12 volt problemer igen igen
Fra : René Roager

Dato : 10-07-02 14:21

Hej igen!

Jeg har tidligere skrevet fordi jeg havde problemer med adapter fra 13
polet jaeger på min bil til 7 polet på min CV årg 2000.

Jeg har så fulgt et af de gode råd jeg fik, og fået monteret 13 polet
jaeger på CV. Men ak - der var strøm til alt godt nok - men min
kontakt som jeg havde fået monteret i bilen (til at slå 12 v fra
virkede ikke).

Jeg henvendte mig så til Ford der har monteret kontakt og ledninger
til bilen og spurgte hvad de havde forbundet til kontakten.

Jeg fik at vide at det var ben nr 10, jeg har fået at vide og kan se
at strømmen går via ben 9, så hos ford demonterede man ben 10 og satte
ben 9 til kontakten, nu virker mine lamper emhætte m.m., men IKKE mit
køleskab.
Jeg har en lunsk anelse om at ben 10 som nu slet ikke er tilsluttet er
til køleskabet - fremgår også af diverse foreskrifter.

Jeg skal nu til Ford igen og have lavet dette om - men, kan man samle
både ben 9 og 10 i kontakten, hvis ja skal der så ikke en sikring
ind??

Og er det virkelig korrekt at det er 2 ledninger der styrer hhv strøm
og køleskab??

Jeg vil blive meget glad for lidt hjælp så jeg ikke igen skal have det
lavet om.

Jeg har udprintet diverse foreskrifter for montering m.m.

vh
René Roager
roager@oncable.dk

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 10-07-02 20:45

"René Roager" <roager@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lavet om.
>
> Jeg har udprintet diverse foreskrifter for montering m.m.

Prøv at se på følgende link
http://www.campingferie.dk/h7_campingvogne/s/Tilslutningsskema.asp
Der er 13 polet stik forklaret og herunder står der, at ikke alle følger
standarden.
Så vidt jeg lige kunne se, passer det meget godt, at køleskab og strøm i
øvrigt har hver sit kabel. Lyder på sin vis også logisk, da et køleskab
trækker utroligt meget strøm.
Så umiddelbart lyder det lidt risikabelt at lade samme kabel gå til både 9
og 10, medmindre det er meget tykt og virkelig kan trække nogle ampere.

Kurt