meget blødt vand at
udvande det høje mineralindhold. I starten slæbte jeg 25-liters dunke
hjem fra grønttorvet (gartnerfirmaet Contan2) med demineraliseret
vand, men det blev jeg hurtig lang i armene af, så jeg købte et brugt
OO-anlæg i den blå avis, som laver 25 liter nulvand til mig i døgnet,
som jeg tempererer og hælder i

PH 6.8 opnås ved CO2-gødning, idet jeg bobler ca. 200 bobler pr. minut
ind i min spandpumpe for at opnå denne værdi i de 420 liter og med den
aktuelle KH.

Mit mål er at komme lidt længere ned i værdierne (uden at
destabilisere vandet), så jeg med tiden kan trække på vandet i
hovedkummen til et neon-opdrætsforsøg i en ynglekumme.

Hej fra

Martin

Fra : Steen Suder

Dato : 11-07-02 21:56

Martin wrote:
> [...]
> vand, men det blev jeg hurtig lang i armene af, så jeg købte et brugt
> OO-anlæg i den blå avis, som laver 25 liter nulvand til mig i døgnet,

Hvor stort er udbyttet af sådan et OO-system som du har?

<KLIP>

Fra : Martin

Dato : 12-07-02 07:32

Det er et UO-90 fra Avifauna, som (med mit hårde vand) giver omkring
25-30 liter nulvand i døgnet.

Fra : Martin

Dato : 12-07-02 10:52

Med til historien hører nok også, at anlægget er et par år gammelt, og
at det sikkert er blevet temmelig forstoppet med årene. Fra nyt burde
det faktisk yde bedre...

En ny filterpatron med membran og aktivt kul er dog temmelig dyr, så
jeg lever med det lave vand-output indtil videre.

Fra : Steen Suder

Dato : 13-07-02 11:51

Martin wrote:
> Det er et UO-90 fra Avifauna, som (med mit hårde vand) giver omkring
> 25-30 liter nulvand i døgnet.

Jeg tænkte mere på forholdet imellem udbytte og rest-vand.
Du får 30L nulvand, men hvor meget går til "spilde" for den portion?

<KLIP>

Fra : Martin

Dato : 13-07-02 15:37

Uhada. Det tør jeg slet ikke tænke på. Det er temmelig sikkert en del.
Men man kan jo opsamle spildevandet og bruge det til andre formål så
som badning, tøjvask, opvask, vanding af planter, toiletskyld osv.

I sidste ende er vel et spørgsmål om, hvor økologisk bevidst man
vælger at være, og hvor mange ressourcer man vil lægge i at genbruge
spildevandet...

Fra : Morten Gulev

Dato : 15-07-02 20:12

Ih, du glade kineser! Alt det besvær for nogle fisk? Det eneste jeg gør
for mit akvarievand er at hælde noget aquasafe i. Mine fisk trives i øvrigt
glimrende! Det er selvfølgelig heller ikke de mest kræsne fisk: Scalarer,
neon, corydoras, plecostomus, ancistrus og to røde hanner (af den
ikke-æg-læggende art) som jeg ikke ved hvad hedder da jeg fik dem af en
veninde

Nå, hver sin glæde.

Fra : Martin

Dato : 16-07-02 12:50

Problemet med neonfiskene viste sig at være et tilvænningsspørgsmål.
Fiskene spiser nu normalt igen, og er slet ikke så passive som de
første par dage.

Mht. vandkemien, ja, du har ret i det er lidt besværligt, men hvis man
vil have et flot planteakvarie og samtidig drømmer om at yngle
neon-fisk, så kan man næsten ikke komme udenom det bløde vand og
CO2-gødningen. (Med mindre man har råd til at købe nye planter hver
uge, efterhånden som de gamle rådner væk.)

Det bløde vand bruger jeg dels for at lette CO2-gødningen (hårdt vand
sparker co2'en ud) og dels for at imødekomme fisk, der foretrækker
blødt vand; Co2'en bruger jeg til at gøde planterne og for at syrne
vandet til glæde for fisk, som bedst yngler i let surt vand.

Når først man har udstyret er det såmend ikke så slemt endda.

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 20-07-02 21:01

akvaristen@bigfoot.com (Martin) writes:

> 1) Er det normal at neon ikke æder i overfladen?

Ja.

> 2) Hvad skal jeg så sende gennem slangen til dem? (levende artemia,
> måske?)
> 3) Eller skal jeg lade være med at lege hønemor for dem og lade dem
> opsøge foderet selv?

Umiddelbart vil jeg tro de nok skal gå til foderet senere. Hvor længe
har de gået der nu ?

Men hvis de trykker sig rigtig meget, så kunne det være indretningen,
placeringen, eller nogle af de andre "beboere" gør dem utrygge...

/Esben
--
DCLXVI - Roman numeral of the Beast