ang. class og id.
Fra : Kenneth Høgh

Dato : 09-07-02 00:25

hej med jer jeg er en nystartet på CSS, og har lige et hurtigt ?
ang. class og id. hvis man nu vil bruge f.eks. <H1> flere steder
i ens HTML dok, men hvor det skal have forskellige egenskaber,
hvo'en er det så lige men stiller det op, har læst tuturialet om
CSS, men syntes ik rigtig jeg kunne finde svar på det. altså hvis
nu man laver to overskrifter med <H1>, og den ene f.eks. skal
være gul og den anden sort. hvo'en skal det diffineres i ens
stylesheet.css

håber nogen kan hjælpe mig da jeg har siddet langt ud på natten
med dette problem i lang tid

på forhånd tak

venlig hilsen

Kenneth.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jonas Voss

Dato : 09-07-02 00:53

Kenneth Høgh <kennethh@sol.dk> writes:

> altså hvis nu man laver to overskrifter med <H1>, og den ene
> f.eks. skal være gul og den anden sort. hvo'en skal det diffineres i
> ens stylesheet.css

I stylesheet.css

h1
{
}

h1.minoverskrift
{
}

I dit html-dokument:

<h1>En h1 overskrift</h1>

<h1 class="minoverskrift">Min overksrift</h1>

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-07-02 01:10

Mon, 8 Jul 2002 23:25:20 +0000 (UTC), skrev Kenneth Høgh
<kennethh@sol.dk>:

> [...]
>nu man laver to overskrifter med <H1>, og den ene f.eks. skal
>være gul og den anden sort. hvo'en skal det diffineres i ens

Normal farve, gul:
h1   {color: yellow}

Den anden, sort:
..sort   {color: black}

og så i <body>
<h1 class="sort">...</h1>

Du kan også skrive det sådan i stedet for:
<h1 style="color: black">...</h1>

Så skal der ikke stå noget i head og hvis det kun er et enkelt
sted, så er det måske nemmest.

Du behøver kun at skrive, det der skal være anderledes end den
normale <h1>

Forskellen på id og class er at id kun må bruges et sted, i dette
tilfælde på <h1>, hvorimod en class kan bruges flere steder
f.eks. også på <p> og <div>.

Så i forbindelse med css er der som hovedregel ingen grund til at
bruge id, da class gør det samme og er mere flexibel.

Fra : Kenneth Høgh

Dato : 09-07-02 02:21

Knud Gert Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]

> Så i forbindelse med css er der som hovedregel ingen grund til at
> bruge id, da class gør det samme og er mere flexibel.
tak for, dit hurtige svar Knud og også tak til dig Jonas, i gav mig lige de
oplysninger jeg havde brug for.'

Fra : Dennis Hansen

Dato : 09-07-02 22:31

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Så i forbindelse med css er der som hovedregel ingen grund til at
> bruge id, da class gør det samme og er mere flexibel.

Hvornår er det så id kommer til sin ret, hvis det ikke er i forbindelse med
css ?

Mvh
Dennis

Fra : Niels Andersen

Dato : 09-07-02 22:37

Dennis Hansen wrote in <3d2b55d0$0$16805$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> Hvornår er det så id kommer til sin ret, hvis det ikke er i forbindelse
> med css ?

Jeg kan da i hvert fald nævne scripting, fx. til DHTML.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Oscar Eg Gensmann

Dato : 10-07-02 08:50

"Kenneth Høgh" <kennethh@sol.dk> wrote in message
>altså hvis
> nu man laver to overskrifter med <H1>, og den ene f.eks. skal
> være gul og den anden sort. hvo'en skal det diffineres i ens
> stylesheet.css

Umiddelbart vil jeg foreslå dig at benytte en <h1> og en <h2> og så style på
dem. Årsagen er at rent logisk/semantisk så bør en side kun have 1 <h1>, dvs
en første niveau overskrift. Samtidig hvis dit formål er at få 2 forskelligt
udseende overskrifter så virker det lidt underligt at tale om at dette er
den samme type overskrift, de ser bare forskellige ud. Det betyder reelt set
at det visuelle farveskift bare er en gimmick og rent semantisk ikke betyder
noget, kommunikerer et buskab.

Så hvis det er fordi du vil have 2 typer overskrifter på din side (en hoved
og en underoverskrift) så ville jeg helt klat anbefale at benytte de
forskellige niveauer ad H tagget i stedet for at flytte semantikken væk og
over i en css defination.

Selvfølgelig kan der være situationer hvor dette ikke er tilfældet, men
noget kunne tyde på det.

/Just my 2 cents

Med Venlig Hilsen
Oscar Eg Gensmann

Fra : Kenneth Høgh

Dato : 10-07-02 17:28

Oscar Eg Gensmann wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Selvfølgelig kan der være situationer hvor dette ikke er tilfældet, men
> noget kunne tyde på det.
>
> /Just my 2 cents
>
> Med Venlig Hilsen
> Oscar Eg Gensmann
tak for dit svar Oscar, jeg har fundet ud af det jeg ville nu, men grunden til
jeg stilte det op på denne måde var at jeg jo som sagt er helt ny i CSS, og
sidder bare og leger lidt med det, og så ville jeg prøve for sjov at lave to
forskellige udgaver af <h1> så det ikke noget jeg skal bruge til noget sådan
direkte det var mere fordi jeg ikke helt forstod det der class og id korrekt,
så valgte jeg at stille det op på den her måde. så tak endnu engang for alles
svar herinde fra.

Fra : Oscar Eg Gensmann

Dato : 11-07-02 10:08

"Kenneth Høgh" <kennethh@sol.dk> wrote in message

Hejsa Kenneth

> [...]
korrekt,
> så valgte jeg at stille det op på den her måde. så tak endnu engang for

Helt fair..

De Bedste Hilsner
Oscar Eg Gensmann