mySQL udlæs i array
Fra : Leonard

Dato : 08-02-01 11:52

Jeg har en tabel:
id, navn
og den vil jeg gerne udlæse så jeg kan skrive $navn[1] for at få
udlæst det første navn og $navn[2] for det næste osv.

Jeg kan ikke lige finde den rigtige mysql_fetch_ kommando ??
--
mvh Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 08-02-01 12:13

After I finished the 3 Pan Galactic Gargle Blasters, not2@sporty.dk
(Leonard) just offered me, he muttered some weird stuff, and I had to
correct this gibberish:

> [...]
>udlæst det første navn og $navn[2] for det næste osv.
>
>Jeg kan ikke lige finde den rigtige mysql_fetch_ kommando ??

Det er altså en lidt speget måde at gøre det på, har du overvejet det
"folk" normalt gør. f.eks.

$query = "SELECT id,navn FROM <tabel>";
$result = mysql_query($query);
while($row = mysql_fetch_array($result)) {
   print $row["navn"]."<br>\n";
}

men okay... here goes:

$query = "SELECT id,navn FROM <tabel>";
$result = mysql_query($query);
$i = 0;
while(list($t_id,$t_navn) = mysql_fetch_array($result)) {
   $id[$i] = $t_id;
   $navn[$i] = $t_navn;
   $i++;
}
unset($i);

print $navn[3];
--
Martin Mouritzen. | http://www.trendy.dk
The truth is out there! Does anyone know the URL?

Fra : Leonard

Dato : 08-02-01 12:31

Martin Mouritzen <martin@fez.dk> skrev:

>Det er altså en lidt speget måde at gøre det på, har du overvejet det
>"folk" normalt gør. f.eks.

Det gør jeg også normalt, men her skal jeg bruge navnene flere gange
længere nede på siden og kan på denne måde nøjes med et kald til
databasen.

Jeg havde håbet på en mere diekte løsning, men den du har givet
virker.
--
mvh Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 08-02-01 12:55

> [...]

>Det gør jeg også normalt, men her skal jeg bruge navnene flere gange
>længere nede på siden og kan på denne måde nøjes med et kald til

Ah, på den måde

>Jeg havde håbet på en mere diekte løsning, men den du har givet
>virker.

Well.. Mere direkte kan du evt. bruge:

$query = "SELECT id,navn FROM <tabel>";
$result = mysql_query($query);
$i = 0;
while($row[$i] = mysql_fetch_array($result)) {
   $i++;
}
unset($i);

Så kan du f.eks.

for($i=0;$i<count($row);$i++) {
   print $row[$i]["navn"]."<br>\n";
}

Det er vist det mest direkte jeg lige kan finde på.

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 08-02-01 17:20

Martin Mouritzen <martin@fez.dk> udtrykte:

> [...]
>$result = mysql_query($query);
>$i = 0;
>while($row[$i] = mysql_fetch_array($result)) {

Dette kan eventuelt koges lidt ned, (uden man mister overskueligheden
IMO)

mvh Andreas Kleist Svendsen

WAP/WML/PHP Tutorials
http://www.nau.dk/

Fra : Peter Brodersen

Dato : 09-02-01 03:13

On Thu, 08 Feb 2001 11:30:41 GMT, not2@sporty.dk (Leonard) wrote:

>Det gør jeg også normalt, men her skal jeg bruge navnene flere gange
>længere nede på siden og kan på denne måde nøjes med et kald til
>databasen.

Det kan du alligevel - kig evt. på mysql_data_seek(), så kan du flytte
rundt med pointen til resultatet af din query.

Hvis du vælger den anden løsning - og det er et større script med en
større datamængde, bør du dog måske overveje at bruge
mysql_free_result() undervejs, da du ellers både vil have resultatet
gemt to steder (i dine arrays og i dit mysql-result).

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Peter Brodersen

Dato : 09-02-01 03:10

On Thu, 08 Feb 2001 11:12:42 GMT, Martin Mouritzen <martin@fez.dk>
wrote:

>while(list($t_id,$t_navn) = mysql_fetch_array($result)) {

Hvad med:

while(list($id[], $navn[]) = mysql_fetch_array($result));

...?

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 09-02-01 12:30

After I finished the 3 Pan Galactic Gargle Blasters, Peter Brodersen
<professionel@nerd.dk> just offered me, he muttered some weird stuff,
and I had to correct this gibberish:

>while(list($id[], $navn[]) = mysql_fetch_array($result));

Uh, smart one :)