sikre sig mod hostile input...
Fra : Jesper Brunholm

Dato : 09-07-02 11:51

Jeg har en serie input felter hvor jeg skal sikre mig imod at serveren
kan hackes gennem input-felterne... Hvad bruger i, og har i nogen
kommentarer til flg:

$Arbejdsplads = addslashes(htmlentities(strip_tags($Arbejdsplads)));

(jeg bruger så stripslashes inden output)

venligst

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - http://www.phonixfolk.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 09-07-02 11:59

On Tue, 09 Jul 2002 12:50:45 +0200, Jesper Brunholm
<nospam@brunholm-scharff.dk> wrote:

>Jeg har en serie input felter hvor jeg skal sikre mig imod at serveren
>kan hackes gennem input-felterne...

Det kan stadigvæk afhænge lidt af hvordan, du laver dine input-felter.
Hvis du fx laver dem med:

print "<input type='text' name='navn' value='$navn'>";

.... så kan folk godt snyde sig ud af dem, idet htmlentities() ikke
behandler pling-tegnet: '

Der er i øvrigt ingen grund til at bruge htmlentities(); du kan nøjes
med htmlspecialchars().

--
- Peter Brodersen

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 09-07-02 13:03

Peter Brodersen skrev:

> [...]
>
> print "<input type='text' name='navn' value='$navn'>";
>
> ... så kan folk godt snyde sig ud af dem, idet htmlentities() ikke

I både htmlspecialchars() og htmlentities() kan man godt lave
"pling-tegnet" (også kaldet en apostrof) om til "&#039;", hvis man
bruger konstanten ENT_QUOTES som andet argument:

echo "<input type='text' name='navn' value='".htmlspecialchars($navn,
ENT_QUOTES)."'/>\n";

http://dk.php.net/manual/en/function.htmlspecialchars.php

Fra : Niels Andersen

Dato : 09-07-02 16:13

Jesper Brunholm wrote in <3D2AC005.2080108@brunholm-scharff.dk>:
> $Arbejdsplads = addslashes(htmlentities(strip_tags($Arbejdsplads)));
> (jeg bruger så stripslashes inden output)

Der er allerede blevet snakket om hvad der kan gøres. Jeg vil lige nævne
lidt om hvornår det bør gøres. :)

addslashes køres mens du opbygger SQL-query til databasen.
stripslashes har du slet ikke brug for, medmindre PHP selv kører addslashes
på et forkert tidspunkt.

Når du så vil vise teksten i et html-dokument, er du naturligvis nød til at
lave det til html-kode.
Jeg plejer at køre en htmlentities og derefter nl2br.
Bruges det som Jonas nævner, skal man huske at få htmlentities til at tage
hensyn til quotes også.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 09-07-02 16:39

Niels Andersen skrev:

> Når du så vil vise teksten i et html-dokument, er du naturligvis nød til at
> lave det til html-kode.
> Jeg plejer at køre en htmlentities og derefter nl2br.

Jeg vil give Peter ret i, at det normalt kun er nødvendigt at bruge
htmlspecialchars(). Der er ingen grund til at bruge htmlentities().

Fra : Niels Andersen

Dato : 09-07-02 16:45

Jonas Koch Bentzen wrote in <3D2B0380.7060408@eksempel.dk>:
> Jeg vil give Peter ret i, at det normalt kun er nødvendigt at bruge
> htmlspecialchars(). Der er ingen grund til at bruge htmlentities().

Jeg er også enig med Peter, beklager at jeg fik skrevet forkert. :)

Det er naturligvis htmlspecialchars der skal køres.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)