Hmmm.... Mystisk mht. global variable
Fra : Mads Rebsdorf

Dato : 05-02-01 20:36

Hej!

Der er noget som har irriteret mig lidt, som jeg godt kunne tænke mig at får
svar på. Der ser således ud.

function var_fast() {

global $host;
global $login;
global $pass;
global $db;

$host = "localhost";
$login = "root";
$pass = "";
$db = "database";

}

function connect_db() {

var_fast();

$link = mysql_connect("$host","$login","$pass")
or die ("Kunne ik oprette forbindelse til mysql server");
mysql_select_db("$db")
or die ("Kunne ik oprette forbindelse til mysql database");
}

Når jeg bruger koden skriver den at den ikke kan lave forbindelse til
DATABASEN. Dvs. mine variabler virker fint til at forbinde til serveren. Det
virker også fint, hvis jeg ændre det manualt, sådan her:
mysql_select_db("$db") --> mysql_select_db("database")

Håber der er en der kan hjælpe... jeg er ved at blive desperat....

MVH

Mads Rebsdorf

Fra : Finn Nielsen

Dato : 05-02-01 21:51

"Mads Rebsdorf" <mads.rebsdorf@am-vision.dk> writes:

> [...]
> virker også fint, hvis jeg ændre det manualt, sådan her:
> mysql_select_db("$db") --> mysql_select_db("database")

Prøv at læse om scope* i php manualen (og check hvad det er global gør i
den første funktion), så vil du kunne komme videre (og forhåbentlig undgå
at lave den samme fejl igen.

*: http://www.php.net/manual/en/language.variables.scope.php

--
Finn Nielsen