Spørgsmål fra en begynder
Fra : Thomas T

Dato : 10-07-02 07:42

Hej NG.

Jeg er en meget ny sejler og har lige købt min første båd, en Maxi 77. Så
der vil nok komme en masse spørgsmål fra min side det næste stykke tid, da
den trænger til lidt velligeholdelse efter 2 år uberørt i vandet, men ellers
er den fin. Jeg har brugt de sidste 2 dage på, sammen med min far, at sejle
den fra Sakskøbing til Fredericia, så nu kender jeg da båden lidt, og det er
en fin båd.
Nu til spørgsmålene:

1. Båden har en Mariner 10HK påhængsmotor. Bagpå, sammen med benzinslangen,
hænger et stik, som lader på batteriet, men motoren er ikke forberedt for
det. Det har nok været til en anden motor der har hørt til båden tidligere.
Kan man bygge en lader i motoren eller skal man have en anden motor?

2. Til motorcykel findes der tykke kataloger med udstyr bl.a. fra Tyskland.
Findes de også til både?

3. Hvilken håndholdt GPS ville I vælge? På turen havde vi lånt en Garmin
Etrex med. Den var fin, men er vist mest til løb i skoven o.lign.

Det var vist det i første omgang, ses med garanti senere.

ThomasT
Fredericia

Fra : Thomas T

Dato : 10-07-02 08:28

Ups, Jeg så lige at der var et spørgsmål om tyske kataloger et par linie
længere.

ThomasT

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 10-07-02 09:11

> 3. Hvilken håndholdt GPS ville I vælge? På turen havde vi lånt en Garmin
> Etrex med. Den var fin, men er vist mest til løb i skoven o.lign.

Jeg har brugt en Garmin 12 gennem flere år (nu som reserve) og synes godt om
den - men det er en god ide at investere i en kabel så den kan bruge bådens
batteri - 4 AA batterier holder ca. 24 timer, så det kan blive dyrt.

Fra : Fly

Dato : 10-07-02 15:59

"Thomas T" skrev:

1. Kan man bygge en lader i motoren eller skal man have en anden motor?

3. Hvilken håndholdt GPS ville I vælge? På turen havde vi lånt en Garmin
Etrex med. Den var fin, men er vist mest til løb i skoven o.lign.

Hej Thomas!

Tillykke med din nye båd - et valg som du ikke kommer til at fortryde. Jeg
var selv i "samme båd" som dig for to år siden, og der er virkelig hjælp at
hente hér i gruppen. Hermed ros til jer alle i gruppen!

Omkring dét at bygge en spole ind i din påhængemotor kan alt jo lade sig
gøre, men så vidt jeg husker, så er en 10-hestes Mariner ret kompakt og svær
at pille ret meget ved udover normal vedligeholdelse m.m. Hvis der er plads,
kan det sagtens lade sig gøre at bygge ekstra spole og tilhørende magnet
(fås i færdige sæt) på ved svinghjulet, der jo i forvejen genererer strøm
til tændrøret.

Jeg har selv en oldgammel (men _meget_ stabil) Tomos motor, og i dén var der
allerede udtag til f.eks. en lanterne. Jeg bruger den til at lade på
batteriet, selvom den nu ikke giver alverden. Giver 15-18 VAC afhængigt af
omdrejningshastigheden. Denne spænding dobbelt-ensretter jeg med 4 dioder og
ladestrømmen er ca. 1,5-2 ampere. Om ikke andet, så kan det da hælde en
smule strøm på batteriet, men langt fra det man skal bruge til lanterner,
ekkolod m.m.

Valg af GPS er ret svært, men jeg købte en MLR SP24, og den vil jeg ikke
umiddelbart anbefale, da det er et ret "lille mærke" så har du intentioner
om at sammenkoble med f.eks. en PC'er på et tidspunkt, så er det de store
kendte mærker, der først udvikles (og testes...) drivere m.m. til. Jeg har
selv måtte have fat i en kammerat, der er programmør, for at få alt mit til
at spille ordentligt. Lige hvad du så skal vælge ved jeg ikke, men sørg for
at undersøge hvor vandtæt/vandafvisende den er. Hellere have en god
vandafvisende GPS uden alle de fancy funktioner end en popsmart én med
forchromede taster, og den så ikke kan tåle en ordentlig regnbyge eller lidt
saltvandsstrint - for det får den!!!

Ellers er der jo en ret god siden om din nye båd, som du kan finde på:
www.maximalt.dk

--
Peter Fly
(Please move the monkey from my address)

Fra : @ndersson

Dato : 10-07-02 21:57

klip
> [...]
tidligere.
> Kan man bygge en lader i motoren eller skal man have en anden motor?

Jeg har en 5 hk mariner som er forberedt til at lade.. det er for mit
vedkommende en investering på omkring 600 kr.
Den skal have en ensretter og et stik som man køber i et sæt..!

--
Hilsen Andy 2630

Når solen skinner er jeg helst ude at sejle www.brondbyhavn.dk/
Og når det regner spiller jeg DOD læs evt. www.dayofdefeat.dk