Vil gerne høre jeres mening :-)
Fra : Katrine Nederby

Dato : 10-07-02 11:32

Kære NG'ere.

Siden jeg for et stykke tid siden læste en BYB's argumenter for at opdrætte
uden stamtavler, har jeg haft lyst til at skrive et modsvar. Det har jeg så
gjort nu og vil meget gerne have jer til at vurdere resultatet Hensigten
er, at det skal være simpelt/let forståeligt, men selvfølgelig ikke forkert.
Så i er velkomne til at komme med konstruktiv kritik/rettelser

Den del af teksten, som i øjeblikket er grøn, er jeg (desværre) i tvivl om
og vil være glad for at høre andres fortolkning af/viden om
disciplinærnævnets kompetenceområder.

Der er en del links undervejs. Især "Papirarbejdet" og "Avlsforbud" må i
gerne kigge nærmere på.
Desværre nægter min scanner i øjeblikket, at samarbejde, så et par af de
øvrige sider, der linkes til er indtil videre lidt kedelige.

Jeg har endnu ikke linket fra min side til artiklen, da jeg lige vil høre
jeres dom først.

Her er den:
http://pandoras_burmese.tripod.com/Burmeser/id28.html
(med reklamer - sorry)

Og så lige et spørgsmål:
Stamtavlerne er hvide nu ikke? Og de forbliver hvide?
(Kan huske, de var ret omdiskuterede til at begynde med)

Mange hilsner
Katrine

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 10-07-02 11:42

Hej Katrine
Linket virker desværre ikke her hos mig.
Vibeke

Fra : Katrine Nederby

Dato : 10-07-02 12:04

> Linket virker desværre ikke her hos mig.

Æv da

Hvordan ser det ud med disse to (min hj.side og mit fotoalbum):

http://pandoras_burmese.tripod.com/

http://beydana.tripod.com/

Nogle har problemer med _ i adressen. Hvis det er tilfældet, kan du kun
komme ind på fotoalbummet.

Ellers ved jeg ikke, hvad der kan være galt, for linket virker, når jeg selv
klikker på det.

Mange hilsner
Katrine

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 10-07-02 11:59

Ja, jeg kan kun komme ind på albummet, ikke hjemmesiden.
Øv...
Vibeke

Fra : KatjaStrofen

Dato : 10-07-02 11:54

Katrine Nederby <katnederby@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:agh1sb$ns$1@sunsite.dk...
, der linkes til er indtil videre lidt kedelige.

> Jeg har endnu ikke linket fra min side til artiklen, da jeg lige vil høre
> [...]
Altså jeg kan ikke hjælpe dig med dine spørgsmål! - men vil sige.. TAK for
god læsning.. jeg blev lige sat nemt og bekvemt ind i stamnavn... stambog
osv.. ¨på siden papirsarbejde!
Så når siden er helt færdig håber jeg du smider et link igen :)

Katja

Fra : Katrine Nederby

Dato : 11-07-02 02:12

"KatjaStrofen" skrev:

> [...]
> osv.. ¨på siden papirsarbejde!
> Så når siden er helt færdig håber jeg du smider et link igen :)

-Jeg håber at kunne låne en anden scanner i weekenden, så det hele kan komme
på plads. Og så skal jeg nok give lyd fra mig igen

Mange hilsner
Katrine

Fra : Grit Wessel

Dato : 10-07-02 12:26

Hej Katerine

Linket virker fint hos mig, og jeg synes, at det er rigtig godt formuleret.
Med hensyn til den grønne tekst, så tror jeg, at det er rigtigt nok, men lad
os høre hvad de andre siger

> Og så lige et spørgsmål:
> Stamtavlerne er hvide nu ikke? Og de forbliver hvide?
> (Kan huske, de var ret omdiskuterede til at begynde med)

Jo, de er hvide nu. Jeg kan oplyse at Felis Danicas webmaster i dag har fået
sat et billede af de nye stamtavler ind på siden om stambogsføreren i stedet
for de gamle

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Katrine Nederby

Dato : 11-07-02 01:53

"Grit Wessel" <ng@dk-ginkgo.dk> skrev:

> Linket virker fint hos mig, og jeg synes, at det er rigtig godt
formuleret.

-Tak

> [...]
fået
> sat et billede af de nye stamtavler ind på siden om stambogsføreren i

-Det var lige præcis billedet af de gamle tavler, som udløste spørgsmålet

Mange hilsner
Katrine

Fra : Camilla Baird

Dato : 10-07-02 12:50

On 10/07/2002 12:31, in article agh1sb$ns$1@sunsite.dk, "Katrine Nederby"
<katnederby@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Stamtavlerne er hvide nu ikke? Og de forbliver hvide?
> (Kan huske, de var ret omdiskuterede til at begynde med)

Flot arbejde!

Jeg fandt en lille "skønhedsfejl" på siden om hankattens
chryptorchidattest... Hvis ingen eller kun en sten er faldet på plads er han
monorchid (der står monochid).
Der er et felt på alle stamtavler til dette (selvom det kun er relevant for
hankatte). ""Har hankatten to 82) normalt udviklede testikler?"

En anden ting om de nye stamtavler - der er nu et felt til
navlebroksattesten. "Er katten fri for navlebrok? Ja/nej"

Et andet nyt felt på de bye stamtavler er "høresttesten" for hvide katte.
"Er katten normalt hørende på begge ører? (gælder kun hvide katte) ja/nej"

Man kan endda få rabiesvaccinen påført stamtavlen nu
--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Katrine Nederby

Dato : 11-07-02 02:02

"Camilla Baird" skrev :

> Flot arbejde!

-Dejligt at høre, det ikke er helt ved siden af

> Jeg fandt en lille "skønhedsfejl" på siden om hankattens
> chryptorchidattest... Hvis ingen eller kun en sten er faldet på plads er
han
> monorchid (der står monochid).

-Er hermed rettet *S*

> Der er et felt på alle stamtavler til dette (selvom det kun er relevant
for
> hankatte). ""Har hankatten to 82) normalt udviklede testikler?"

-På de nye hvide ikk' osse ?
For på mine lyserøde findes feltet ikke.

> [...]
> "Er katten normalt hørende på begge ører? (gælder kun hvide katte) ja/nej"
>
> Man kan endda få rabiesvaccinen påført stamtavlen nu

Tak for det; Det vil jeg lige få "flettet ind" i løbet af weekenden. Jeg har
selv kun de gamle blå og lyserøde stamtavler på mine katte, så det anede jeg
ikke.
(Hmmm; Tænker lige.......Mon ikke jeg snart er nødt til at købe mig en ny
hunkilling, så jeg kan få et eksemplar af de nye stamtavler )

Mange hilsner
Katrine

Fra : Camilla Baird

Dato : 11-07-02 02:01

> [...]
> (Hmmm; Tænker lige.......Mon ikke jeg snart er nødt til at købe mig en ny
> hunkilling, så jeg kan få et eksemplar af de nye stamtavler )

Ja, det er de nye "hvide" jeg taler om
Jamen, selvfølgelig skal du da have en ny hunkilling - du kan da ikke skrive
sådan en udmærket side uden at vide hvordan de nymodens stamtavler ser ud

Fra : marianne hellemose

Dato : 11-07-02 09:00

Katrine skrev
<(Hmmm; Tænker lige.......Mon ikke jeg snart er nødt til at købe mig en ny
hunkilling, så jeg kan få et eksemplar af de nye stamtavler )>

Tænk hvad folk bruger af undskyldninger for at udvide
bestanden *GGGG*

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Kate

Dato : 11-07-02 19:12

"marianne hellemose" <hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk> wrote in

> [...]
> stamtavler )>
>
> Tænk hvad folk bruger af undskyldninger for at udvide

Hvem har ikke behov for en kat mere og en undskyldning er jo altid
god at ha'.

Kate

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 10-07-02 13:58

"Katrine Nederby" <katnederby@hotmail.com> wrote:
*snip*

Jeg synes det er rigtig lækkert det jeg har læst derinde so far! Og når den
engang er helt færdig synes jeg det er en glimrende side at henvise de folk
til som søger "Ægte perser u. stamtavle".

Godt arbejde :)

- Sidsel

Fra : Katrine Nederby

Dato : 11-07-02 02:08

"Sidsel L. Espersen" skrev :

> [...]
folk
> til som søger "Ægte perser u. stamtavle".

Tak

-Jeg overvejede faktisk om artiklen kunne være noget for gruppens
hjemmeside, men ville lige høre jeres vurdering først ???

Mange hilsner
Katrine

Fra : Camilla Scharff

Dato : 10-07-02 19:37

Hej Katrine

Jeg synes det er en glimrende gennemgang af "problematikken" omkring
stamtavler eller ej.

Nogle kommentarer:
Du skriver, at man kun kan få stamtavler, hvis man er medlem af en
hovedklub - og det er jo for så vidt også rigtigt når vi snakker Felis
Danica stamtavler... Der er jo desværre stadig problematikken omkring
opdrættere, som er medlem af CFA/TICA, og som derfor frit kan "eksportere"
deres katte til et FD-medlem og uden videre få FD-stamtavler.
Nogle af disse opdrættere er garanteret helt ok - andre er ikke... Måske det
burde nævnes, at man specifikt skal kigge efter FD-stamtavler, men at man
altså kan komme ud fra stamtavler/registreringskort fra andre
organisationer, som ikke nødvendigvis betyder, at man ikke kan få stamtavle
på sin kat.
- Min personlige kommentar til dette er i øvrigt, at jeg selvfølgelig har
fuld respekt for FIFé/CFA/TICA's samarbejde i "Open Doors"-politiken, men
ikke umiddelbart når det drejer sig om katte opdrættet i et FIFé-land, hvor
hovedparten af opdrætterne, som netop har valgt *ikke* at være medlem af en
FIFé-klub, har gjort det fordi de enten er ekskluderede, ved at blive
ekskluderede (men har valgt at gå inden) eller fordi de på anden vis ønsker
ikke at overholde FIFés regler - og så synes jeg, at det er noget rod, at
man bare kan melde sig under fanerne i fx TICA og fortsætte med at opdrætte
løs - med stamtavler!! Nå, en sidebemærkning... tilbage til kommentarerne

Ikke-medlemmer godt klage til FD's Disciplinærnævn, man kan bare kun klage
over et FD-medlem (men det har du jo fået med).

Papirarbejdet - ejerskiftet er vist ikke helt så nødvendigt længere, og det
er sandsynligt, at ejerskifter snart ikke eksisterer længere (det giver
temmelig meget arbejde at ejerskifte de mange killinger...). Hovedsagligt er
det sådan, at den som har stamtavlen, ejer katten. Så kan vi altid
diskutere, om det nu er rimeligt eller ej...
Det ville måske være godt at skrive, at man kan få et kuld registreret uden
at have købt stamnavn, så man sådan kan prøve at have killinger en enkelt
gang før man giver 500 kr. for navnet.
Der mangler en - (bindestreg) mellem kr. 225 - 250 (bare så det ikke ser ud
som det koster 225 250 kr. at være medlem af en klub).

Afsnittet om avlsforbud har jeg ikke kommentarer til - synes det er rigtig
godt

Så vidt vi ved, fortsætter stamtavlerne med at være hvide - dog bliver der
fremover på forsiden skrevet kattens køn (det er nemlig sk...svært at sidde
i et dyrlægeindcheck og ud fra de mange fantasifulde navne vurdere, om
man skal kigge efter kryptorchidattest eller ej, og det er lidt
småbesværligt at sidde og kigge inden i stamtavlerne (som folk ofte har i
charteks el. lign.) for at finde ud af det... det er vist også aftalt, at
den næste sending stamtavle-omslags-papir skulle være noget mindre glat, så
dyrlægens stempler ikke tværer så let ud.

Nå ja, og så lige en bem., som slet ikke har noget med indholdet som sådan
at gøre, men det ville være godt, hvis du satte de eksterne links til at
åbne i et nyt vindue således at man, hvis man har klikket lidt rundt i den
ny side, ikke skal trykke "1 million gange" på "tilbage-knappen" for at
komme retur til teksten!

Mange hilsner
Camilla

Fra : Katrine Nederby

Dato : 11-07-02 03:40

"Camilla Scharff" skrev .

> [...]
> altså kan komme ud fra stamtavler/registreringskort fra andre
> organisationer, som ikke nødvendigvis betyder, at man ikke kan få

Jeg har haft både CFA, TICA og GCCF i baghovedet, men valgte at "lade som
ingenting", da jeg ikke har så stort et kendskab til disse organisationer.
Men jeg vil give dig ret i, at jeg nok bør nævne, at der findes stamtavler
fra andre forbund end FIFe/Felis Danica. Jeg har bare ingen anelse om, hvor
udbredte de er i DK (?)

Vil det være ok, om jeg derudover så henviser til/citerer flg. fra Felis
Danicas nationale stambogsføringsregler:

"4.3.2 Overførsel af kat fra anden organisation/klub som ikke er medlem i
FIFe.

....Stamtavler fra andre organisationer/forbund skal først vurderes i FD's
avlsråd/FU (undtagen katte regisrterede i CFA, TICA og GCCF) inden
registrering i Felis Danica's stambog kan ske."

-Og så skriver lidt om, at disse organisationer ikke nødvendigvis stiller
samme krav til opdrætterne som man gør i FIFe, og at man via dette "hul" kan
indføre katte som måske ellers ikke ville kunne stambogsføres i Felis
Danica.

-Altså med andre ord, at man skal være ekstra kritisk, hvis man køber en "
overført" kat" eller selv planlægger at overføre en kat ???

Jeg kan ikke lige få det formuleret korrekt nu *gab*, men vil kigge nærmere
på det i weekenden

> [...]
> ikke at overholde FIFés regler - og så synes jeg, at det er noget rod, at
> man bare kan melde sig under fanerne i fx TICA og fortsætte med at

-Jeg er 100% enig

> [...]
> det sådan, at den som har stamtavlen, ejer katten. Så kan vi altid
> diskutere, om det nu er rimeligt eller ej...

-Ok, men jeg lader det stå, så længe Kattemagasinet har det med under "Værd
at vide....." (-eller hvad?)

> [...]
uden
> at have købt stamnavn, så man sådan kan prøve at have killinger en enkelt

-Det har jeg vist fået med

> Der mangler en - (bindestreg) mellem kr. 225 - 250 (bare så det ikke ser
ud
> som det koster 225 250 kr. at være medlem af en klub).

*gg* -Det er hermed rettet. Jeg skulle jo nødigt skræmme nogen væk

> [...]
> den næste sending stamtavle-omslags-papir skulle være noget mindre glat,

> dyrlægens stempler ikke tværer så let ud.

-Kan godt forestille mig roderiet *g*
Jeg har endnu aldrig fået "nærkigget" på et af de nye eksemplarer, da alle
min katte har de gamle kulørte udgaver.

> [...]
> ny side, ikke skal trykke "1 million gange" på "tilbage-knappen" for at

-Det kan jeg godt se, så det er blevet ændret.

Tak for dine kommentarer

Mange hilsner
Katrine