På internettet med bærbar pc og Motorola T~
Fra : Claus E Beyer

Dato : 09-07-02 20:26

Jeg har anskaffet mig en Motorola Timeport 260 og vil gerne med den
og en bærbar pc forsøge at komme på internettet.

Det er desværre endnu ikke lykkedes, men der er dog forbindelse
mellem ir-portene på mobiltelefon og pc.

Inde i internet-opkaldsforbindelsen dukker et nyt modem op, når der er
ir-forbindeldse mellem mobiltelefon og pc, "Standard modem over IR
link (COM 4)".

Desværre lykkes det ikke at kalde op, der kommer i stedet en fejlmelding.

Er der nogen der også har anskaffet sig en Motorola Timeport 260 og
derfor kan give mig nogle tips, så jeg kan få internetforbindelsen til at virke?

På forhånd tak for hjælpen

Claus

Fra : Fischer

Dato : 09-07-02 22:06

> Inde i internet-opkaldsforbindelsen dukker et nyt modem op, når der er
> ir-forbindeldse mellem mobiltelefon og pc, "Standard modem over IR
> link (COM 4)".

Du er da kommet et stykke vej.
Det næste du mangler tror jeg er en driver til din telefon, så du får en
'Motorola 260' på Com4 istedet for et 'standard modem'.

Dernæst skal du måske bruge en init-streng til modem opsætningen?

Endelig skal du være helt sikker på at det opkaldsnummer du bruger
understøtter opkald fra mobil. Prøv at ringe nummeret op manuelt fra
telefonen - kommer der en hyletone?

..... bare et par ideer.

*Fischer

Fra : Claus E Beyer

Dato : 10-07-02 05:57

"Fischer" <express@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Endelig skal du være helt sikker på at det opkaldsnummer du bruger
> understøtter opkald fra mobil. Prøv at ringe nummeret op manuelt fra

Tak for dine ideer. Hvor mon jeg kan skaffe en driver og en init-streng til
telefonen?

Det nummer jeg ringer op, er et hvor jeg tidligere er kommet igennem med
Nokia Card Phone 2.0 uden problemer.

Claus

Fra : Fischer

Dato : 10-07-02 09:43

> Tak for dine ideer. Hvor mon jeg kan skaffe en driver og en init-streng
til
> telefonen?

Jeg gætter på at der ikke var noget software med til telefonen.

Man skulle jo tro at Motorola havde en driver til download, men efter 30
sekunder på deres hjemmeside, løb jeg skrigende bort!
Men tag et kig her:
http://www.gsm.org.uk/gsm.html
Vælg 'Windows Infrared Modem', der er måske noget du kan bruge.

> Det nummer jeg ringer op, er et hvor jeg tidligere er kommet igennem med
> Nokia Card Phone 2.0 uden problemer.

Så skulle den jo være OK.

*Fischer

Fra : Bjarni

Dato : 10-07-02 09:43

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[snip]
> Tak for dine ideer. Hvor mon jeg kan skaffe en driver og en init-streng
til
> telefonen?

[snip]
Jeg kan ringe op via IR-port (sat op som COM4). Jeg kører Windows XP / T260
og har haft en del drillerier med forbindelsen via IR-porten (jeg får stadig
en del fejlopkald). Det virker bedst, når jeg bruger RS232 på COM1 med det
kabel som fulgte med telefonen. Jeg har også fået GPRS til at virke.

Der findes noget god information (og drivere) på disse sider:

http://www.gsm.org.uk/gsm.html

http://pfr.che.orst.edu/~alexnt1/gwz01.html

http://www.motorola-isg.demon.co.uk/clipart/page_art/gwiz_en.pdf

/bjarni

Fra : Claus E Beyer

Dato : 10-07-02 19:17

"Bjarni" <bmm@comlog.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en del fejlopkald). Det virker bedst, når jeg bruger RS232 på COM1 med det
> kabel som fulgte med telefonen. Jeg har også fået GPRS til at virke.

Fulgte der et kabel med din telefon? Det gjorde der desværre ikke med min

Min æske var heller ikke plomberet, da jeg fik den. Er det mon blevet fjernet?

Claus

Fra : Bjarni

Dato : 11-07-02 13:40

> [...]
> Fulgte der et kabel med din telefon? Det gjorde der desværre ikke med min

> Min æske var heller ikke plomberet, da jeg fik den. Er det mon blevet

Ja der fulgte et kabel med min, som er købt hos TDC. Den var godt nok også
noget dyrere end hos Orange.
/bjarni

Fra : Kurt Brixen

Dato : 11-07-02 15:34

On Thu, 11 Jul 2002 14:39:54 +0200, "Bjarni" <bmm@comlog.dk> wrote:

>Ja der fulgte et kabel med min, som er købt hos TDC. Den var godt nok også
>noget dyrere end hos Orange.

Det er vist tilfældigt om der er kabel og cd'er med. Nu har jeg set
tre, hvor der kun manglede i den ene - de var alle tre købt til 89 kr.
i Orange-butikken.

Kurt Brixen

Fra : Claus E Beyer

Dato : 12-07-02 20:16

"Kurt Brixen" <no_spam_to_brixen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Det er vist tilfældigt om der er kabel og cd'er med. Nu har jeg set
> tre, hvor der kun manglede i den ene - de var alle tre købt til 89 kr.
> i Orange-butikken.

Kan man berettiget klage over at det mangler? I min var der hverken kabel eller
cd-rom. Den er købt hos Føtex for 99,- kr.

Claus

Fra : Fischer

Dato : 13-07-02 06:03

> Kan man berettiget klage over at det mangler? I min var der hverken kabel
> eller cd-rom. Den er købt hos Føtex for 99,- kr.

Lige et tillægsspørgsmål:
Er de låst til Orange?

*Fischer

Fra : Claus E Beyer

Dato : 13-07-02 07:03

> Lige et tillægsspørgsmål:
> Er de låst til Orange?

Det var min desværre, så der går nu knap seks måneder før jeg kan få den fulde
glæde af den.

Når den tid er gået, skal jeg nemlig til at udforske GPRS på mit tyske taletidskort
hos Loop by Viag Interkom. På det taletidskort er GPRS-tjenesten allerede aktiv.
Til gengæld koster det EUR 0,10 pr. 10 kB, svarende til EUR 10,- (DKK 75,-)
pr. MB, hvilket jo er en noget højere MB-pris end vi er vant til her i Danmark,
men til gengæld er der ikke tale om at man skal betale abonnementsafgift for
tjenesten.

Claus

Fra : Fischer

Dato : 13-07-02 07:37

> Det var min desværre, så der går nu knap seks måneder før jeg kan
> få den fulde glæde af den.

Kan man ikke få skidtet låst op et eller andet sted?

> Når den tid er gået, skal jeg nemlig til at udforske GPRS på mit tyske
> taletidskort hos Loop by Viag Interkom. På det taletidskort er GPRS-
> tjenesten allerede aktiv.

Spændende information - tak for den!
Selv om det er dyrt pr. mb. så er det måske et billig måde at lave de første
indledende øvelser omkring GPRS.

*Fischer

Fra : Claus E Beyer

Dato : 13-07-02 11:13

> Kan man ikke få skidtet låst op et eller andet sted?

> Spændende information - tak for den!
> Selv om det er dyrt pr. mb. så er det måske et billig måde at lave de første
> indledende øvelser omkring GPRS.

Og når man som jeg, bor på Lolland behøver man blot at tage til Lollands
sydkyst for at få signal, selv om signalet selvfølgelig er bedre ovre på Femern.

Prøv at se på:

http://www.loop.de/loop/wap/gprs/ og

http://www.teltarif.de/i/gprs-config.html

Prøv også at læse indlæg på: news:de.comm.anbieter.mobil

Nu efter jeg har fundet ovenstående links, sidder jeg her og bliver i tvivl om
GPRS kun tilbydes i fobindelse med WAP, eller om der er tale om rigtig
GPRS-internetforbindelse med bærbar pc og det hele.

Claus

Fra : Fischer

Dato : 13-07-02 12:14

> [...]
> GPRS kun tilbydes i fobindelse med WAP, eller om der er tale om rigtig
> GPRS-internetforbindelse med bærbar pc og det hele.

Jeg tror at det er samme kanal de benytter. Så når der er hul til det ene,
så er der også til det andet.

*Fischer