Metakoder, hvis siden indeholder mere end ~
Fra : Bo Hansen

Dato : 08-07-02 21:54

Følgende to metakoder angiver, at en webside er skrevet
på dansk:

<META HTTP-EQUIV="Content-language" CONTENT="dan">

<META NAME="DC.Language" scheme="NISOZ39.50" CONTENT="dan">

Hvis "dan" udskiftes med "ger" eller "eng" vil de tilsvarende
metakoder angive, at websiden er skrevet på tysk eller engelsk.

Så vidt, så godt.

Nu har jeg lavet et websted, med en startside med en lille
introduktionstekst på dansk, tysk og engelsk. Meningen er, at
brugeren herfra med et klik kan vælge mellem webstedet i tre
forskellige sprogversioner.

Men hvad i alverden skriver jeg i metakoden for siden, som
indeholder alle tre sprog?

Bo H.

Fra : Mads Kristensen

Dato : 08-07-02 22:35

Bo Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> forskellige sprogversioner.
>
> Men hvad i alverden skriver jeg i metakoden for siden, som

Denne måde at angive sprog i HTML er en standard og skal altid
benyttes ifølge WAI Guidelines. Se link
http://bobby.cast.org/bobby/html/en/gls/g248.html

-Mads

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bo Hansen

Dato : 08-07-02 22:54

Mads Kristensen skrev

> Denne måde at angive sprog i HTML er en standard og skal altid
> benyttes ifølge WAI Guidelines. Se link
> http://bobby.cast.org/bobby/html/en/gls/g248.html

Tak for forklaringen og linket. Nu ved jeg, hvordan sprogskift
skal angives "inde i teksten". Det havde jeg faktisk lige brug
for at vide.

Men mit spørgsmål gik egentligt på, hvad jeg skulle skrive
i _metakoden_ for den flersprogede side. Metakoden skal jo stå
i HEAD-afsnittet, men de koder, du angiver, bruges i BODY.

Metakoden er interessant i forhold til søgemaskinerne. Hvis
jeg i metakoden fx angiver, at siden er på tysk, vil den
formentlig blive sorteret fra, hvis en person søger efter den
på Google og afkrydser "Søg sider på Dansk".
Det ønsker jeg ikke, skal ske.

I det eksempel, du henviser til, er man bare gået uden om
problemet ved at undlade sprog-metakode i HEAD. Men det
er måske den eneste måde at gøre det på?

Bo H.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-07-02 23:30

Mon, 8 Jul 2002 23:54:20 +0200, skrev "Bo Hansen"
<ihnxltrjc001@sneakemail.com>:

> [...]
>formentlig blive sorteret fra, hvis en person søger efter den
>på Google og afkrydser "Søg sider på Dansk".

De fleste søgemaskiner bruger efterhånden ikke metatags.

Google gør ikke.

Det man primært skal sørge for er at have god beskrivende tekst
om siden på sin indexside og titel.

Undgå at sidens menu er skrevet med javascript eller en
javaaplet.

Der er blevet fuppet for meget med søgeord og beskrivelse i
metatags til at nogen tager dem alvorligt.

Fra : Claus Sørensen

Dato : 09-07-02 07:02

Mads Kristensen wrote:

"ge" er den forkerte sprogkode for tysk. Den rigtige er "de":

http://www.oasis-open.org/cover/iso639a.html

som der endda henvises direkte til fra din egen henvisning til Bobby om
andre sprog i samme HTML-dokument:

http://bobby.cast.org/bobby/html/en/gls/g248.html

De herligste hilsner
--
Claus Sørensen Befri dit kontor med en åben pakke
Ansvarlig for Danmark OOo OOo OOo OOo OOo OOo OOo OOo OOo

Fra : find clausen

Dato : 09-07-02 15:53

--

find clausen
http://www.photopress.dk/

Fra : Claus Sørensen

Dato : 09-07-02 07:04

Bo Hansen wrote:

> Følgende to metakoder angiver, at en webside er skrevet
> på dansk:
>
> <META HTTP-EQUIV="Content-language" CONTENT="dan">
>
> <META NAME="DC.Language" scheme="NISOZ39.50" CONTENT="dan">

Sprogkoder består kun af to bogstaver:

http://www.oasis-open.org/cover/iso639a.html

For dansk er det "da".

Landekoder er noget andet - her er det "dk" for Danmark.

De herligste hilsner