hastighed på 100mb netværk (igen igen)
Fra : newbie

Dato : 10-07-02 00:22

Har et lille netværk kørende med 3 pc'ere over TCP/IP via 10/100 switch, men
overførselshastigheden er latterlig lav.

Jeg ved godt, at det er umuligt at opnå den teoretiske max hastighed, men
min max hastighed er kun ca. 1,5mb/s. Switchen siger at forbindelsen er
100mb fuld duplex og kolisionslampen blinker ikke... har prøvet i 98, 2000
og XP (normal overførsel vha. stifinder...)

Netkortene er et IBM onboard netkort samt to billige bambuskort, henholdsvis
Realtek og Prime...

Nogen forslag til hvad jeg gør galt??

Håber i kan hjælpe,
Niels

PS: Kablerne er nyindkøbte og ligger _ikke_ flettet sammen med stikdåser,
antennekabler og andet sjov
PPS: Vil gerne undgå at bruge penge på f.eks. 3com netkort

Fra : Kim Jensen

Dato : 10-07-02 08:01

> [...]
> 100mb fuld duplex og kolisionslampen blinker ikke... har prøvet i 98, 2000
> og XP (normal overførsel vha. stifinder...)

Hvordan er kortene konfigureret i Windows? Er de sat til "100mbit/Full"
eller "Automatic"? Sidstnævnt er klart at foretrække.

> Netkortene er et IBM onboard netkort samt to billige bambuskort,
henholdsvis
> Realtek og Prime...
> PPS: Vil gerne undgå at bruge penge på f.eks. 3com netkort

Det burde heller ikke være nødvendigt - jeg har en performance på ca. 7,5
MB/s på mit hjemme-LAN hvor der er både D-Link (Realtek) kort og 3COM-kort.
På mit arbejde har vi udelukkende Intel-netkort, og der er performance den
samme.

mvh
Kim Jensen

Fra : newbie

Dato : 10-07-02 12:19

> Hvordan er kortene konfigureret i Windows? Er de sat til "100mbit/Full"
> eller "Automatic"? Sidstnævnt er klart at foretrække.
>

> mvh
> Kim Jensen

De er sat til automatic i windows.
Maskinerne er en P3-800 og to P2-350'ere med 5400rpm HDs. Under testene lave
maskinerne ik andet end at overføre, så umiddelbart kan jeg ikke lige spotte
flaskehalsen

-Niels

Fra : Kim Jensen

Dato : 10-07-02 12:46

> [...]
lave
> maskinerne ik andet end at overføre, så umiddelbart kan jeg ikke lige

Prøv evt. at teste netværkshastigheden med TTCP
(http://www.winsite.com/bin/Info?5896)

mvh
Kim Jensen

Fra : Martin Mann

Dato : 10-07-02 09:15

newbie wrote:
> [...]
> 100mb fuld duplex og kolisionslampen blinker ikke... har prøvet i 98, 2000
> og XP (normal overførsel vha. stifinder...)

En høj overførselshastighed kræver også, at harddiske o.lign. ikke er
flaskehalse. Hvis jeg putter et 100Mbit PCI kort i en 486dx4 med en
gammel 500MB PIO2 HDD, skal jeg nok heller ikke regne med at kunne
overføre 7-8MB/s.

Mvh
Martin

Fra : Rasmus Rosenquist

Dato : 11-07-02 16:22

> Hvis jeg putter et 100Mbit PCI kort i en 486dx4 med en
> gammel 500MB PIO2 HDD........

Jeg vidste ikke, at sådan en kunne køre XP....

Rasmus

Fra : 187

Dato : 07-08-02 08:15

kører du med fast defineret hastigheder på netkortene, alle kører
windows det for dig ????

hvis du overfører 1,5 MB/s er det egentligt meget pænt for et 10 Mbit
netværk.... ¨
husk at der går 8 bit pr. byte... DVS. 100Mbit = 12,5 Mb

http://www.kandu.dk/