Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan virker "rød-øjens-reduktion"?
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 08-07-02 22:07

Eller rettere hvordan er det tænkt, at det skulle virke? For jeg synes
overhovedet ikke at det virker. Jeg har et Canon A40.

Og hvordan fjerner I dem, når nu de er der?

mvh Frank

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 08-07-02 22:17

Ja, det skulle jo nok have være ude e hva'?

Fra : Madsen

Dato : 08-07-02 22:18

Frank K. Jensen skrev:

> Eller rettere hvordan er det tænkt, at det skulle virke? For jeg
> synes overhovedet ikke at det virker. Jeg har et Canon A40.

Mig bekendt er det mest normale at blitzen lige blinker en gang inden
billedet bliver taget så pupillen bliver mindre og dermed minimeres
risikoen for røde øjne. Hvis blitzen sidder lige op ad linsen, hjælper
det dog ofte ikke en klejne. Rødøjereduktionen på mit Nikon Coolpix 950
er i hvert tilfælde heller ikke for god og min teori har hidtil været,
at det er fordi blitzen sidder klods op ad linsen. Muligvis tager jeg
fejl.

> Og hvordan fjerner I dem, når nu de er der?

Med et billedbehandlingsprogram.
Paint Shop Pro har f.eks. en funktion til fjernelse af røde øjne
indbygget. http://www.jasc.com/tutorials/nat_g/

Madsen.

Fra : Morten

Dato : 08-07-02 22:36

> [...]
> er i hvert tilfælde heller ikke for god og min teori har hidtil været,
> at det er fordi blitzen sidder klods op ad linsen. Muligvis tager jeg

Næ, det er korrekt. Den røde farve skyldes blitzens refleks fra nethinden,
som er rød pga. blodgennemstrømning. Når blitzen sidder lige over
objektivet/linsen, bliver ind- og udgangsvinkel på lysglimtet næsten den
samme, og kommer derfor ofte med på billedet. Ændrer man vinklen, dvs.
ved at flytte blitzen, ændres ind/ud-vinklen selvfølgelig, og risikoen er ikke
så stor.
Rødøjereduktion er et eller flere glimt, der skal få pupillen til at trække sig
sammen lige før billedet tages, hvorved risikoen for 'røde øjne' skulle være
reduceret, men det er bestemt ingen garanti.
Jeg har i øvrigt hørt om flere portrætfotografer, der uden varsel tænder en
kraftig lommelygte lige i femøren på intetanende ofre, ofte børn. Hm, ikke
så tillidsvækkende lige før en fotosession :-/

Mvh.
Morten

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 08-07-02 22:57

Morten wrote:

> Jeg har i øvrigt hørt om flere portrætfotografer, der uden varsel
> tænder en kraftig lommelygte lige i femøren på intetanende ofre,
> ofte børn. Hm, ikke så tillidsvækkende lige før en fotosession :-/

Du skal ikke tro på alt hvad du hører, et studioblitzanlæg giver netop
mulighed for at placere lamperne, så der slet ikke opstår problemer med
røde øjne, og man kører også med dæmpet lys i et proff. portrætstudio,
for at få store pupiller, det virker nemlig smukkere end små stikkende pupiller.

Fra : Morten

Dato : 08-07-02 23:05

> [...]
> for at få store pupiller, det virker nemlig smukkere end små stikkende pupiller.

Nå, men det har jeg altså hørt fra pålidelig kilde.
Det var i forbindelse med opgaver 'ude af huset', så vi kan jo i
princippet begge have ret

Mvh.
Morten

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 09-07-02 10:57

Morten wrote:

> Nå, men det har jeg altså hørt fra pålidelig kilde.
> Det var i forbindelse med opgaver 'ude af huset', så vi kan jo i
> princippet begge have ret

Din "pålidlige kilde" har nok glemt at fortælle dig, at tricket med at
fotografen har en lille ringklokke, pivdyr, lommelygte eller lignende,
er for fange barnets opmærksomhed, så det kikker hen mod kameraet.

Der er ingen logiske grund til at fremprovokere en sammentrækning af
pupillerne eller sammenknibning af øjene - nærmest tvært imod.

Fra : John

Dato : 09-07-02 09:46

> [...]
> kraftig lommelygte lige i femøren på intetanende ofre, ofte børn. Hm, ikke
> så tillidsvækkende lige før en fotosession :-/

Det minder mig om mine tidligere kameraer, Canon EOS 500 og 50E. Begge
tændte et kraftigt lys (ikke flashen), som, hvis det ramte folk, ganske
rigtigt fik deres pupiller til at trække sig sammen, men som regel også fik
dem til at knibe øjnene sammen. Jeg tror iøvrigt funktionen er den samme på
mit nye (EOS 30), men véd det ikke med sikkerhed. Har aldrig brugt det
Det eneste efffektive er at få flashen længere væk fra objektivet.
--
MVH
John K Hansen

Fra : Madsen

Dato : 08-07-02 22:41

Morten skrev:

> [...]
> billedet. Ændrer man vinklen, dvs. ved at flytte blitzen, ændres
> ind/ud-vinklen selvfølgelig, og risikoen er ikke så stor.

Det var også den der teori om at indfaldsvinkel = udfaldsvinkel jeg
gik ud fra. Jeg kan blot ikke afmontere blitzen på mit digicam, men
man kunne jo evt. købe en ekstern flash, hvis det endelig skulle være.

> Jeg har i øvrigt hørt om flere portrætfotografer, der uden varsel
> tænder en kraftig lommelygte lige i femøren på intetanende ofre,
> ofte børn. Hm, ikke så tillidsvækkende lige før en fotosession :-/

Det resulterer nok ikke just altid i de bedste billeder, eller det
kommer selvfølgelig an på hvilken type billede man ønsker. :)

Madsen.

Fra : Morten

Dato : 08-07-02 22:50

Arh, det var vist noget værre vrøvl, jeg fik skrevet. Vinklen er
selvfølgelig ikke afhængig af, hvorvidt der tilfældigvis sidder et
objektiv lige under blitzen
Men meningen er god nok - genspejlingen kommer tilbage i
omtrent samme vinkel.

> Det var også den der teori om at indfaldsvinkel = udfaldsvinkel jeg
> gik ud fra. Jeg kan blot ikke afmontere blitzen på mit digicam, men
> man kunne jo evt. købe en ekstern flash, hvis det endelig skulle være.

Det at få hævet blitzen blot 15 cm skulle vist kunne gøre en stor
forskel på mindre afstande. Jeg går selv og glæder mig til jeg får råd
til en ekstern blitz

Mvh.
Morten

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 08-07-02 22:49

Fra : jera

Dato : 10-07-02 21:26

"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Eller rettere hvordan er det tænkt, at det skulle virke? For jeg synes
> overhovedet ikke at det virker. Jeg har et Canon A40.

Jeg mener at have læst i manualen, at dit offer skal kigge på af assist
lampen. Dette er vel også grunden til at denne lampe, for blitzindstillinger
med rødøjefunktion, bliver ved med at lyse, efter at kameraet har fokuseret.
Kan selvfølgelig kun benyttes til portrætfotografier, men det så ud til at
virke de par gange jeg har prøvet det.

Jesper